Rabu, Jun 18, 2008

PAS bertemu Umno


“Ikhlas ni hanya ada pada PAS yang mengikut kehendak Islam sebenar dan ia tiada pada Umno. Umno tidak akan ikhlas dalam perjuangannya selagi berpegang pada ajaran nasionalis. Kecuali parti itu kembali semula pada ajaran Islam, baru mereka faham pengertian ikhlas dari sudut Islam," kata Dato’ Nik Abdul Aziz dalam Harakahdaily.net.


Isu pertemuan PAS-Umno (tambah PKR) kembali muncul apabila SS Dr MAZA mufti Perlis beri ide. Bagi saya, ini ide lama. Dah lamaaa dah… Nik Aziz sendiri jelaskan, dari dulu PAS ajak bincang; tapi tak ada sambutan.


Seperkara menarik hati saya, Nik Aziz konsisten mengatakan Umno berada di landasan yang salah. Katanya, salah Umno kerana berjuang untuk kebangsaan, berjuang untuk Melayu semata dan menjadi parti yang memisahkan agama dari urusan dunia. Umno mewarisi apa yang penjajah kafir tinggalkan. Umno tak ada usaha nak memartabatkan Islam sebagai dustur pemerintahan. Sebab itu, saya dapati Nik Aziz tidak pernah undur walau selangkah dalam menyatakan kesalahan Umno.


Saya lihat, pertemuan ini jika terjadi (harapnya…) adalah medan dakwah kepada Tuan Guru. Saya mahu perbincangan dijuruskan kepada menyelamatkan umat Islam di negara ini. Juga bagaimana menyatukan manusia Islam yang pelbagai aliran. Saya tak berminat jika mereka bicara isu Melayu. Itu isu lama, itulah pun satu juzuk punca kelemahan Islam di Malaysia, apabila agama diletakkan di bawah lembayung bangsa!


Tiada ulasan: