Jumaat, Jun 06, 2008

Wahai Agamawan…Hampa Buat Apa?


Saya buka lamab web seorang mufti muda, kot-kot ada kenyataan mengenai kenaikan harga minyak…tak ada…tak ada! Saya baca juga akhbar semalam…reaksi akhbar biasalah, melaporkan apa yang sudah kita tahu pun dari TV…pun saya tak nampak ulasan daripada mana-mana agamawan! Agh!!! Mana pergi semua Tok Mufti Malaysia? Dalam negara ini kita ada 14 orang mufti, takkan seorang pun tak tergerak nak memberikan ulasan…ya pandangan seorang agamawan berdasarkan sunnah dan kitabullah!

Itulah, agamawan di Malaysia memang hebat. Mereka lebih suka membiarkan umat Islam teraba-raba. Isu yang mereka bincangkan pun, selalunya dah tertinggal tren keretapi. Tak pernah dengar mereka serius berdiskusi mengenai isu semasa atau yang bersifat futuristic. Misalnya, duduklah berdiskusi dengan seniman…apakah caranya nak meningkatkan mutu filem dan drama dalam alur yang diredhai Allah…adakah? Wahai tok-tok mufti…adakah?

Wah! Garang nampak?! Bukan garang…tapi bengang. Saya tahulah, mereka orang ‘gomen’, diberikan gaji. Tapi saya nak sebut, mereka itu hamba Allah yang pilihan…diberikan ilmu dan kemampuan menafsirkan Al-Quran dan tahu selok-belok hukum-hakam, faham seerah dan faham sunnah. Mereka patut menjadi rujukan…dan saya yakin Pak Lah memang tak rujuk pun puak-puak agamawan ini semasa merancang untuk menaikkan harga minyak petrol…saya yakin...jika ada pun Pak Lah hanya rujuk penasihatnya sahajalah...apalah yang kita boleh harapkan daripada penasihat, nama pun penasihat!

So what? Saya nak para agamawan jangan tidur. Jangan jadi tawadhuk tak menentu. Jangan jadi qanaah tak bertempat. Agamawan waris nabi. Nabi adalah manusia paling responsive dan paling inovatif. Nabi adalah manusia cergas dan manusia cerdas. Nabi mendepani zamannya…selalu. Nabi selalu membayangkan peristiwa akan datang…nabi ada wawasan. Nabi menjadi rujukan dan memang boleh diyakini. Jadi, para agawaman sama ada tok kadi, tok mufti, tok apa-apa sahajalah…adakah anda rasa anda sudah seperti nabi? Sudah seperti nabi dalam gerak kerjanya, dalam dakwahnya, dalam cara hidupnya, dalam kontribusinya kepada ummah?

Argh!!! Penat aku…entah-entah ‘mereka’ ini, blog macam ini pun mereka tak reti nak buka…atau tak sudi nak baca! Maklumlah…aku kan blogger!

Tiada ulasan: