Isnin, Jun 16, 2008

Sehari di Hari Bapa


Saya ini pelupa juga. Saya selalu tidak ingat akan tarikh. Tarikh hari lahir anak-anak selalu terlupa, hari lahir emak dan abah pun sama. Selalunya, adik-adik yang akan hantar reminder, do not forget to wish happy birthday or happy mother’s day dan entah apa-apalah lagi. Itulah, saya hanya ingat tarikh atau tepatnya ingat hari. Menjelang Jumaat saya sudah happy, kerana Sabtu sudah mari…cutilah. Saya bebas, boleh buat apa sahaja di rumah. Maklumlah, masa yang terbaik sepanjang minggu sudah saya berikan kepada orang lain, sedangkan sepatutnya masa itu untuk keluarga.

Jadi, Sabtu dan Ahadlah saya gunakan untuk meraikan anak-anak dan isteri. Jalan-jalan cari makan, makan angin dan makan di luar. Namun, menjelang Ahad saya sudah rasa tak berapa best semula. Esok Isnin, kena berkerja. Maknanya, kena bangun awal pagi, kena keluar kerja awal dan memandu sejauh 30 km! Minyak mahal…oho….Tol lagi! Uhu…hu…!

Sesungguhnya semalam saya memang tidak ingat pun ia Hari Bapa. Anak dan isteri saya sejak awal Sabtu sudah mengecek. Along membayangkan untuk menonton movie Kung Fu Panda di panggung wayang…itu pun jika saya sudi. Maklumlah, seumur hidup saya, belum pernah saya menonton wayang, sungguh ni. Ayang anak kedua pula mengecek untuk meratah ayam KFC. Sudah lama katanya tak makan. Saya berkira-kira, menonton wayang kosnya seputar RM50, makan KFC pun kira-kira RM50. Hem…RM100! Saya bagi tahu isteri saya, pilihlah salah satu…kena kena apply konsep ekonomi di sini, iaitu ‘Kos Melepas.’ Pilih movie tiadalah KFC; begitulah sebaliknya.

Akhirnya, kami memilih Kung Fu Panda. Tapi sayang, percubaan kami kali pertama sekeluarga menonton wayang di panggung berhampiran tidak berjaya. Jam 11 pagi orang sudah beratur panjang dan jadual tayangan penuh, mungkin malam baru dapat. Saya mengubah haluan, kami ke Tesco Selayang. Boleh membeli barang dan selepas itu, makan di KFC sana.

Sudah makan, muka Abang Yang masih masam. Dia dapat nombor satu lagi dalam kelas dan sedari awal sudah demand hadiah. Letih juga saya dan isteri dengan keletah anak kedua ini, cerdik memang cerdik…tetapi perlu selalu diberikan hadiah. Mujurlah permintaannya tidak mahal, hanya mainan ‘Daman.’ Harganya bawah RM10. Sepanjang masa membeli-belah mukanya masam mencuka. Masa di KFC pun makan berbasa-basi sahaja. Tidak bersungguh. Lepas tu baring di kerusi panjang KFC, siap lelap lagi. Sah! Dia boring tahap ‘cipan’ ni…kata hati saya.

Akhirnya, melilaulah kami mencari mainan itu. Tapi tak jumpa. Akhirnya kami masuk kedai mainan Toy’s …apa entah. Banyaklah mainannya. Anak ketiga dan keempat makin galak. Saya yang bimbang, takut mereka nak dan tak dapat nanti melalak! Mujurlah anak keempat awal-awal lagi isteri saya minta belikan push car di Tesco.

Saya kasihankan Abang Long. Dia pun dapat nombor satu di sekolah agama, dapat naik kelas lagi. Tapi dia tidak meminta-minta, cool sahaja. Saya minta dia pun carilah apa-apa hadiah. Akhirnya, isteri saya dapat memujuk…belilah mainan tiga untuk RM10! Fuh..jimat pitih saya. Jadi, masing-masing dapat hadiahlah!

Saya mahu mengucapkan terima kasih kepada isteri, beliau menghadiahkan saya sebuah plug yang cantik. Ada kata-kata pujian dan perangsang di situ. Juga sebiji kek coklat Hari Bapa. Terima kasihlah…walaupun saya memang pelupa, termasuklah untuk meraikan Hari Ibu bersama…berdua!

Tiada ulasan: