Selasa, Jun 10, 2008

Keletah anak-anak yang melucukan


Dahulu kitalah anak-anak itu. Bangun pagi dikejutkan emak. Sejuknya…kena mandi air panas. Emak akan jerang air dahulu. Tenggek cerek berbontot hitam berjelaga atas tungku di dapur kayu. Jenuhlah emak hendak memujuk anaknya ke sekolah.

Kini, anak-anak tidur dalam air-cond. Memang sejuklah waktu pagi. Jenuh dikejutkan, siap dimanja-manjakan lagi. Kemudian, anak menggeleng, tak nak pergi sekolah. Kita pun pujuk lagi. Air sejuk kata mereka. Lalu kita pun pasang water heater dalam bilik mandi. Tekan je suis dan mandilah air hujan yang suam-suam kuku itu.

Kadang-kadang anak-anak memang melucukan. Ada harinya mereka begitu teruja mendepani hari. Bersemangat siap pesan sebelum tidur, esok kejutkan mereka di awal pagi. Anak kedua saya, Abang Yang siap pesan…esok abi jangan lupa kejutkan abang yang…Abang Yang nak ikut abi solat subuh di surau!

Tetapi, kadang-kadang yang rajin itu jugalah buat hal di awal pagi. Bangunnya liat. Jenuh dikejut, digeletek tapak kaki atau digigit telinganya. Akhirnya dia marah-marah. Habis digaru segala badan yang tidak gatal. Muka sudah bertukar, jadi rupa orang berak keras. Mulut mula memuncung. Kaki mula menghentak-hentak. Akhirnya masuk bilik mandi dengan pintu dihempas kasar!

Aduhai. Kadang-kadang, apabila yang sulung menunjukkan perangai, maka anak kedua automatis jadi baik. Nak-nak pula bila kita tinggikan suara kepada yang sulung, mulalah dia jadi ultra-rajin. Terus bangun, capai tuala, seghelehkan baju tidur dan mandi tanpa paksa. Jadi bonus pula bila solat subuh…begitulah, yang sulung pun boleh jadi rajin automatis bila yang kedua kena marah awal pagi. Maknanya mereka ini pesainglah.

Anak-anak adalah penyejuk jiwa. Saya tatap wajah mereka dengan mata yang masih terpekup rapat di awal pagi. Bersih dan mulus. Ada tompokan kasih sayang di situ. Mereka memang anak-anak yang suci. Kitalah…kitalah yang akan menentukan arah mereka di kemudian hari.
*segheleh = tanggalkan

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih hantarkan anak-anak ke sekolah pagi tadi..