Isnin, Jun 09, 2008

Saya orang kampung yang rindukan belaian orang tua


Emak mertua yang menghantar anak-anak saya, Abang Long dan Abang Yang balik ke KL, setelah lama bercuti di kampung, sudah pulang semalam. Empat hari emak mertua di Kepong. Saya gembira dengan kehadiran emak mertua bersama adik bongsu isteri saya, Hakim. Saya suka jika ada saudara mara datang ke rumah. Kata orang, tetamu datang bawa rezeki. Sebaliknya saya amat bimbang bila orang tidak mahu datang ke rumah saya. Kadang-kadang, ada kes kita dengar, jenuh orang itu mengajak kawan-kawan datang ke rumahnya; tapi hati orang yang diajak tetap tidak terbuka untuk ke sana…kenapa ye?

Emak mertua saya bekas guru, tepatnya ustazah. Semasa berkenalan dengan isteri dahulu, saya cepat tersentuh dengan budi baik emak mertua saya. Orangnya tidaklah secantik Puan Sri Saloma atau Datuk Syarifah Aini. Tapi, kecantikan akhlak dan bahasa lebih terkesan di jiwa. Saya perhatikan, emak mertua saya payah untuk mengeluarkan sesuatu perkataan yang boleh mencalarkan hati. Sifat ini diwarisi oleh isteri saya.

Ya, cuti sekolah baru-baru ini, kira-kira 10 hari anak-anak saya - Along dan Ayang - bercuti di kampung. Ya! Saya rindukan mereka. Bilik mereka yang selalunya riuh rendah dengan suara, terasa sunyi dan kesing. Bilik yang selalunya berselerak dengan mainan dan buku, tersusun kemas tanpa sentuhan nakal. Saya kerinduan. Saat menjengah ke masjid pada hari Jumaat, saya teringatkan mereka. Saya selalu membawa mereka solat di sisi waktu cuti. Saya bahkan selalu membawa mereka solat di surau. Saya mahu anak-anak lelaki saya membesar dalam bi'ah yang soleh. Itulah harapan saya.


Kini, sekolah bermula kembali. Anak-anak saya kembali hadir dalam hidup saya dan isteri. Dua orang anak perempuan kami pun sudah tidak sunyi lagi. Abang-abang mereka sudah pulang untuk memenuhi diari kehidupan kami sekeluarga. Emak mertua pun sudah pulang. Pagi tadi…sambil memandu Toyota Ipsum yang baru saya dan isteri miliki, saya dibuai lagu D.J. Dave…di desa kasihku tertumpah.


Ah!!! Saya rindukan kampung. Saya rindukan emak, opah dan abah. Saya rindukan abah dan emak mertua. Saya rindukan semua. Sah…saya memang anak kampung…anak kampung yang rindukan sentuhan mulus orang tuanya!!!

Nota: Masjid Yahya Ubudiah, Kampung Banggol Belimbing...tempat saya menadah kitab kuning dan bertadarus saban malam di bulan Ramadan dengan imam Megat Deraof dan Imam Lebai Li yang kini sudah pun gemulah...

2 ulasan:

En.muzam berkata...

lepas ni nak blk kampung pun takdelah bergusar hati dah kene berimpit,toyota ipsum dah ade..

U-HAH berkata...

En. Muzam nak tumpang pun buleh... :-)