Rabu, Disember 24, 2008

Buku teman kat tangan penilai dah...


Teman memang bercite-cite nak jadi penulis. Teman ghase teman memang ada bakat, cumer tak diasah aje. Bile teman mule keroje dan diberikan peluang menulis dalam majalah, sedikit demi sedikit teman mulai rajin menulih.


Alhamdulillah, le ni tulisan teman udah banyak tersiar. Baik dalam majalah maupun surat kabo. Teman nulis banyak isu. Teman suka cara yang santai-santai je. Tapi dalam dok santai menulis, ramei juge kate ayat teman ni power...


Teman ade le ngantor satu manuskrip ke sebuah syarikat. Udah lame...senyap soh je...teman ingat udah melingkup le manuskrip tu. Tiba-tiba deme menelepon teman. Kata penilai tu, teman nulih macam udah banyak buku diterbitkan. Eceh..ceh...kembang-kempis lubang idung teman dibuatnya...ate, kire teman ni sohor juge ler...


Teman pun dapat semangat semule. Teman berazam, teman akan hasilkan lebih banyak penulisan lepaih ni. Bukannya ape...menulis ni keroje mulia, sebab kalimah yang mule-mule turun pada nabi pun ada menyebut 'kalam'...iaitu, ajor le manusia dengan kalam...


Moga-moga sempena tahun baru hijrah ni, teman dapat jadi penulis sohor...maaacam Pak Hamka ke...amin.

Isnin, Disember 22, 2008

Menggali Makna Hijrah


Permulaan tahun baru Islam ialah datangnya bulan Muharam. Berbeza dengan kedatangan tahun baru masehi, ia amat terasa. Sambutannya hangat sekali. Bermula dari saat menunggu dentingan jam di Dataran Merdeka, ia berlanjutan dengan pelbagi agenda. Bahkan 1 Januari sudah diiktiraf sebagai cuti umum.

1 Muharram pula, datang dan perginya agak kurang terasa. Ada tidak pun, ialah sambutan Ma’al Hijrah dan penganugerahan Tokoh Ma’al Hijrah. Mujurlah 1 Muharram juga dijadikan cuti umum, jika tidak mungkin ia akan berlalu tanpa sedikit pun meninggalkan kesan kepada semua.

Adalah amat malang, apabila umat Islam gagal memanfaatkan tahun baru Islam. Ini kerana, kewujudan tahun hijrah mempunyai konotasi kepada perkembangan Islam yang amat signifikan. Ia adalah detik bermulanya era baharu. Detik hijrahnya nabi ke Madinah yang akhirnya ditandai dengan tertubuhnya sebuah negara Islam. Kemudian, dari saat itulah Islam terus berkembang sehingga ke hari ini.

Firman Allah s.w.t lewat surah an-Nahl ayat 41 yang bermaksud: “Dan orang-orang yang berhijrah kerana Allah, sesudah mereka dianiaya (ditindas oleh musuh-musuh Islam), Kami akan menempatkan mereka di dunia ini pada tempatnya yang baik,”

Sambutan tahun Hijrah mestilah difahami dari kaca mata yang Islam kehendaki. Bukan sekadar dengan dendangan nasyid ataupun pengkisahan peristiwa Hijrah sahaja, itu cara lama. Apa yang lebih utama, mengerti maksud dan kehendak hijrah. Itulah roh atau semangat hijrah yang tidak akan padam hingga bila-bila.

Hakikatnya hijrah memaparkan erti pengorbanan, keikhlasan, ketahanan, keyakinan dan keberanian. Hijrah juga menyelitkan unsur kebijaksanaan, kepentingan perancangan dan strategi; namun akhirnya meletakkan penyerahan diri seratus peratus kepada Allah SWT. Itulah dinamakan konsep usaha, doa dan tawakal.

Lama sebelum terjadinya hijrah, Nabi Muhammad SAW sudah mengatur strategi dengan penduduk Madinah. Beberapa siri perjanjian telah dibuat, sehinggalah nabi benar-benar meyakini kesanggupan mereka untuk menjadi ‘rakan kongsi’ dan ‘pengikut’ yang setia. Kemudian, nabi mengatur kaedah paling baik dalam melaksanakan hijrah, sehingga mengaburkan pihak musuh.

Cuba kita fikirkan, para sahabat telah diminta berhijrah terlebih dahulu sedang nabi masih di rumahnya. Ia menyebabkan musuh-musuh memberikan tumpuan kepada nabi dan sekaligus tidak begitu mengganggu hijrah para sahabat. Kemudian, nabi juga merencanakan beberapa strategi lain. Siapakah yang akan tidur di tempat tidur nabi, lencongan laluan yang mengelirukan, siapa yang akan menjadi pemandu, siapa akan menjadi perisik, penyampai maklumat dan apakah kemungkinan-kemungkinan yang bakal terjadi.

Sejarah mencatatkan, betapa penglibatan anak muda seperti Ali bin Abu Talib dan Asma’ binti Abu Bakar, adalah bukti bahawa remaja adalah aset yang mampu menyumbang kepada kebangkitan Islam. Bahkan, keterlibatan seorang lelaki yang bukannya beragama Islam, Abdullah bin Uraiqit sebagai pemandu jalan, juga membuktikan Islam tidaklah memusuhi semua orang-orang bukan Islam. Bahkan mereka yang baik boleh diangkat sebagai kawan.

Begitu juga usaha nabi dan Abu Bakar, yang sengaja mengambil laluan ke arah selatan Mekah dan bukannya arah Utara sebagaimana biasa, kemudian menuju Tihama berdekatan pantai Laut Merah, adalah satu strategi yang terus mengelirukan musuh. Ia mampu menimbulkan perpecahan di kalangan musuh yang bertengkar dengan arah yang diambil oleh nabi. Ia menunjukkan, Islam mementingkan kebijaksanaan dalam perancangan.

Kini, umat Islam tidak perlu teraba-raba dalam mencari arah dan pedoman. Peristiwa hijrah yang berlaku lebih 1400 tahun dahulu sudah menyediakan contoh kepada kita. Seandainya kita mahu berjaya, maka mulakan dengan perancangan yang baik. Namun perancangan yang baik, masih perlu kepada perlaksanaan yang baik daripada semua pihak. Kemudian, ia hanya lengkap apabila semuanya menggantungkan harapan kepada Allah SWT.

Adalah amat malang jika umat Islam masih mengekalkan budaya kerja yang tidak teratur dan sistematik. Masih suka melaksanakan kerja tanpa perancangan atau ad-hoc. Kemudian, perlaksanaannya pula main ‘cincai’, tidak mengambil kira aspek kesan jangka panjang hasil pekerjaan tersebut. Lebih malang, apabila menyandarkan semua usaha hanya di atas kepandaian diri dan melupakan kuasa Allah SWT penentu segala.

Seperkara lagi, umat Islam juga sewajarnya menobatkan Tahun Islam ini sebagai mukaddimah membaharui azam. Adakah sepanjang tahun lalu sudah terpenuh segala cita-cita ataupun masih banyak bersifat angan-angan kosong. Ini kerana, berkat keazaman daripada Rasulullah SAW melaksanakan hijrah, maka kita mendapat kebaikannya hingga kini.
Di samping itu, hijrah juga menunjukkan Islam mampu menyatukan semua umat walaupun berbeza keturunan. Siapakah yang dapat menyangkal, hijrah telah menyatukan kaum Ansar dan Muhajirin:


"Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah untuk membela Islam dan orang-orang yang Ansar yang memberi tempat kediaman dan pertolongan kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu, merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia," (al-Anfal: 74)


Jelaslah, hijrah mampu memberikan pedoman buat kita sepanjang zaman. Syaratnya, kita mestilah menggali makna hijrah yang sebenar. Jika tidak, hijrah hanya tinggal sebagai catatan sejarah yang gagal merubah apa-apa dalam hidup kita.

Sabtu, Disember 20, 2008

Pagi-pagi ke kebun getah


Zaman kecik dulu, aku membesar di bawah naungan pokok getah. Susunya yang putih bertukar menjadi sekerap yang busuk. Tapi...busuk sekerap itulah pun yang mengisi tembolok kami. Busuk sekerap itulah yang membayar yuran sekolah kami. Busuk itu jugalah yang menyara anak-beranak kami.


Kebun getah memagari saujana panorama kampung kami. Di kaki bukit hingga ke kawasan tinggi, ia subur menghijau. Udaranya nyaman membugarkan jiwa. Hati jadi tenang, walaupun di situlah nyamuk jantan dan betina berkeliaran. Kami tega membiarkan para nyamuk itu menghurungi kami dan meliang-liangkan kulit belulang kami yang hitam. Nyamuk-nyamuk itulah rakan kongsi kami di kebun getah.


Pisau motong telah kami asah siap-siap semalamnya. Tajamnya bukan main. Jika terkena tangan pasti luka berdarah. Ia berhulukan kayu dan matanya bengkok. Bunyinya ketika diasah asyik sekali. Batu asahnya pun nipis sahaja. Nyiungggg...nyiunggg...hingga tajam berkilat. Selepas itu, mak atau abah akan ambik kain buruk dan balut mata pisau itu. Takut terkena tangan sape-sape pulak nanti.


Berbekalkan lampu suluh di kepala, sesetengah orang turun ke kebun seawal jam 4 atau 5 pagi. Amboiii mak, idak le mak dan abah sio beut gitu. Opah pun tak sanggup. Bahaya pegi kebun pagi

bebeno. Yang rajin tu biasanya orang-orang Cina.


Pagi-pagi seusai mendirikan solat Subuh, menadah tangan memohon ampun dan rahmat daripada Allah, kami pun bersiap ke kebun getah. Berbekalkan air kopi atau teh dalam botol plastik, berbasikal tua atau motor cabuk, kami meredah denai dan lorong menuju ke kebun getah. Permai dan indah.


Kebun getah adalah nadi orang kampung. Ia menjadi tempat kami mencari sesuap rezeki. Selang dua atau tiga hari, kami kumpulkan getah sekerap yang telah beku dan dikeluarkan daripada pot. Kami masukkan dalam karung guni. Dari sepokok ke sepokok sehinggalah kembung guni. Beratnya bukan main. Busuknya jangan cakaplah.


Kami bawak turun hasil keringat kami itu ke bawah bukit. Musim hujan jalan menjadi licin. Kadang-kadang kami terseradung akar. Kadang-kadang tayar basikal atau motor kami gelong. Kami jatuh terperosok ke dalam belukar. Nasib baik tak ada ular. Kami bangun dan kami gendong guni getah. Itulah duit kami nanti buat membeli beras, sayur sawi dan ikan temenung.


Di kampung kami, ada dua tiga orang peraih getah. Getah ditimbang. Beratnya dicatatkan. Dapatlah sedikit habuan buat kami. Getah kala itu bukanlah mahal. Sekilo adalah dua ringgit. Tapi le ni lagi karut...sekilo RM1...mati orang kampung nak makan dengan hasil getah semata!


Dapat duit, kena bahagi dua lagi. Separuh untuk tuan tanah...jika kita memotong getah milik orang. Maka...fikirlah, betapa peritnya hidup sebagai penoreh getah...hidup yang zahirnya indah walau hakikatnya amat susah.


Tapi itulah pun kehidupan kami...




Khamis, Disember 18, 2008

Nasir P. Ramlee berpulang ke rahmatullah

Pagi ini dalam perjalanan ke pejabat, saya agak terkejut dengan berita kematian Nasir P. Ramlee. Terasa suatu kehilangan. Ya, satu-satunya anak allahyarham P. Ramlee yang menonjol dalam bidang seni, sudah pun pegi mengikut jejak bapanya.

Allahyarham Nasir P. Ramlee walaupun tidak sehebat ayahnya; namun cukup memberikan kepuasa menatap wajahnya. Ada iras P. Ramlee di situ. Ada ceria P. Ramlee tatkala dia gembira. Maka itulah, hilangnya Nasir P. Ramlee seakan-akan merengut sedikit kewujudan P. Ramlee sendiri di persada seni Malaysia.

Saya amat meminati P. Ramlee. Lagu-lagunya, lakonannya, filemnya, kata-katanya dan lawak-jenakanya amat rapat dengan kehidupan. Filem komedinya diminati oleh semua lapisan penonton – tanpa mengenal erti ras, keturunan dan usia. Pendekar Bujang Lapok misalnya, terus menggeletek biar pun berulang kali ditonton.

Namun, bagi filem melodramanya, saya amat terkesan dengan filem Ibu Mertuaku. Oh…its very touchy. Jujurnya, batin saya menangis tiap-tiap usai menonton filem berkenaan.

Lagu-lagu seperti Di Mana Kan Kucari Ganti, Jeritan Batinku khususnya tiupan seksofon Kassim Selamat amat memberikan kesan mendalam. Saya menghayati setiap bait lirik dan lagu yang dimelodikan. Ia semuanya berbaur menghasilkan suatu perasaan yang luruh…

Ya, kini sudah hilang sebutir mutiara seni warisan seniman agung negara. Sedih juga mengenangkan, semasa hayatnya beliau tidak mendapat apa-apa anugerah dan penghargaan…hatta bapanya juga mendapat gelaran setelah menjadi gemulah…gitulah nasib seniman negara kita.

Al-Fatihah.

Peyro sungguh!

Ade le soghang budak tu, entah ape punye peghange pun teman idak paham. Nyusahkan oghang, ikut ati ghasenya nak aje teman tempelen mukenya. Buat memalukan kaum je…

Dia ni pake baju cap bulan terbelah due tapi kerojenye kire mengokak kepimpinan parti itu le pulak. Lepaih itu ngaku dirinya adalah geng-geng yang mahukan ‘perubahan’. Deme ni kighenye mahu memastikan bahawe kerajaan PR tak nyeleweng dari landasanlah kiranye. Kununnya, deme ni mahu memperjuangkan nasib golongan tertindas.

Isu rege sewe ghumah PPRT deme putor-belitkan. Peyro sana peyro sini. Habih penin semuenye. Tup-tup, deme ngancam nak bebolen tanpa seurat benang pun di badan. Nak buat serang ala gerila kepada MB. Ape ke tumpo bebeno minda budak sorang ni. Teringat teman kata ust syahril long…Cheroiii…!

Tapi yang teman ghase nak gelak tegulin-guling bukannye hape, tibe-tibe geng die sendiri bukak pekong di dade. Deme kate, mamat sorang ni udah ngelewor tak tentu hala, udah lari dari landasan perjuangan deme yang sebenor. Bahkan, lebih memalukan bile deme sendiri dedahkan, die jadi macam itu pase permohonan ‘bisnes’nya dengan keghajaan negeri ditolak. Sebab itu le dia jadi macam itu…

Teman terpikio, apa pase le si mamat ni jadi ghupe ini. Udah le tu…bawok-bawok le ngucap. Bebolen tu bukannye ajaran agame Islam, ate oghang agame lain pun tak pernah buat eh…jangan le buat keroje ghupe itu. Jika idak, teman cari je mana-mana tok mudim…suruh dia kejor deme lepaih itu sunat kan je sekali lagi!

Selasa, Disember 16, 2008

Ceghite Tumpo!


Manusie memang selalunye mengarut. Yang tak ngarut tu bile deme dipandu hidayah Tuhan. Tau yang mane elok yang mane membawok punoh. Hidup oghang yang ada hidayah ni, aman tenteram. Idok le deme asyik nak ngetam oghang je kerojenye. Idok le asyik nak nyalahkan oghang lain. Idok le saloh sendiri pun nak tempek ataih batang hidung oghang lain juge.


Le ni kat negara teman tercinte ni, dah jadi kelam-kabut. Habih punoh. Habih melingkup semuenye. Pase ape? Pase tak ndak ngikut jalan Tuhan. Pase tolak hidayah Tuhan ke tepi. Lepaih tu tak habih-habih ngikut nafsu ngejor dunia. Kan oghang alim sebut, dunia ni bak ayo laut; makin minum makin haus. Tapi, hak itu le yang dikejo di deme...tumpo sungguh puok-puok ni!


Ate, che mike pikio. Ade ke patut si Ramlan tu nak buat serang hendap ke Menteri Beso dengan bebolen. Ate deme ingat kite ni idup zaman batu ke. Ape deme yang nak bebolen tu ghase udoh abih ikhtio ke. Banyak le lagi jalan, tak kan cepat noo nak nunjukkan anu...tumpo yeob!


Isu mudoh je, sewa rumah PPRT. Udoh ade carenye, kerajaan negeri kate hak pendapatan bulanan bawah RM1500, maka sewanye keke, ate...tak kan itu pun puok-puok ni tak boleh mikio, ape ke he tumpo bebeno benak deme ni. Sekolah derajah beghape le dulu gamak nye. Isu dah selese, jangan le di pero ke lain.


Khir Toyo pun satu, asyik nak nyalahkan oghang juge kerojenya. Runtoh Bukit Antarabangse, dia dia buat nohen je. Ate kerajaan negeri Selangor yang ade ni, baru bebeno memerintah nye, idok sampe setahun pun lagi. Ate die buat-buat lupe ke, kan ke projek-projek itu diluluskan oleh kerajaan sebelum ni..kan BN yang memerintoh, banyak punye cantik batang idung die nak nyimbah ayo ke muke oghang...memang tumpo mamat ni!


Tup-tup, dua YB dari PR kena cekup di polis. Khalid ketua polis kate, deme ni ngayuh beskal tak dok permit le tuh gamoknye...sebab itu le kene tangkap. Kesian...niat deme tu baik, deme ngayuh nakkan perubahan. antaranya, desak kerajaan hapuskan ISA. tapi bukan itu yang deme dapat, deme dapat lokap le pulok...tumpo...


Pak Lah pulok beriye bebeno membentangkan dua rang udang-undang...satu bab cegah rasuah satu lagi bab kehakiman. kate Prof Aziz Bari...banyok noo bende dalam dua rang undang-undang tu yang perlu diperbaiki...teman nak tengok, gamoknye luluih ke rang undang-undang tu di parlimen. Sebabnya puok-puok Bn dah tak de 2/3...jika luluih juge...teman tak tau le sapa yang tumpo sebeno-beno nye...?

Rabu, Disember 03, 2008

Penyakit Sombong Yang Bodoh

Manusia ini Allah SWT jadikan dengan banyak kelemahan. Memang manusia adalah sebaik-baik kejadian. Itu jika dibandingkan dengan makhluk lain – haiwan misalnya. Tetapi, jika di sisi Allah SWT, manusia lemah. Dengan unsure lemah itulah, manusia sepatutnya sentiasa merujuk setiap benda dan perkara kepada Allah SWT.

Kita tidak perlu pergi jauh. Anak kita sendiri pun akan selalu merujuk kepada kita sebelum melakukan sesuatu perkara. Itu pun ketika mereka masih kecil. Apabila mereka meningkat dewasa, maka keputusan dan tindakan sudah banyak diambil sendiri. Maka, mudah kita katakana bahawa, saat mereka bertanya dan merujuk kepada kita adalah saat mereka merasa lemah. Apabila mereka merasa gagah, maka mereka sudah berani menentukan hala tuju diri sendiri.

Berbalik kepada kelemahan kita. Di dalam al-Quran Allah SWT banyak menggesa manusia agar memanfaatkan akal – suatu kelebihan yang membezakan manusia dan haiwan – agar banyak berfikir. Duduk dan melihat. Fikir dan menafsir. Betapa banyak perkara akan dapat dinilai, baik atau buruk di atas dunia ini.

Malangnya manusia – majority daripada mereka – selalu bersifat ‘lupa diri’. Bukan sekadar itu, bahkan mereka sombong, bongkak, ego dan bangga diri atau dipanggil ujub. Ini semua antara sifat-sifat mazmumah. Sifat yang merosakkan manusia, kerana ia akan membakar pahala amalan sedikit demi sedikit, ibarat api di dalam sekam.

Namun, jauh lebih dahsyat daripada itu pastinya bencana akibat kesombongan yang akan melanda sesama manusia.

Suasana politik Malaysia nampaknya begitu tebal dengan warna-warna kusam kesombongan dan keegoaan ini. Selalu kita melihat, golongan atasan dalam hierarki kepimpinan merasa, bahawa tindakan mereka selalunya betul. Mereka tidak seronok menerima teguran. Bagi mereka, teguran akan mendedahkan kelemahan dan itu tidak baik bagi prospek politik mereka.

Inilah jenis pemimpin yang tidak wajar menjadi pemimpin. Sebab itulah, kita mengesyorkan agar manusia seperti ini belajar daripada Umar al-Khattab. Umar adalah pemimpin yang terkenal berani, tegas bahkan keras. Namun Umar menjadi pemimpin yang jelas kerendahan dirinya apabila sudi menerima teguran. Bukan sekali, tetapi selalu. Cubalah rujuk seerah dan kita akan lihat insiden-insiden berkenaan.

Namun, pemimpin Islam dewasa ini begitu kebal (ataupun bebal?) menerima teguran. Tegurlah…rasuah politik itu tidak baik, kronisme itu jahat, tikam belakang berlaku itu salah, salah guna kuasa terjadi, undang-undang yang menafikan hak itu perlu diubah dan banyak lagi. Mereka mendengar tetapi mereka memekakkan telinga. Mereka melihat tetapi membutakan mata. Hati mereka terusik; tetapi mereka diam dan buat bodoh sahaja!

Justeru sifat bebal merekalah, maka rakyat jadi susah. Rakyat merungut kos sara hidup tinggi, maka mereka salahkan para peniaga. Bahkan mereka salahkan rakyat tidak hemah berbelanja. Kata mereka, rakyat kena belajar ubah cara hidup. Rakyat kena berkorban demi negara. Untuk memacu ekonomi, maka mereka pinjam duit rakyat tanpa rakyat boleh berbuat apa-apa!

Pemimpin seperti ini melihat kuasa yang diberikan oleh rakyat kepada meraka ibarat ‘tender’ yang dimenangi dalam bidaan projek. Mereka akan memastikan peluang dimanfaatkan sebaik-baiknya. Bukan untuk kepentingan rakyat; tetapi diri dan keluarga. Mereka tidak kisah tambang teksi dan bas naik, asalkan tokeh pengangkutan senyum simpul. Mereka tidak kisah rakyat kena jalan kaki dan berhimpit macam sardin dalam bas dan komuter; kerana itu adalah cara untuk rakyat berubah.

Mereka berbangga dengan angka. Maka mereka sering mendedahkan keuntungan-keuntungan luar jangka dan luar biasa syarikat-syarikat GLC. TNB misalnya, saban tahun membuat untung yang terus menjunjung. TM pun sama. Petronas jangan cerita. Tetapi, keuntungan itu untuk siapa? Rakyat merasakan untung tersebut. Ataupun sekadar mengatakan, GLC untung kerana kebijaksanaan pengurusan dan rakyat harus terus menyokong GLC. Contohnya, gunalah minyak petronas walau ia gred C!

Rakyat hari ini bukan lagi bodoh dan tongong seperti dahulu. Rakyat sudah celik mata hatinya. Jendela dhomir mereka sudah terbuka dan mereka melihat, di luar sana yakni di luar negara, ada orang lain hidupnya lebih bahagia. Negara mereka kecil; tetapi lebih kaya. Negara mereka kaya dan rakyat jadi kaya. Maka rakyat rasa cemburu.

Cemburu rakyat diterjemahkan dalam bentuk protes undi pilihanraya. Cemburu rakyat dipamerkan pada aksi dan lagak mereka. Zaid adalah manusia cemburu bagi saya. Dia tidak dapat melihat, tegurannya diterima baik. Bahkan, lebih malang janji-janji manis yang diukir sebelum ini hanyalah dongeng belaka. Zaid akhirnya disingkir hanya kerana dia cuba menterjemahkan kecemburuannya!

Apalah malangnya pemimpin di negara ini. Ada orang menegur enggan diterima. Ada orang memberi nasihat dianggap pengacau pula. Tetapi, ada orang berbohong – walau di dalam Dewan Rakyat – dianggap tidak apa dan terus diberikan muka. Betullah, siakap senohong gelama ikan duri, berkatalah bohong…kekallah jadi menteri!

Selasa, Disember 02, 2008

Resah bagi yang ambil kisah

Mendepani kemelut mutakhir amat meresahkan. Ya, resah bagi yang ambil kisah. Bagi sesetengah orang, mereka lebih rungsing dengan kewangan yang kian mengecil nilainya. Satu anekdot barangkali, membawa RM50 ke pasar borong di Selayang hanya bias menjinjit dua plastik – satu berisi ikan kembong, sardin dan cencaru, satu lagi berisi kangkung, sawi dan bayam merah yang mungkin sudah layu!

Nilai ringgit amat menyusut. Saya enggan mendengar celoteh para pembaca berita, kononnya nilai ringgit kukuh atau menyusut sedikit berbanding dollar. Kita harus berpijak di bumi nyata. Apa guna menjerit inflasi kecil angkanya; jika realiti adalah sebaliknya. Kita harus makan nasi bukan bubur nasi; harus makan isi ayam bukan kulit dan kakinya!

Malaysia kini berhadapan dengan pelbagai senario yang meresahkan. Kelembapan ekonomi nampaknya mulai menggasak. Saya begitu terkesan apabila perbelanjaan dapur meningkat terus. Bayangkan lampin pakai buang anak pun menelan belanja ratusan ringgit sebulan. Belum ditokok dengan belanja lupus lain…ataupun lebih ketara dicampur dengan biaya tetap bulanan – bayaran rumah, kereta, pinjaman peribadi dan kad kredit.

Sebenarnya, masyarakat luar bandar lebih terkesan dan terbeban. Kejatuhan harga komoditi yang melampau amat menekan mereka. Dengan harga getah dan kelapa sawit yang jatuh begitu teruk di bawah paras par, apa lagi yang mampu diungkapkan. Maka, mereka bersabar mendepani hari penuh debar. Ya, tidak lama lagi sekolah bakal dibuka dan semuanya menuntut belanja besar.

Inilah kemelut utama.

Tetapi, kita jangan lupa kemelut-kemelut lain. Suasana politik Malaysia tidak aman. Selama ini rakyat yang berbilang kaum; masing-masing menyimpan taring. Kini, sudah ada yang berani mengangkat ekor dan merenjis najis di pelamin orang lain. Maka itulah, isu ketuanan Melayu dibangkitkan hatta isu fatwa juga dipersoal dan diungkit.

Saya tidak menyatakan Malaysia sejak dahulu aman. Entahlah, sejak saya kenal dunia politik…Malaysia sudah menempuhi pelbagai episod suka duka. Regim Umno – BN yang sudah berkuasa melebihi satu abad amat menusuk kuku dan susuhnya. Selama ini, dengan slogan ‘demokrasi terpimpin’ mereka menghalalkan pelbagai method yang menodai kewarasan demokrasi itu sendiri. Ya, saya tidak bersetuju dengan banyak benda. Cukup dengan satu contoh: Membelasah penduduk Memali dan kes itu tertangguh hingga kini! Memali telah memahat episod hitam legam dalam sejarah politik dan kemanusiaan Malaysia.

Jelasnya, rakyat dinafikan hak dalam banyak benda dan perkara. Contoh mudah, hak berpersatuan dan berpolitik. Ramai penjawat awam ditekan hanya semata-mata menganuti faham politik yang berbeza dengan pemerintah. Apakah ini pun cuba dinafikan Umno – BN? Saya punya datuk saudara, seorang guru yang ditukar ke merata-rata hanya kerana partinya berlambangkan ‘bulan purnama.’ Saya ada seorang sahabat yang dinafikan hak ‘naik pangkat’ setelah sah dia penyokong bulan. Ah…banyak lagi. Maka, jangan bicara aspek lain jika sesuatu yang diiktiraf di sisi perlembagaan pun dicabul Umno.

Sebab itulah, apabila rakyat terdesak dan terus diasak, maka kesabaran sudah sampai ke siling. Tiada arah lagi melainkan mereka membalas segala ‘jasa’ dengan memberikan undi yang sepatutnya. Inilah padahnya…

Malang, saya tidak melihat riak penyesalan daripada Umno dan BN. Bahkan sebaliknya berlaku. Media milik mereka secara ‘bodoh-sombong’ terus memperbodohkan rakyat. Pemimpin-pemimpin mereka masih ‘berlagak’ dengan pangkat dan kebesaran. Menipu masih jadi amalan biasa hatta di parlimen – ya, apa jadi pada Nazri Aziz? Percakaran sesama sendiri malah memburukkan lagi.

Pemilihan Umno Mac 2009 ini bagaikan ‘retak menanti belah.’ Retaknya sudah menjalar ke merata tempat, sudah merekah dan memang menanti pecah-relah. Kepimpinan Pak Lah yang lemah nampaknya bertambah parah, apabila penggantinya dilihat lebih ‘ghaplah’ dalam urusan ‘komisen’nya. Maka, rakyat bertambah muak dan mual. Apakah ini yang ditawarkan oleh sebuah pemerintah yang berada di hujung nyawa!

Maka, mahu atau tidak – rakyat kena berubah dan membuat perubahan. Inilah insiden dan senario yang tidak diingini oleh Umno – BN. Mereka mahu kekal sebagai pemerintah, sedang rakyat sudah menuntut perubahan. Saya tidak fikir mereka – Umno dan BN – bisa mengekalkan kuasa; selagi minda mereka di takuk lama walhal rakyat sudah jauh ke hadapan. Ya, takuk yang penuh kegelojohan mengumpulkan kekayaan walau terpaksa menginjak rakyat jelata yang memberikan mereka 'harapan'!

Rabu, November 26, 2008

Pengguguran Khalid: Apa sebenarnya?

Suatu alasan yang konstruktif mengenai pengguguran Khalid amat-amat diperlukan, sekurang-kurangnya ia mampu meredakan gelodak emosi sesetengah pihak. Inilah yang menyebabkan saya tercari-cari. Harakahdaily nampaknya ‘play safe’ dalam isu ini. Lalu saya banyak menemui ‘jawapan’ dalam Malaysiakini.

Khalid Samad yang saya kenali, adalah manusia yang ‘sempoi’. Itulah gambaran kasar. Tepat atau meleset, biarlah. Apa yang penting, dia telah mempamerkan akhlak pemimpin yang terpuji. Terus-terang, saya sendiri belum tentu boleh menerima ‘perlucutan’ jawatan sedemikian.

Sementelah lagi, Khalid sendiri adalah figur penting dan tulang belakang di dalam PR. Bahkan Khalid jauh lebih senior berbanding Dr Hasan Ali sendiri di dalam PAS. Calang-calang orang, pasti berlaku perbalahan besar. Namun, saya kagum dengan reaksi tenang beliau dan menerima pengguguran tersebut dengan begitu ‘gentleman’ sekali. Syabas Pak Khalid!

Apa sebenarnya terjadi? Adakah kerana Khalid begitu lantang bersuara? Ya, isu ‘kerjasama PAS – Umno’ menyaksikan Khalid adalah juara penentangnya. Salahkah? Tidak…bahkan itulah pun aspirasi ahli-ahli PAS. Berkerjasama dengan Umno samalah seperti PAS terjun masuk gaung. Bunuh diri namanya!

Habis tu? PAS rapat dengan PKR. Lah…dah namanya kerjasama dalam PR, kenalah rapat. Sekurang-kurangnya banyak perkara dapat diselesaikan apabila sudah ‘rapat.’ Samalah seperti kawan dan sahabat, seorang sahabat pasti mendatangkan lebih banyak manfaat. Jadi apa…?

Saya takut tersalah; namun lebih cenderung menyatakan ia adalah ‘personal conflict’ di antara dua orang ‘kuat’ PAS di Selangor. Pepatah Melayu ada menyatakan, kapal dua nakhoda tidak akan mampu berlayar di lautan. Maka, itulah yang berlaku bila ada dua ‘kepala’ dalam PAS. Maka, senang bicara…salah seorang kena berundur. Di sini,. Khalidlah yang berundur…demi kebaikan PAS!

Walau apa pun yang telah terjadi, ini menunjukkan sikap sebenar sebuah jamaah Islam. Khalid menunjukkan tauladan unggul seorang pemimpin yang tidak meletakkan kepentingan diri dan peribadi di hadapan; sebaliknya kepentingan ummah dan jamaah di atas. Atas kepentingan semua, beliau tega digugurkan walaupun kemenangan PAS banyak disumbangkan oleh beliau sendiri.

Saya juga meletakkan keyakinan bahawa keputusan ini hendaknya atas keputusan ramai, suatu konsensus atau syura. Hendaknya bukanlah keputusan minoriti atau personal Dr Hasan Ali seorang diri. Dengan demikian, maka ia mencerminkan dua perkara:

Pertama, PAS kekal dengan prinsip syura dalam menentukan keputusan dan tindakan.

Kedua, kepatuhan kepada hasil syura pasti mendatangkan manfaat walau zahirnya perit untuk diterima.

Walau bagaimanapun, saya tetap berharap PAS khususnya kepimpinan Dr Hasan Ali lebih ‘telus, amanah dan kompeten’ di dalam melaksanakan ‘beban’ kepimpinan. Dr Hasan Ali harus dilihat figur yang tidak sekadar petah berkata-kata; tetapi mengotakan setiap kata.

Dr Hasan Ali perlu dilihat bersungguh menangani pelbagai kemelut. Bukan sekadar kemelut parti bahkan kemelut di dalam kerajaan negeri. Amat banyak ‘ranjau dan duri’ yang melatari perjalanan beliau. Bukan sedikit yang senyum meleret saat bersalam; kemudian sengih bak kerang dan senyum sumbing bila di belakang. Dr Hasan kena bijak memilih, mana kawan dan siapa lawan. Kawan mana tidak 'makan kawan' dan lawan mana yang boleh dijinakkan.

Akhirul kalam, syabas Khalid Samad. Semoga pengguguran anda dan juga Shaari Sungib tidak menyurutkan waima seinci semangat juang anda berdua. Jawatan di dunia hanya sementara. Lebih utama ialah keikhlasan dan istiqamah. Teringat saya saat Khalid Al Walid dilucutkan jawatan panglima perang oleh Umar Al Khattab…dia menerimanya penuh tenang dan penuh kesabaran dan menyerahkan segalanya kepada Allah SWT!

Fastaqim kama umirta!

Selasa, November 25, 2008

TULISAN KELUAR...




Artikel Zakat Emas...dalam Anis Disember 2008

Tak Sangka...akal PEWARIS dangkal

Saya sebenarnya sudah agak malas mengulas suasana sosiopolitik negara ini. Membaca kepelbagaian ulasan oleh ramai orang lain, kadang-kala rasanya sudah memadai. Apatah lagi, kadang-kadang saya merasakan apa yang ditegur pun tidak ke mana sudahnya.

Tetapi, akal waras saya menafikan sikap sedemikian. Apatah lagi dengan perkembangan mutakhir yang terus-terusan menarik akal dan minda sihat untuk mentafsir, menganalisis dan menterjemahkan pelbagai rumusan.

Insiden perarakan dan demo PEWARIS adalah antara isu yang tambah memualkan hati dan perasaan saya. Entah, saya pelik dengan perangai segelintir manusia yang mengaku dan mendabik dada kononnya mereka adalah pelopor kepada penyelamat Islam; namun hakikatnya merekalah yang mencalitkan paparan-paparan negatif kepada wajah Islam.

Maka, dek kerana mereka jadilah wajah Islam yang cantik bertopeng kehodohan. Islam nampak herot sedang Islam itu lurus. Islam nampak senteng sedang Islam itu betul. Islam nampak capek sedang Islam itu cantik. Islam nampak payah sedang Islam itu mudah. Islam nampak naïf sedang Islam itu komprehensif. Islam jadi jumud sedang Islam itu progresif dan pro-aktif.

Para ulamak Islam pula nampak daif betul dalam memperbetulkan kesalahfahaman masyarakat awam. Para mufti dilihat lemah mendepani isu-isu semasa. Para mufti bersidang pun membahaskan sesuatu isu yang adakalanya dilihat tidak memberikan impak positif kepada ummah keseluruhannya. Sekadar memberikan contoh, apalah sangat kesannya jika memberikan fatwa kepada PENGKID sedangkan sudah jelas ada nas yang qatie dari hadis tentang isu berkenaan. Begitu juga fatwa YOGA, sedangkan arak sudah jelas HARAMnya…!

PEWARIS bagi saya menambah kusutkan lagi keadaan. Mereka seakan-akan mahu menyelamatkan Islam; tapi mereka merosakkan Islam. Misalnya, menyatakan SELAMAT MELAYU SELAMAT ISLAM! Dari manakah sumbernya kenyataan ini? Perlembagaan Malaysia-kah?

Islam adalah agama atau ad-deen, sedangkah Melayu adalah bangsa. Bangsa tidak selamat melainkan agama yang selamat. Sepatutnya SELAMAT ISLAM SELAMAT MELAYU! Melayu disandarkan kepada Islam dan bukan sebaliknya. Inilah kesilapan paling besar PEWARIS.

Bahkan saya cenderung melihat, PEWARIS ini mewarisi segala kejelekan pihak yang sudah ternyata GAGAL dengan ideologi kebangsaan mereka. Siapa lagi kalau bukan PAKEMBAR. Saya enggan menggunakan Umno kerana ia mewakili United Malays National Organization. Ia adalah bahasa penjajah Orang Putih yang kononnya amat-amat dibenci oleh puak-puak PAKEMBAR.

Sepatutnya mereka menggunaka PAKEMBAR kerana ia adalah akronim kepada PERTUBUHAN KEBANGSAAN MELAYU BERSATU. Bukannya Umno!

Tapi, dek kebebalan otak-otak mereka sendirilah, maka mereka kekalkan Umno. Kemudian…sama seperti PEWARIS, mendabik dada mahu menyelamatkan bangsa dan agama. Kata orang…piiiirah, sedangkan nama pertubuhan pun disandarkan kepada bahasa penjajah, maka di manakah Melayu-nya?

Berbalik kepada PEWARIS, antara isu yang dibangkitkan ialah ISA. Mereka mahu mengekalkan ISA. Tahukah mereka itu adalah undang-undang legasi penjajah. Ya, saya masih bersetuju ia dikekalkan; tetapi apakah motif asal ISA diwujudkan? Setahu saya, ia bagi mengekang anasir komunis yang pernah mengganggu-gugat kestabilan sosioekopolitik negara.

Malang seribu kali malang, hari ini ISA digunakan secara wewenang oleh pemerintah aka BN. Mereka menahan para aktivis parti yang dianggap pembangkang. Mereka menggunakan ISA menahan para wartawan, menahan tanpa bicara dan dibiarkan menderita. Logikkah jika alasan penahanan seorang wartawan cina baru-baru ini hanya kerana alasan… “bagi menjamin keselamatan beliau..” sebagaimana yang diberikan oleh Mneteri KDN?

Sebab itulah, Lim Guan Eng mencabar…manakah agama di dunia ini yang mengiktiraf undang-undang sedemikian. Setiap pesalah wajar didakwa dan mereka berhak membuktikan diri tidak bersalah. Bukan ditangkap dan dipenjara tanpa peluang menafikan kesalahan. Inilah yang telah terjadi kepada ramai 'orang baik' di Malaysia, termasuklah Zahid Hamidi…yang kini sudah pun menjadi menteri. Adakah ia undang-undang yang benar di sisi agama…?

PEWARIS nampaknya cuba bersikap tidak memihak namun tanpa sedar sudah memihak. Bodoh sungguh orang yang cuba berlagak miskin tetapi pada masa yang sama berbicara soal kereta Mercedes sini-sana. Siapakah yang akan bersimpati. Si miskin nampak tidak miskin, kerana dia tahu serba-serbi tentang kereta Mercedes, apa model terbaru, apa spesifikasi dan berapa harganya. Akhirnya orang meluat, kerana dia tak habis-habis membandingkan syoknya naik Mercedes berbanding Myvi!

Wallahua’lam!
sila telusuri web berikut untuk saksikan himpunan PEWARIS yang berunsur keganasan!

Selasa, November 04, 2008

Belajar daripada Umar Al-Khattab


Sahabat nabi yang satu ini mempunyai legasinya yang tersendiri. Terkenal dengan kebengisan tiada tandingan sebelum lidahnya mentakrirkan dua kalimah syahadah. Kemudian berubah menjadi fanatis muslim yang terkenal dengan kalimah “…izinkan aku penggal lehernya wahai rasulullah…”

Sejarah tidak pernah berdusta. Sejarah mencatatkan bagaimana Umar yang terkenal dengan kegarangannya berubah menjadi manusia yang bijaksana pasca-Islamnya.

Saat dilantik menjadi khalifah, umar telah menunjukkan tauladan terunggul sepanjang zaman. Beliau berdiri penuh tawadhuk dan meminta agar rakyat bangkit memberikan peringatan andai dia tersalah.

Lalu bingkas berdiri seorang pemuda. Terhunus di tangannya sebilah pedang yang tajam. Katanya penuh keberanian, jika Umar tersilap maka pedang itulah yang akan meluruskan!

Apa reaksi Umar? Umar mengucapkan terima kasih kepada anak muda yang berani itu. Kata Umar, rakyat seperti itulah yang akan menjamin legasi sebuah pemerintahan. Berani membuat teguran apabila pemimpin tersalah. Tidak takut kepada manusia kerana lebih takutkan Allah.

Sebaliknya, rakyat yang hanya menjadi ‘pak angguk’ lah yang akan merosakkan. Kesalahan pemimpin didiamkan. Lebih payah, yang salah turut diiyakan. Kebenaran disembunyikan demi mendapat habuan. Akhirnya, pemimpin rosak bersama rosaknya rakyat jelata. Negara akan hancur dan keamanan akan lebur.

Kini, legasi Umar sering disebut-sebut. Lewat ceramah dan tazkirah mahu pun digarap sebagai bahan lipur dalam buku sejarah.

Soalnya, sejauh manakah kita belajar daripada Umar? Kisah beliau sarat iktibar, buat jadikan pedoman. Bukan sekadar enak didengar dan kemudian diulang zaman-berzaman.

Umar, tidak merasa rendah belajar daripada anak muda. Mengapa pula kita rasa sebaliknya? Wallahua’lam.

Catatan: Anekdot ini tiada kena-mengena dengan sesiapa, hanya sekadar satu catatan buat iktibar bersama. Kadang-kadang kita juga ego untuk ditegur oleh anak, sedangkan terang-terang kita melakukan kesilapan.

Jumaat, Oktober 31, 2008

Zakat & Fly!


If U like to joint this campaign, just visit http://www.e-zakat.com.my/...


Jumaat, Oktober 24, 2008

Makkah: Sampai bilakah...?


Sekarang ini musim haji. Musim umat Islam menuju Baitullah. Di sana mereka menjadi tetamu Allah. Mereka bersimpuh penuh kerendahan. Menghadapkan wajah dan hati kepada Tuhan.


Makkah adalah sejarah. Ia tempat lahirnya insan agung. Muhammad bin Abdullah yang membawa cahaya iman. Itulah hidayah yang tidak ternilai harganya. Muhammadlah manusia yang menempuh payah demi iman. Hingga akhirnya Makkah kekal menjadi tumpuan manusia, memohon doa dan maghfirah.


Hikmah haji amatlah banyak. Disebutkan ia sebagai muktamar umat Islam sedunia. Berkumpul dengan satu agenda. Di samping menunaikan rukun Islam kelima, juga mengeratkan ukhuwwah dan memadukan solidariti sesama kita. Akhirnya akan terpancarlah aura agama, terserlah wibawa kita. Lambang utuhnya manusia bersatu dalam relung akidah yang sama. Menyembah Allah Tuhan yang Esa, mematuhi rasul yang sama, berpandukan kepada al-quran yang sama dan menghadap kiblat yang sama.


Mutakhir ini, sayangnya haji bukan lagi medan muhasabah sesama umat. Ia bahkan medan nafsu-nafsi. Masing-masing berpuak-puak. Masing-masing mendabik dada dengan bendera sendiri. Bangga kerana berasal dari Malaysia, kononnya mendapat keistimewaan yang lebih dari penguasa Arab. Yang lain mungkin kesal datang dari negeri yang dipalit fitnah, dihalau pula bak anjing kurap!


Maka, Makkah bukan lagi medan penyatuan, lurah perpaduan dan gelanggang kekuatan. Inilah hasil fitnah para musuh Allah. Menyemai benih assabiyah yang keterlaluan. Menyemai semangat amat cintakan watan. Menyuntik aliran nasionalisme yang merentasi agama sebagai sempadan.


Sampai bilakah Makkah hanya menjadi saksi amalan fardu yang ritual. Berpusingan tujuh kali di sisi kaabah, saie sambil-sambil mengenang kisah, melontar jamrah dan bermalam di Mina serta Arafah?


Sampai bilakah?

Khamis, Oktober 23, 2008

Kisah 2 Mahasiswa UPM


‘Tinggal secara tidak sah’. Itulah alasan yang digunakan oleh pihak berkuasa kolej di UPM, demi menghalalkan cara ‘menghalau’ dua penghuninya, lapor Malaysiakini.com.

Nor Farhana Farzieana, bekas exco Majlis Perwakilan Mahasiswa UPM dan rakannya Nur Shafiqa Mohd Ali, exco Persatuan Mahasiswa Islam menjadi mangsa kezaliman konco-konco Umno di IPTA entah yang ke berapa.

Mungkin rakyat Malaysia tidak tahu, bahawa kebanyak jawatan kanan di universiti tempatan kini diisi oleh mereka yang ‘dangkal’ otaknya. Mereka memiliki ijazah doktor falsafah; tetapi pemikiran mereka tahap darjah enam. Benar, mereka juga digelar professor; tetapi lebih baik pak imam kampung dalam memutuskan tindakan.

Insiden di atas hanyalah secebis kebobrokan tindakan mereka. Banyak lagi. Bak kata salah seorang gadis siswi di atas: “Kes yang berlaku pada saya hanyalah sebahagian kezaliman yang berlaku terhadap mahasiswa. Bukan sahaja di UPM tetapi di kampus-kampus lain pun, saya percaya perkara ini berlaku," ulas Nor Farhana Farzieana Azmi.

Rakyat Malaysia wajar sedar, inilah tribulasi para mahasiswa yang ideologinya bercanggah dengan pemerintah. Mereka akan ditekan dari pelbagai sudut. Biar pun mereka cemerlang dalam akademik dan cemerlang dalam ko-kurikulum; namun itu bukan jaminan mereka kekal di kolej kediaman.

Oleh itu, apa tindakan rakyat Malaysia? Saya hanya terfikir, semua pihak yang memperjuangkan hak rakyat perlu tampil ke muka. NGO misalnya Persatuan Peguam bahkan parti-parti politik perlu memperjuangkan isu zalim ini. Ya, kerana ia menzalimi mahasiswa dan bersifat terlalu jumud sekali. Seumpama tinggal di negara komunis yang melarang anutan politik selain komunis.

Kepada pelopor-pelopor yang suka memancung pengaruh parti-parti selain Umno di kampus, mereka ini hendaklah dikenakan tindakan yang wajar. Mereka ini bukanlah tokoh akademik tulen dan bukan juga professional. Bahkan mereka hanya layak menjadi balaci Umno. Merekalah sebenarnya yang merosakkan anak bangsa.

Selasa, Oktober 21, 2008

Fiksyen saya pulak...



INI ADALAH FIKSYEN SEMATA: TAK DE KENE MENGENA DENGAN YG HIDUP MAHU PUN YANG DAH MATI.

Dato’ Seri Tsukoi memanggung kepalanya. Sakit dihentak dengan bontot kuali masih terasa. Sungguh, Tsukoi tidak menyangkan sama sekali. Bahawa bininya yang terkenal suka melenggang macam Hema Malini dan suka menyaksikan adegan gedik Datuk Shah Rukh Khan itu rupa-rupanya telah mencemar dirinya. “Ah…tak cukupkah kasih sayang yang aku beri selama ini. Apa masih kurangkah duit. Semalam sahaja bini aku bershoping sakan di arked zaitun, hem…tujuh utas jam tangan berharga RM14 juta telah pun dibeli. Kelmarin, lapan biji limousine mengangkut barang-barang dan pakaian dari KLIA yang dibelinya di Paris…isk, takkan dia tak bahagia lagi.” Itulah kemelut yang melanda Dato’ Seri Tsukoi. Dia menggaru-garu dahinya yang luas. Tiba-tiba fikirannya melayang ke Monggolia. Ya, dia terkenangkan bekas kekasihnya yang bernama Aminatoya…tapi sayang, bekas aweknya itu sudah mati beberapa purnama dahulu! Teringat dia semasa mereka sama-sama makan malam di… “Kring….” Cis! Baru kenangan di mindanya mahu berputik, siapa pula memanggil di malam buta ini! Desis hati Tsukoi penuh kemeluatan! “Salam…could I speak to Tsukoi…it’s me, Abang Lah here.” Cepat-cepat Dato’ Seri Tsukoi menarik nafas dan cuba tersenyum. Bos yang telefon. Yes! Baru-baru ini bosnya telah berjanji akan menyerahkan kuasa syarikat kepadanya. Yalah, tujuh bulan lalu saham syarikat jatuh merudum bak durian busuk. Sebab itulah atas desakan pemegang saham, maka Abang Lah terpaksa percepatkan peralihan pucuk pimpinan. Lagi pun, para kakitangan yang selalu dia sebut ‘akar umbi’ sudah menekan sakan… Dato’ Seri Tsukoi ingat sangat, bosnya ini awal-awal mengambil alih syarikat dulu telah menjanjikan bonus dan pelbagai insentif kepada kakitangan. Alih-alih lepas tu, dia banyak berkongsi ide dengan menantunya dan meninggalkan BOARD apatah lagi akar umbinya... Apa tu…alah menantunya itulah, tak silap namanya Khairulri…alah, budak hingusan lagi. Tapi dapat jadi Pengurus Besar sebab pengaruh bapak mertuanya, si Abang Lah. Oh…lupa Dato’ Seri Tsukoi nak bagi tahu, Abang Lah adalah Pengerusi Eksekutif kelima syarikat Ikut Suka Aku Bhd. Syarikat itu pun bukanlah kukuh sangat pun, melainkan pernah bangkrup beberapa tahun dahulu. ‘Agh…apa orang tua yang suka tido dalam meeting BOARD ni nak dari aku tengah malam buta ni...hish…?’ Getus hati kecil Dato' Sri Tsukoi. *** (Seminggu berlalu) Sudah beberapa hari negara digemparkan dengan isu: PENGERUSI EKSEKUTIF I.S.A MATI DILETUP DENGAN BOM C8! Sekeping nota juga ditemui: ‘Pengerusi Eksekutif ini wajar ditamatkan riwayatnya, kerana dialah penyebab kejatuhan saham, kemeruduman pasaran dan kerugian berkali ganda syarikat sehingga hutang keliling pinggang dan projek-projek mega yang satu pun belum berjaya. Dia juga mengutamakan kroni sendiri dan cuba memadamkan karier pembantunya...’ **** Dato’ Sri tsukoi hairan sangat…sejak dua menjak ini, Datin Sri Rojie bininy kelihatan ceria sekali…diulang, CERIA SEKALI!!!

TAMMAT

Isnin, Oktober 20, 2008

Memualkan, huih...loya sungguh!


Budaya politik di negara ini memualkan...itulah yang saya rasai. Menyampah betul melihat gelagat para hamba politik ini. Terutamanya yang mengabdikan diri demi jawatan dan habuan duniawi!


Hakikatnya saya bukan membenci politik. Bahkan saya yakin, politik ada dalam kehidupan. Cara nak memujuk isteri, mengambil hati anak-anak bahkan menackle hati mak ayah pun kena pandai politik. Sebab itu politik penting dan Islam sesekali tidak meminggirkan politik.


Apa yang saya maksudkan meluat dan menyampah dengan politik ini, ialah apa yang sedang berlaku sekarang ini. Hari-hari masuk akhbar isu pemilihan jawatan. Jika pilih baik-baik tak apalah, tapi dihiasi dengan hentakan kerusi meja, layangan penumbuk dan terjangan kaki, pukulan kayu golf bahkan sampai ke tahap report polis kerana ada unsur-unsur jenayah...ni apa jenis pemilihan ni?


Golongan inilah yang menyebabkan saya meluat sangat-sangat. Rasa nak tampar aje muka sorang-sorang, tak pun pulas telinga, tak pun luku kepala...depa ni macam tak sedar, jawatan yang direbut itu adalah amanah. Depa berebut sakan macam ada sesuatu dengan jawatan itu. Ini yang pelik.


Dalam masa yang sama, rakyat terus terhimpit. Ni minyak yang dok turun sekupang dua, apa kesannya kepada harga barangan runcit. Tak dak langsung! Harga beras, minyak masak, bawang merah, bawang putih, ikan temenung dan ayam dok macam tuuu lah...abih tu, apa maknanya?


Inilah yang betul-betul menambahkan kemeluatan dan mualnya hati saya. Rasa macam nak muntah melambak-lambak. Apa jenis manusia ni. Rakyat dibiarkan susah sedang depa mampu bermewah-mewah. Pesan kepada rakyat hidup berhemat sedang mereka hidup macam takdak kiamat. Pulun apa sahaja, selagi mampu dan selagi berkuasa.


Agak-agaknya, depa ni semua nak bawak harta, kuasa, nama dan jawatan itu masuk ke dalam kubur agaknya...manalah tahu, dua malaikat munkar nankir pun terima juga wang saguhati atau rasuah mereka, alah...seperti yang depa biasa buat semasa di dunia!

Jumaat, Oktober 17, 2008

Pandangan terhadap cerpen Chamil Wariya ‘Politik Baru YB J’


Pertamanya, maaflah…saya tak membeli akhbar Mingguan M’sia dan masih tak sempat menelusuri jalan cerita cerpen.

Kedua, maaflah…pengarang cerpen itu pun bukanlah pengarang favourite saya, tidak seperti cerpen-cerpen Pak Shahnon, Cikgu Azizi waima Sdr Faisal Tehrani…tu yang kurang motivasi nak baca tu…

Ketiganya, maaflah juga…tajuk yang dipilih pun entah apa-apa…mungkin berjaya disiarkan atas kapasiti bekas pengarang kanan akhbar berkenaan atau atas sebab memang arahan dari atasan agar cerpen itu disiarkan…tajuknya tak best langsung dan tak ada aura tarikan pun!

Baiklah. Saya pun menulis cerpen. Biasanya karya sebegini dipanggil karya fiksyen. Ya, karangan yang selalunya sering dilapik dengan kata-kata: Tiada kena mengena dengan mereka yang masih hidup atau sudah mati!

Apa-apa pun, seorang pembaca juga berhak membuat tafsiran. Misalnya dalam karya SHIT oleh Pak Shahnon, mana ada dia sebut siapa dia ‘orang tu’…tapi semua orang tahu kan. Sampai ada kalangan sasterawan sendiri bidas Pak Non, anggap itu novel sampah!

Tapi, ada kelainan antara karya Pak Non dengan Si Chamil ini. Iya, karya Pak Non mengisahkan kepala yang tak nak keluar atau hakikatnya turun takhta. Sedang yang ini kisah perkauman. Parah ni. Jelas ia berintikan faham sempit perkauman. RASISME!

Dalam konteks massa, karya seperti ini dianggap melampau. Ia menyinggung sensitiviti secara keterlaluan. Pengarang langsung tidak menggunakan kaedah perlambangan. Pak Non sebaliknya menggunakan secara jitu aspek perlambangan. Maka, Chamil memang jenis pengarang yang tidak bijak.

Seorang pengarang yang baik sepatutnya menarik pembaca melalui penggunaan bahasa yang baik, diksi dan perbendaharaan kata yang mengkayakan, susunan plot yang menarik, ditambah dengan pelbagai unsur lain seperti unsur suspen dan sebagainya. Klimak sebuah cerita yang baik sepatutnya menyuntik kesedaran batini; bukannya menambahkan kebencian di hati.

Ya. Inilah ironinya daripada apa yang disebut secara konsisten oleh ketua pengarang itu sendiri, Pak Lah. Bahawa mereka menjulang perpaduan. Sayangnya, Pak Lah menampal cawat yang bocor sedang Chamil merobek-robek pula di ekor!

Kasihan Pak Lah…!


p/s: PENA keluar kenyataan hari ini bahawa cerpen dan sajak adalah karya kreatif yang menjadi hak penulis untuk berkreatif...saya nak lihat kot-kot lepas ni apa kenyataan mereka jika ada pula penulis buat perkara yang sama kepada Pak Lah dan Najib, depa marah tak?

Posting ini saya ambil dari blog Mat Saman Kati


Oleh: Matkeri

Ringgit dah cecah 3.50 berbanding US Dollar pada bulan ini. Dua bulan terlebih awal dari jangkaan gomen kita. Aku dah nampak Najib berkerut dahi antara nak tambat dengan tak tambat ringgit kali ni. Dalam masa yang sama, sedang Pak Lah jadi menteri kewangan bulan lepas, dia dengan konfiden mengunjurkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5%. Disokong dengan bongkaknya oleh mat yakkob.


Sebulan lepas, ekonomi Malaysia menunjukkan kekonfidenan yang boleh dikawal. Walaupun semua bursa terjun tiruk, termasuk pelabur yang pacak kepala dari tingkat 20, Malaysia masih lagi bongkak mengatakan ekonomi kita masih “mapan” dan “utuh” di bawah kerajaan yang tak dapat mandat 2/3 nih. Kalau ada “sedikit” kekalutan pun, bukan disebabkan oleh ketidakcekapan gomen, atau gangguan pasaran global, tapi sebaliknya dek kerana ketua pembangkang kita, Anwar Ibrahim yang katanya “menakutkan” pelabur.


Laporan ekonomi dalam tivi juga agak lawak. Dalam melapurkan pasaran bursa dunia yang jatuh dalam angka peratusan, tapi bila tiba laporan bursa Malaysia, ia dilapurkan dalam bentuk perpuluhan. Sunggo aneh.


Tapi harini lain pulak ceritanya. Gomen terpaksa akur bahawa depa tak dapat tipu rakyat sampai bila2. Bila indeks nikkei jatuh sampai 11%, gomen akur dan terpaksa mengumumkan pengendutan ekonomi daripada 5% kepada 3%.


Kesimpulannya? Malaysia sama2 terjun tiruk. Ekonomi kita makin teruk. Dan tahun depan semua kena start makan jeruk. Semua kena belajaq ikat perut.


Apakah punca semua ni sebenarnya. Mudah, back to basic. Kembali kepada yang asas. Bila kita bercakap tentang ekonomi (ekonomoney?) ni, tak boleh tidak, kita mesti kena becakap tentang asas yang menjana ekonomi tu sendiri : persepsi rakyat. Persepsi rakyat terhadap kerajaan. Persepsi rakyatlah sebenarnya yang menyumbang kepada kembang kuncupnya ekonomi dalam negara. Itulah sebenarnya asas kepada ekonomi sesebuah negara.


Jika rakyat yakin kerajaan yang ada itu kuat, maka kuatlah ekonominya. Jika rakyat rasa kerajaan itu lemah, maka lemahlah ekonominya.


Persepsi rakyat.


Tanya semua rakyat yang ada sekarang, samada yang tengah meeting pilih perwakilan, atau yang kutip tin tepi jalan, yakinkah mereka dengan perdana menteri yang ada sekarang? Pak Lah? Yakinkah kita pada ghentua sorang ni? Silap2 kita pulak kena mintak diri sebab tak larat dengaq depa beletiaq tak puas hati.


Nah, lepas tu tanya pulak tentang “bakal perdana menteri” kita nanti. Mampukah Malaysia bangun di bawah pemerintahan Najib dan bini? Aku gerenti sebelum sempat aku habiskan taip ayat tadi korang dah bejuih2 bibir mulut sambil mengeluh “huh”!


Negara rasuah menghasilkan rakyat yang resah. Pemimpin yang lemah menghasilkan rakyat yang gelisah! Rakyat yang resah dan gelisah akan hidup dalam kebimbangan. Dan rakyat yang berada di dalam kebimbangan akan cuba sedaya upaya untuk menjaga masa depan mereka dengan mengumpul harta dan tidak berbelanja!


Macamana rakyat nak berbelanja jika depa tau pemimpin atasan tak cekap urus ekonomi? Atau rakyat tau yang perdana menteri masa itu dikelola oleh bini yang mengukur kejayaan seseorang berdasar kepada kembang rambut, atau jumlah almari kasut? Duit terpaksa disimpan takut2 dibuang kerja. Bila duit simpan bekepuk sebab nak jaga masa depan, produk melambak di pasaran tadak orang nak beli. Bila produk tadak orang beli, majikan terpaksa jual murah. Bila jual murah, untung kurang. Bila untung kurang, hutang tak boleh bayaq. Bila hutang tak boleh bayaq, bank ligan. Bila bank ligan tak boleh bayaq, meniaga tutup kedai. Bila kedai tutup, pekerja kena buang, tadak pendapatan, bank pun rugi sebab tadapat duit hutang. Bila pekerja kena buang, duit nak belanja makin tadak. Bila nak belanja tadak, lebih banyak perniagaan gulung tikar sebab barang tak laku. Lebih susut duit kat bank sebab lebih ramai tak bayar hutang.


Rumah tak boleh beli sebab bank tadak duit nak bagi hutang. Kereta tak boleh beli sebab bank serik nak bagi hutang. Sektor besar akan merudum, sektor kecik apatah lagi. Ekonomi akan lebih gawat, rakyat akan lebih gayat, akhirnya semua merana!


Pasai apa?


Pasai rakyat tak yakin pada kepimpinan yang ada. Rakyat tak yakin pada pak lah untuk kendali ekonomi, atau pada najib yang diperintah bini. Kalau rakyat yakin pada pemerintah, rakyat lebih konfiden tentang masa depan. Jika rakyat yakin pada masa depan, rakyat tak kisah untuk bershoping sakan. Dan jika rakyat bershoping sakan, lebih untung perniagaan, lebih banyak produk ditawarkan, lebih banyak peluang pekerjaan, lebih jenuh syarikat bagi bonus dan habuan, lebih kerap orang bayaq hutang, lebih senang bank nak bagi pinjaman, lebih senang hati semua orang!


Ekonomi negara digerakkan oleh persepsi rakyat. Itulah asas ekonomi kapitalis yang kita kendong selama ini.


Jika kita terus diperintah oleh kerajaan yang korup, pemimpin yg lemah dan perasuah, sistem yang tiada integriti, yang terus2an membimbangkan rakyat dan pelabur, bersedialah kita untuk menghadapi masa depan yang lebih kelam.


Tetapi jika kita terus menyokong sebarang usaha untuk membetulkan keadaan, menolak kerajaan yang korup dan zalim dengan apa cara sekalipun yang dibenarkan oleh perlembagaan dan undang2 demi untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan, insyaAllah masa depan akan lebih cerah dan gemilang.


So, sekarang ni terpulang kepada korang. Samada nak mula belajaq makan ubi kayu, atau nak mula berangan beli rumah baru.


dr67m6udrt

Khamis, Oktober 16, 2008

Bahasa Melayu dan pejuang keris...cis!!!



Pucuk putat warnanya merah,
Bila dikirai terbang melayang;
Duduk muafakat mengandung tuah,
Sengketa usai dendam pun hilang.


Saya baru menemui halaman ini http://melayuonline.com/ sebuah halaman yang memuatkan tentang sastera dan budaya bangsa Melayu. Saya tertarik dengannya dan daftar menjadi ahli.

Ya, apa kaitannya dengan pantun di atas?

Secara harfiahnya pun kita sudah mampu menelah, pantun empat kerat itu menyeru kita duduk bersatu. Ia boleh disanggakan kepada pepatah Melayu:

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

Begitulah budaya dan resam Melayu, banyak ditopang dengan rencah bahasanya. Sayang seribu kali sayang, bahasa yang indah dan lunak serta berinovasi tinggi inilah pun, yang dipertikaikan sendiri oleh (kononnya) pejuang bangsa Melayu.

Dah…mula nak menerjah ke politik dah U-HAH ni…

Habis tu nak buat bagaimana? Saya ada membaca sepintas lalu tulisan LanH dalam kolum English Section di akhbar Harakah. Katanya, bebaru ni riuh sanak saudara dan ipar duainya yang bertingkah pendapat isu pengajaran subjek Sains dan Matematik dalam BI.

Siapa yang kuatkuasa dan pertahankan benda ni, siapa? Tanyalah Tun Det, Pak Lah atau Najib…mereka 100% tahu jawapannya. Habis tu, mereka buat apa, sedang mereka ada kuasa!

Sayang seribu kali sayang, akhirnya bahasa yang pernah mencorakkan tamadun Melayu-Islam di nusantara ini tinggal sepi di makan hari. Dan inilah jasa besar golongan opportunis Melayu yang kononnya menghunus keris sambil menjerit: Hidup Melayu!!!

Kredit: Dato' Seri Nizar pernah menyaman kerajaan Malaysia dalam memperjuangankan legasi Bahasa Melayu. Jadi, siapa kata PAS tak sayang Melayu?

Selasa, Oktober 14, 2008

Bila SRK dpt Datukship!


Yang sebenar-benarnya, dari dahulu lagi saya gelihati dengan penganugerahan darjah kebesaran di Malaysia. Ini kerana, Malaysia adalah negara yang teramai bilangan sultan atau rajanya dan ditokok lagi dengan YDP negeri, maka sebab itulah anugerah darjah kebesarannya melambak-lambak.

Saya sebenarnya juga musykil dengan sesetengah negeri yang begitu mudah memberikan anugerah. Jika diikutkan bahasa kasar…apa kah @*&^&nya maka diberikan anugerah sehingga membawa gelaran Datuk dan sebagainya, kepada individu-individu yang bukannya berjasa sangat pun.

Saya bukanlah cemburu, nak kata teringin tu…kadang-kadang teringin juga, tapi taklah sampai meleleh ayaq lioq!

Sungguh…ni apa ni, beri gelaran yang begitu besar kepada artis. Apa jasa artis, hang cuba mai habaq kat sini sat Ali? Oi…Ali, hang dengaq tak? Dah la artis bollywood yang tergedik-gedik…he….

Daripada hang cadangkan nama tu Ali, baik hang habaq kat Khalil tu, calonkan nama bapak aku. At least, bapa aku dulu pernah jadi sojar dan lama jugak berkhidmat kat Melaka! Apa hang ingat sojar menari tergedik-gedik sambil peluk bini orang ka?!

Cis!!!

Aku rasa orang Melaka patut rasa cukup terhina dengan insiden ini. Hanpa patut komen, buat demo dan tunjukkan sikap. Ni…pasai 10% nak buka kepada non bumi di UiTM, bukan main lagi puak-puak NUNO tu ajak bebudak kat kampus UiTM berdemo. Habis tu yang ni…hanpa buat apa…

Ni patut kena Tanya soalan ni kepada Pak Cik Berahim Abu. Kawan aku kata, masa dia kat UiTM, kena paksa memanjang.. Ha…paksa la bebudak hang tu buat demo kat Lendu, bantah anugerah datuk ni kepada artis gedik-gedik tu!

Aku tak tau apa nak jadi dengan negeri Melaka…dah la sultan hilang takhta, la ni gatai nak beri datuk kat orang luar pula, yang aku sendiri sampai saat ni tak tahu apa jasa dia!

Khamis, Oktober 09, 2008

Kisah ekonomi pulak!


Saya tak pandai bab ekonomi. Tapi kata kawan semasa makan pagi tadi, ekonomi dunia makin teruk. Ini kerana, banyak negara menyandarkan nilai mata wang mereka kepada dollar US. Sebab itu, bila dollar US teruk, ia akan merudumkan banyak negara lain.


Kawan saya itu juga menyatakan, ada pendapat yang menjangkakan krisis ekonomi pada kali ini akan lebih kronik berbanding tahun 1998-1999.


Sebab itulah, dia mengungkit apa yang pernah diberikan amaran oleh Pak Syeikh Anwar, bahawa sikap kerajaan khususnya Pak Lah dan Najib yang enggan membuat sesuatu bagi memulihkan ekonomi adalah amat dikesali. Anwar misalnya pernah menyatakan, kenaikan inflasi tertinggi dan FDI yang tidak masuk lagi ke Malaysia.


Malangnya kata kawan saya, orang Malaysia khususnya bangsa Melayu jenis yang kurang membaca. Apatah lagi membaca berita ekonomi. Ditambah dengan sikap pihak pemerintah yang masih menafikan kegawatan, maka orang Melayu khususnya masih terasa 'tidak ada apa-apa' walaupun hakikatnya bahang kemelut itu sudah mulai merebak ke negara ini.


So, apa nak buat? Lu fikirlah sendiri...kata Nabil!

Selasa, Oktober 07, 2008

Kenangan Siti dalam hidup saya


Semalam saya telah melakukan satu tindakan nekad. Enam ekor kucing saya masukkan ke dalam kotak. Jam 10 malam, saya ke Ampang. Kemudian saya tinggalkan kucing-kucing itu di SPAC…sebuah pusat jagaan haiwan. Dengan harapan, kucing-kucing saya itu akan selamat di sana.

Sebenarnya, saya amat menyukai kucing. Sejak kecil saya telah begitu rapat dengan kucing. Kucing-kucing pula mudah mesra dengan saya. Bagaikan ada chemistry antara saya dan kucing. Kucing yang liar pun kadang-kala mudah jinak di tangan saya.

Ada pun kucing yang saya hantar ke SPAC semalam, ialah Siti dan lima ekor anaknya. Siti adalah kucing kacukan, antara spesies Malaysian cat dan Persian cat. Ciri-ciri jelas Persian-nya boleh dilihat pada bulu-bulunya yang lebat, khasnya pada bahagian ekor dan misai yang melentik panjang.

Semasa mengjumpai Siti kira-kira enam tahun lalu, dia amat daif sekali. Saya dan isteri baru pulang dari Pusat Perubatan Ko-Hilal di Taman Melawati. Semasa mahu pulang, saya dapati ada seekor ibu kucing sedang menyusukan anaknya di bawah kereta saya.

Saya cuba menghalaunya. Takut nanti mati dilenyek tayar. Kasihan, kedua-duanya kelihatan begitu tidak bermaya. Perutnya kempis. Bulunya kusam tidak terurus. Saya angkat keduanya dan sisihkan di atas simen di koridor kedai.

Semasa mengangkat Siti itulah saya perasan akan cirri-ciri kecantikan kucing ada padanya. Lalu hati saya tergerak untuk membelanya. Paling pelik, ibunya yang saya lihat daif tadi hilang ghaib dengan tiba-tiba. Mungkin nalurinya tahu, saya akan mengambil anaknya sebagai anak angkat.

Siti menumpang kasih pada Putih, seekor kucing yang datang menumpang di rumah kami di Serendah. Putih pula sabar menyusukan Siti. Akhirnya Siti membesar dan mulai menunjukkan kecantikannya. Orang yang datang ke rumah kami turut memuji akan kecantikan Siti.

Tidak lama kemudian, Siti mulai mengandung. Inilah yang saya tak tahan. Mula-mula beranak, Siti melahirkan 4 ekor anak. Begitulah setiap kali Siti beranak, dia akan melahirkan 4-5 ekor anak. Saya mulai rimas. Letih dan cuak melayannya.

Terkini, seputar sebulan lalu Siti melahirkan anak lagi, lima ekor. Walhal anak-anaknya yang terdahulu masih kecil. Siti mulai mengandung sedangkan anaknya sedang menyusu. Siapa yang tak bengang…! Gatal betul si Siti ni!!!

Saya terpaksa nekad. Di rumah sudah ada sembilan ekor kucing. Wangian najisnya bagaikan aroma pagi yang akan mematikan mood ceria kami sekeluarga. Akhirnya saya terpaksa menghantar Siti dan lima ekor anak kecilnya ke tempat lain.

Maka, itulah kisah Siti dalam hidup saya…!

Isnin, Oktober 06, 2008

Kenangan raya 2008


Antara thrill pulang ke kampung pada musim idul fitri ialah, menempuh perjalanannya yang terpaksa bersesak dan beratur panjang membayar tol. Tapi...pengalaman itu nampaknya tak ada pada tahun ini!


Seorang kenalan saya di Tmn Muhibbah, Sg Siput merungut, katanya dia rasa balik kampung beraya semacam balik kampung pada hari-hari biasa. Rasanya nak sahaja dia berpatah balik ke KL dan pulang sekali lagi...kerana kurangnya jem di lebuh raya!


Ada tak ada thrill pun, sudah begitu jadinya. Mungkin anak-anak perantauan pulang sedikit demi sedikit kerana hari raya jatuh pada Rabu, makanya lebuh raya tidak sesak.


Tapi ada sesuatu yang saya rasa tidak lengkap. Ya, banner menyambut kepulangan anak rantau amat kurang di daerah Ipoh, Kuala Kangsar, Lenggong mahu pun Gerik. Tidak seperti tahun-tahun dahulu, parti-parti politik berebut-rebut menaikkan banner meraikan kepulangan anak-anak rantau. Apa dah jadi? PAS pula, saya lihat sejak pegang negeri Perak ni makin 'slow' dalam kerja-kerja promosi ini. Janganlah begitu MB Nizar...


Kemeriahan beraya di kampung memang ada walaupun saya rasakan makin setahun makin pudar. Maklumlah, usia kian meningkat. Namun, suasana kampung di Lenggong memang agak sunyi. Semasa saya kecil dahulu, suasana menyambut raya memang meriah betul.


Apatah lagi sejak Lebuh Raya Timur Barat siap, maka jalan lama bertambah sunyi. Pekan Lenggong pun tidak semeriah dahulu. Itulah akibatnya, apabila pembinaan jalan baru tidak memikirkan kesannya kepada pembangunan ekonomi penduduk lokal. Kasihan mengenangkan nasib Pekan Lenggong...dari dulu sampai kini masih tidak banyak berubah wajahnya.


Berbeza suasana di Bandar Kuala Kangsar. Meriah dengan aktiviti ekonomi. Masjidnya juga hidup. Saya sempat bertarawih di Masjid Ridwaniah. Imamnya seorang anak muda yang bergelar al-hafiz. Sejuk mendengar bacaannya.


Kira-kira sembilan hari di kampung, saya puas. Bahkan saya sempat memikirkan beberapa penambahbaikan untuk raya yang akan datang, khususnya bagi melicinkan sambutannya. Maklumlah, ibu bapa dan ibu bapa mertua saya makin tua. Saya memikirkan untuk mengadakan rumah terbuka agar anak cucu dan saudara mara dapat dikumpulkan pada satu hari dan saya yakin, orang tua saya tak lah penat sepanjang 3-4 hari raya melayan tetamu siang dan malam.



Selasa, September 23, 2008

Beza PR dan BN

Hari ini Anwar jadi PM
Esok minyak turun 70 sen
Hari ini Anwar memanaskan kerusi PM
Esok juga semua tahanan ISA dibebaskan!

PR perintah Selangor
Air percuma diberikan
BN perintah Selangor
Syabas menekan sakan

PR tadbir Perak
Rakyat dapat geran
BN tadbir Perak
Balak licin sakan

PR urus Penang
KM nya dedah rasuah
BN urus Penang
KM nya tutup rasuah

PR ambil Kedah
Selamatkan jelapang padi
BN jaga Kedah
Bendang hilang kilang yang jadi

PR pertahan Kelantan
Rasuah ‘zero’ negeri aman
BN nak ambil Kelantan
Hiburan bersepah mak bapak pengsan!

Di Malaysia, demokrasi jadi amalan
Raja pula Ketua Negara
Pak Lah dah tak ada pilihan
Dia kena lepas kuasa
Sebelum Tuanku Sultan berkata-kata

Jadi, siapa kata sama sahaja PR dan BN...
Siapa kata PR dah tak ada jalan ke Putra Jaya?

BBS,
23 Ramadan 1429

Cerita Ramadan 7#


Pengalaman balik kampung? Ish...saya orang kampung. Nak balik ke mana lagi? Maka itulah, waktu kecil dahulu saya pelik bila dengar budak-budak sekampung mendendangkan lagu Sudirman 'Balik Kampung!'


Saya hanya tahu, anak-anak opah yang akan pulang beraya di kampung. Angah dari KL dan alang di Kg Kati. Kadang-kadang angah sampai lewat malam dari KL dengan bas ekspress. Atau angah sewa kereta 3, 4 hari untuk bercuti raya. Saya rasa gembira bila anak-anak opah pulang ke kampung.


Saya suka apabila rumah kampung opah penuh dengan keceriaan anak-cucu. Penuhlah ruang anjung rumah opah. Kami anak-beranak tidur bersusun macam di kem pelarian. Begitu juga waktu berbuka. Lebih-lebih lagi pada hari raya.


Bila anak-anak di perantauan pulang, maka banyaklah cerita menarik untuk dikongsi. Saya selalu membayangkan, enak dan indahnya menjadi anak perantauan. Boleh balik ke kampung dan disambut mesra dan ceria oleh ibu ayah dan jiran tetangga.


Kini, saya benar-benar memahami makna 'Balik Kampung'. Saya memahami perasaan yang tidak tertahan untuk bertemu emak abah dan sanak saudara. Menghirup aroma udara kampung yang nyaman. Sejuk air di waktu pagi dan dingin anak kali berair jernih.


Anak-anak saya juga mendahului saya dalam memahami erti balik kampung... Aduhai, rindunya saya pada suasana ceria berhari raya di desa. Kampung yang tercinta...nantikanlah kepulangan kami ke desa!

Jumaat, September 19, 2008

Pak Lah & Anwar


Jujurnya, saya tidak pernah berhadapan dengan situasi politik yang begitu gawat seperti hari ini. Antara Pak Lah dan Anwar, nampak di satu pihak hilang keyakinan politik sedang di satu pihak penuh keazaman pula.


Saya tidak tahu, apa yang ada dalam bucu pemikiran Pak Lah. Dia menafikan kelemahan; sayangnya mata orang tidak bisa ditipu. Manusia boleh menilai, siapa yang bersungguh dan siapa yang celaru.


Jujurnya, jika saya ada peluang mendekati Pak Lah, maka saya akan nasihati beliau agar berundur. Amanah kepimpinan adalah berat. Abu Dzar Al-Ghiffari seorang 'gedebe' sebelum Islamnya, tidak diraikan nabi untuk menjadi gabenor. Ya...kerana amanah kepimpinan itu berat buat sahabatnya itu! Pak Lah mendapat jawatan PM atas dasar warisan.


Silap Dr M juga, dia yang mewariskan jawatan PM kepada Pak Lah. Kini, Dr M tak sudah-sudah menyesali diri...sampai dia ambil keputusan keluar parti. Itulah, amanah kepimpinan bukannya warisan. Biarlah seseorang itu naik dengan keupayaannya.


Kini Malaysia sudah jauh berubah berbanding 50 tahun dahulu. Rakyat kian cerdik lagi matang. Umpan murahan politik sempit dipandang sepi. Api perkauman dilihat hanya acahan sesebuah pihak yang tidak puas hati.


Baru sekarang saya rasakan, kepimpinan di Malaysia benar-benar teruji. Maknanya, pemimpin tidak lagi selamanya boleh menggula-gulakan rakyat. Projek dan pitih...itu sudah basi.


Ya...apa salahnya sekali dalam usia separuh abad ini, rakyat ingin merasa angin baru pemerintah baharu. Maka, Pak Lah harus sedia mengalah. Berundur cara terhormat sebelum terlambat. Masanya akan tiba...maka Pak Lah harus mengakuinya!

Cerita Ramadan 6#


Ketika raya hampir tiba, suasana meriah kian terasa. Semasa masih kecil, saya selalu cemburu dengan jiran sebelah rumah opah. Anak dan cucunya pulang dan mereka bermain bunga api dan mercun dengan gembira sekali. Saya...hanya ada mercun tarik 'api po', tak ada bunga api yang memancut ke udara serta cantik warnanya!

Antara pengalaman saya, kami akan memasang panjut di sekitar halaman rumah. Pelita akan digantung pada pokok. Bagi rumah orang yang lebih kaya, halaman rumah yang luas itu akan lebih cantik bila pelita dipasang berjajaran membentuk seakan-akan landasan kapal terbang.

Api pelita akan meliuk lintuk disapa angin. Kami tuangkan minyak gas (minyak tanah). Sumbunya kami ambil daripada perca kain buruk. Digentel-gentel dan disumbatkan ke dalam lubang sumbu.
Saya juga pernah membuat pelita daripada buluh. Buluh dikerat (dikatam) mengikut ruasnya dan tebuklah tiga lubang. Kemudian cari tin buat laluan sumbu dan kejapkan dengan tanah liat pada lubang yang kami tebuk.

Ada juga yang membuat panjut tempurung. Caranya, cacakkan sebatang kayu dan carilah sebanyak mungkin tempurung kelapa. Cucukkan hingga tembus punggungnya dan masukkan pancang kayu tadi. Akhirnya jadilah sebuah panjut tempurung kelapa yang sedia dinyalakan selepas berbuka.

Kini di zaman moden, pelita untuk dijadikan panjut dibuat daripada plastik. Ada juga yang cantik dibuat daripada buluh. Harganya pun agak mahal. Saya ada membeli beberapa batang panjut buluh dan juga pelita. Tak sabar rasanya nak memasang panjut itu, menjelang akhirnya Ramadan nanti!

Khamis, September 18, 2008

Ketidak-tentuan...andailah Muhammad Al-Fateh hidup kembali!


Semalam saya sempat meladeni sehingga ke muka 70, Novel Sultan Muhammad Al-Fateh karya Abdul Latip Talib. Ia terbitan PTS. Asalnya saya hanya mahu membaca sedikit; tetapi bila sudah mula saya gagal mencari 'lampu merah' pula...


Anda tahu, 800 tahun setelah kewafatan Nabi Muhammad SAW baharulah Konstantinopel berjaya dibuka oleh Islam. Nabi menerusi sebuah hadis riwayat Ahmad ada menyatakan: Kota Konstantinopel akan dibuka oleh sebaik-baik pemimpin yang mempunyai sebaik-baik tentera dan rakyatnya adalah sebaik-baik rakyat.


Justeru itu, sejak zaman Saiyidina Ali kwj menjadi amirul mukminin, beliau sudah melakukan cubaan pertama membuka kota milik Byzantium yang beragama Kristian ini. Ia gagal. Dicuba lagi oleh Dinasti Bani Umaiyyah, gagal. Bani Abbasiyyah...gagal juga. Bahkan semasa Khilafah Usmaniyah sendiri, beberapa pemerintah seperti Sultan Murad II dan Sultan Beyazid turut mencuba.


Sahabat nabi yang mulia bernama Abu Ayub Al-Ansari malah menyertai setiap kempen ketenteraan ke atas kota yang ampuh itu. Sehinggalah saat tuanya dia berwasiat, andai dia mati maka kebumikan jasadnya di bawah kubu kota itu. "Aku mahu mendengar derap tapak kaki sebaik-baik tentera dan sebaik-baik pemimpinnya yang dijanjikan Rasulullah..."


Anda tahu, Muhammad Al-Fateh dididik dengan disiplin agama yang kuat. Baginda juga diberikan latihan ketenteraan. Malah ayahda baginda Sultan Murad memastikan anakandanya itu turut mendalami ilmu kepimpinan dan siasah.


Dalam kemelut hari ini, kejatuhan indeks komposit di bursa saham, ketidak-tentuan politik, himpitan ekonomi dan berleluasanya ISA...saya membayangkan peminpin seperti Muhammad Al-Fateh ada kembali.


Sempena ramadan berbaki, saya impikan ia terjadi dan saya sudahi dengan...amin ya rabbal a'lamin.

Selasa, September 16, 2008

Catatan Malam 16 Sept


Hati saya dipagut resah. Malam yang menjanjikan seribu impian. Saya menelefon beberapa kenalan. Tiada jawapan. Jam menenggek di angka 12...lebih sedikit. Apa sudah berlaku...tolonglah sesiapa beri tahu!

Rupa-rupanya, keresahan hati saya turut dikongsi ribuan bahkan mungkin jutaan hati lain. Semuanya gara-gara janji 16 September!

***

Lagu raya sudah mula mengusik jiwa. Akhbar pun sudah banyak menyiarkan kisah-kisah raya. Bas raya, baju raya dan biskut raya.

Di surau atau masjid, makin lengang dengan orang. Jika awal Ramadan ada yang melimpah hingga ke beranda, kini imam dan bilal bimbang menghitung jamaah.

***

ISA mengganas kembali! Tiga orang ditangkap. Mulut terkunci tanpa bicara. Tangan digari tanpa kata. Diamlah diri di penjara manusia.

Hati saya sedikit tersentuh membaca catatan 18 jam dalam tahanan ISA oleh wartawan Sin Chew. Kata beliau, malamnya ditemani nyamuk dan bunyi aliran air. Matanya banjir dengan sokongan ramai. Kawan dan rakan.

Hati saya bulat, ISA adalah jerangkap yang bingkas memakan tuannya.

***

Tun M mungkin kembali kepada Umno. Tan Sri Sanusi pula bermadah: "Kelapa sudah nak rebah, kura-kura pun teringin memanjatnya..."

Dalam sungguh kiasan itu. Saya tak pasti siapa kura-kura dan siapa pokok kelapa nak rebah itu...he..he...he...

Khamis, September 11, 2008

PR merintis orde baru Malaysia!


Suasana politik Malaysia terus panas. 16 September menjadi perhatian dan penantian. Tun M khabarnya rela rujuk semula ke dalam Umno. Isu 'menumpang' dan 'umpama yahudi' kepada orang cina pula berakhir dengan penggantungan 3 tahun kepada Ketua Bahagian Umno Bukit Bendera. Ada berkata, hukuman itu tidak berbaloi...patut kena lebih lagi!

Suka saya ulangi, hayat politik berasaskan ras sudah ke penghujungnya. BN perlu sedari ini. MCA dan MIC serta Umno...diasaskan kepada ras. Ia mungkin sesuai era pra dan awal kemerdekaan; tapi tidak lagi pasca-setengah abad merdeka!

Sebaliknya saya mengagumi apa yang telah dirintis oleh Pakatan Rakyat. Anwar dengan imej ranggi dan berani, memecahkan tembok kebal dan bebal 'perkauman' ini. Gantinya, jambatan yang menghubungi semua menerusi pemuafakatan yang lebih mesra kaum.

Maka itulah, PKR dihuni oleh pelbagai suku, begitu juga DAP. Malah PAS sudah lama menegaskan hal ini...orang Cina pun boleh menjadi PM, kata Tok Guru!

Namun seperkara yang wajib diberikan perhatian, menjadi obligasi kepada Anwar untuk memastikan Ketuanan Rakyat tidak sampai meminggirkan ISLAM. Sebaliknya, Islam perlu dijadikan panduan asas dalam pentadbiran.

Cara kepimpinan Islam Tok Guru di Kelantan boleh dijadikan panduan. Namun, tidak perlulah melabelkan ISLAM di mana-mana, yang penting ialah implementasi. Saya yakin, DAP tidak akan selama-lamanya tegar dengan faham 'anti-negara Islam'nya, jika Anwar mampu merealisasikan Islam secara 'halus' dan 'mesra' di dalam landskap pentadbirannya nanti!

Bagi saya, inilah orde baru Malaysia. Orde Ketuanan Rakyat tajaan PR dengan syarat Islam menjadi intinya!

Cerita Ramadan 5#


Opah saya pandai membuat kuih tradisional. Opah saya memang tipikal orangnya. Tradisi kemelayuan begitu bukat membentuk jati dirinya. Saya amati itu. Termasuklah dalam isu makanan, khasnya menjelang Raya dengan segala aneka kuih-muih tradisional Melayu.

Antara kuih yang menjadi kegemaran opah ialah baulu, kuih bakar (bangkit) dan putu kacang. Dan semua kuih-muih tradisi ini opah buat secara lama, jika moden sikit pun bila emak beli oven yang menggunakan dapur minyak tanah. Itu pun untuk memudahkan emak membuat kuih samprit.

Sebenarnya kemasyhuran opah membuat kuih-kuih tradisional ini tersohor juga di kalangan penduduk kampung. Mereka datang menempahnya. Mereka selalunya membahagi dua kuih itu. Jika dapat 100 biji baulu, opah dapat 50 lah. Serasa sayalah, jarang yang memberikan duit upah. Sebab itulah bersusun balang dan tupper ware di para rumah opah dengan kuih-kuih ini.

Untuk membuat baulu, telurlah resipi utamanya juga gula dan tepung gandum. Pagi-pagi lagi opah bersiap. Telur yang sudah siap dibasuh dan dikeringkan di letak atas para. Kemudian opah pastikan pasu untuk memukul telur itu juga bersih. Opah akan mengira satu persatu telur itu. Semasa itu, awaslah…jangan sesiapa memanggil opah, dia tidak akan layan.

Pernah saya kena marah, kerana memanggil-manggil opah. Sebabnya, bila opah paling dan sahut panggilan itu…maka opah sudah lupa jumlah telur yang sedang dibilangnya!

Saya pula selalunya diminta memukul telur itu. Saya guna satu pemukul khas berbentuk gegelung dawai yang berulu kayu.

Opah guna kaedah lama membakar kuih baulu. Bara sabut di atas (dilapik dengan zink) dan bara kayu di bawah. Di luar rumah di bawah pokok kopi atau naungan pokok rambutan, dari pagi menjelang petang opah membakar baulu.

Kuih bakar pula opah guna oven. Saya bukannya ingat sangat cara membuatnya. Yang saya ingat, saya akan minta daripada emak sedikit tepung yang sudah sedia diadun dan akan membuat acuan sendiri untuk dibakar. Tapi saya bakar di atas bumbung oven, kerana emak tidak benarkan saya meletakkan ‘kuih acuan’ saya itu sekali di dalam ovennya.

Kuih putu kacang pun ‘siksa’ juga menyediakannya. Opah akan memilih kacang hijau terbaik, menampi dan membasuhnya. Kemudian ditumbuk menggunakan lesung kayu. Setelah itu opah menggunakan acuan daripada kayu bagi menempa putu. Ada pelbagai corak.

Sakit ibu jari menekan putu di dalam acuannya. Bukan sikit-sikit, baaanyak! Kemudian, opah jemur di panas matahari sehinggalah putu itu kering. Jika tidak betul-betul kering, putu mudah rosak atau berkulat.

Itulah sedikit pengalaman menyediakan kuih tradisional dengan opah jua emak. Kini, nak makan baulu…order sahajalah!!!

Rabu, September 10, 2008

Rasisme…Kian ke penghujungnya!


Unsur rasis memang menjengkelkan. Sehingga bila-bila, rasisme dianggap pencetus kepada koyaknya kesatuan sesebuah negara-bangsa. Mungkin tidak keterlaluan, dunia pasca-moden hari ini mulai menolak ke tepi sebarang faham yang berintikan rasisme ini. Di US Obama adalah presiden menanti, kendati dia berkulit hitam. Di Malaysia tidak terkecuali.

Perubahan angin monsun di Semenanjung menyaksikan boya yang bergegar sehingga tsunami politik gagal diramal. Tiga negeri terkaya – Selangor, Pulau Pinang dan Perak – berubah teraju. Sementara dua negeri majoriti Melayu – Kelantan dan Kedah – dipimpin oposisi.

Ini semua apa? Sandiwara pak syeikh Anwar atau apa? Jelasnya, kemenangan tiga parti utama – PAS, PKR dan DAP – adalah disandarkan kepada ‘Ketuanan Rakyat’. Sekaligus menafikan ‘Ketuanan Melayu’ yang sebelum ini menjadi sendi kekuatan BN.

Jelas, rakyat menolak ‘Ketuanan Melayu’ kerana ia adalah sarang faham kebangsaan aka bertunjangkan rasisme! Rakyat menjulang ‘Ketuanan Rakyat’. ‘Ketuanan Rakyat’ yang menobatkan idealisme – Telus, Amanah dan Berkebajikan – sebagai sendi kekuatan.

Maka, PAS dan DAP dapat duduk semeja walau berbeza dasar dan idealisme. Unikkan?

Kini, iklim politik dalaman BN berbahang, menggelegak dan memuntahkan lahar tak sudah. Semuanya bertitik-tolak dari asas rasisme itulah. Nampaknya, usia pendokong faham bangsa dan rasis mungkin tidak ke mana.

Dan saya menanti penuh debar apa sudahnya politik kita?!

Cerita Ramadan 4#


Sahur di kampung zaman dahulu berbeza zaman ini. Zaman dahulu, antara jiran menjadi ‘jam loceng’ tidak rasmi. Saya ingat lagi, di kampung kami ada seorang tua yang saya panggil Paklang Sudin, dia akan melaung sekuat hatinya menjelang sahur. “Sahur…sahur…”

Pada awal-awal puasa, ada juga budak-budak muda yang akan membuat bising di jalan raya. Mereka mengetuk tin kosong sepanjang jalan. Tapi tak lama, mungkin mereka pun mengantuk untuk mengejutkan orang setiap pagi buta.

Di madrasah, ada orang yang akan memalu kerantong (batang kayu balak yang ditebuk lubang di tengahnya). Bunyinya melantun menerjah seisi kampung. Maka, tahulah kami sudah masuk waktu untuk bersahur.

Opah adalah orang paling awal bangun sahur di rumah kami. Seawal jam 3 pagi opah sudah bangun. Opah tanak nasi, guna dapur kayu. Kemudian goring telur atau perangat apa-apa lauk yang patut. Kemudian, jam 4 pagi opah mula bising mengejutkan atuk dan anak-cucu yang lain.

Opah amat berjaga-jaga dengan waktu imsak. Bagi opah, jika imsak maknanya sudah tidak boleh makan dan minum. Tapi atuk relaks sahaja. Atuk makan minum sampai santak waktu imsak. Lepas itu atuk ke sungai bagi membuang air dan mengambil wuduk. Sambil itu, di mulut atuk masih tercepit cerut cap kucingnya. Opah selalu bising, takut atuk terlajak sampai terbit fajar.

Selepas sahur, saya selalunya tarik selimut balik. Subuh selalu terlepas. Lagi pun masa itu masih belum mukallaf.

Bila masuk asrama, kami dikejutkan seputar jam 5 pagi. Makan nasi dalam tray. Lauk biasanya telur asin. Saya selalu merungut bersahur di asrama. Selera patah memanjang. Maka emak buatkan sambal tumis bilis sebagai bekal.

Kini, saya sudah punya anak. Saya pulalah yang kena mengejutkan mereka untuk sahur. Saya juga pastikan mereka untuk solat subuh, jika boleh di surau. Alhamdulillah, anak-anak saya nampaknya tidaklah seperti saya dahulu yang subuhnya asyik melepas selepas sahur.

Jumaat, September 05, 2008

Cerita Ramadan 3#


Antara kenangan menarik pada bulan Ramadan ialah bermain meriam buluh. Biasalah bagi budak-budak kampung seperti saya, bermain meriam buluh adalah satu lumrah.

Biasanya, sehari dua sebelum Ramadan mulalah kami budak-budak kampung masuk hutan. Kami empat lima orang bawa parang dan cari buluh untuk ditebang. Kami akan cari buluh yang berkualiti. Kulitnya biar tebal, ukur lilitnya biar besar.

Biasanya kami suka ambil buluh betung. Buluh itu memang besar dan panjang-panjang ruasnya. Kami akan ambil bahagian bawah buluh yang berdekatan dengan perdu, kerana di situ lebih keras. Lebih keras maknanya berkualitilah. Lebih keras maknanya tahan lebih lamalah.

Kami tebang beberapa batang. Kemudian kami buangkan ranting-rantingnya. Biasanya di bahagian bawah dah kurang ranting. Cuma nak menarik buluh tu agak susah. Kemudian, kami bawa ke sungai yang berdekatan dan kami buang miangnya. Miang buluh jangan dibuat mainan, kena kat badan merenyam satu badanlah jawabnya…tak senang duduk kita.

Kami kerat atau katamkan buluh itu dalam sedepa setengah panjangnya. Kami ikat buluh itu di beberapa bahagian, biar ia lebih kuat dan tak pecah. Maklumlah, nanti meriam itu akan panas dan jika ia pecah alamatnya parah...bahaya! Kemudian kami pikul bawa ke lokasi yang telah kami sediakan. Lebih elok jika di atas bukit. Lebih tinggi maknanya lebih kuat bunyinya.

Pada meriam itu, kami tebuk satu lubang kecil di dekat pangkalnya. Kemudian kami tusukkan kayu tajam untuk membuat larasnya, barulah ada udara untuk bernafas. Ceh…meriam pun kena bernafas!

Untuk bermain meriam buluh, kena pandai. Saya tak berani sangat, jadi saya selalunya hanya memerhatikan kawan-kawan lain memainkan meriam buluh.

Kami masukkan kabaid ke dalam lubang kecil yang kami tebuk itu. Kemudian tuang sedikit air. Biar kabaid menggelegak. Kemudian ambil api dan cucuhlah pada lubang kecil itu. Apa lagi…BOM!!!

Nak tahu? Selepas berbuka puasa sahaja maka biasanya akan berdentam-dentumlah seisi kampung kami dengan bunyi meriam buluh. Kawan-kawan dari kampung yang berjiran juga tidak mahu mengalah. Maka, masing-masing pun berlawanlah, meriam siapa palih kuat dan paling gagah.

Bom! Bom! Boom!!!


Khamis, September 04, 2008

Cerita Ramadan 2 #


Saya teringat waktu usia dalam lingkungan 5 atau 6 tahun, waktu berbuka puasa paling menyeronokkan. Tapi saya tak puasa penuhlah. Kan masih budak-budak, mana wajib lagi…he…he…

Alang Usop akan membeli ais batu dari kedai runcit. Kadang-kadang alang beli ais di Kedai Man Jawa di Banggol Belimbing atau Kedai Pak Dollah di Kg Bor. Ais batu itu dipotong empat segi dan ditaburkan dengan serbuk kayu sebelum dibungkus dengan kertas surat khabar. Serbuk kayu itu bagi melambatkan ais cair. Kemudian alang ikat ais itu di pelantar basikal dan bawa balik ke rumah menjelang senja.

Opah atau emak akan buat air sirap. Kadang-kadang sirap itu ditambah biji selasih. Saya suka minum sirap merah berbiji selasih. Kita akan terasa biji selasih dalam mulut dan cuba menggigitnya. Segar badan bila sirap ais masuk ke kerongkong.

Alang suka beli mercun tarik yang meletup bila disentap. Saya namakannya mercun ‘api-po’. Saya dan Cik Nab akan bermain selepas berbuka. Solat maghrib…he…he…tak wajib lagi! Alang juga belikan bunga api. Masa itu bunga api berbatang besi, bukan jenis berasap berkelun macam sekarang ini. Budak-budak pun boleh kena athma dibuatnya.

Kami akan berlari-larian di halaman rumah. Kadang-kadang bergabung dengan kawan-kawan dan bermain di lorong di kampung kami. Berlari-larianlah sambil menghayunkan tangan memainkan bunga api. Mercun tarik ‘api-po’ pula, saya ikatkan kepada pokok atau rumput barulah saya tarik. Saya takutkan percikan api. Takut terkena tangan.

Pernah saya ikatkan mercun tarik itu pada pintu pagar dapur. Pintu pagar itu gunanya menghalang ayam daripada masuk. Rumah kampung memang ayam suka jengah masuk, lepas tu berak merata-rata. Saya nak menyakat opah. Bila opah tarik pintu itu, apa lagi…pom!!! Marahlah opah…"Hish...ni siapalah gatal pegi ikat mercun kat sini ni..."

Ada kawan-kawan yang lebih nakal. Mereka ikat mercun tarik itu pada selipar. Kadang-kadang kita tak perasan. Bila sarung selipar, terus je jalan…apa lagi…Pom!!!

Itulah sebahagian kenangan dan cerita Ramadan saya yang lalu…

Rabu, September 03, 2008

Cerita Ramadan 1#


Waktu kecil-kecil dulu, teringin sangat nak solat tarawih di masjid. Abah tak pernah nak bawa. Sampai ke sekolah menengah baru saya dapat solat tarawih di masjid atau surau. Itu pun kala di asrama di Taiping. Siap berselawat sakanlah kami...berdengung-dengung bergegar-gegar surau.

Semasa masuk tingkatan 2, ingat lagi…kami budak-budak asrama dapat kebenaran untuk bersolat tarawih di luar asrama. Kami pun ke masjid Pakistan yang berdekatan di Kuarters Tentera di Taiping. Habis solat, bau kari mamak menusuk-nusuk. Hmmm…sedapnya.

Kami diajak makan oleh abang-abang karkun. Rupa-rupanya masjid itu adalah markaz tabligh di Taiping. Namun, selera kami patah secara tiba-tiba apabila melihat nasi berlaukkan kari...enak, tapi...alahai dihidangkan di dalam dulang pula!

Tahun 1989, saya balik bersekolah ke Lenggong. Bulan Ramadan saya jadi pengunjung setia masjid di kampung kami. Saya ikut jamaah solat tarawih. Mula-mula ramai, makin lama makin sedikit. Lalu saya ikut yang sedikit itulah untuk menamatkan 20 rakaat. Saya pelik, kenapa orang dewasa boleh lepak di serambi sambil hisap rokok, gebang-gebang dan abaikan tarawih. Penat tu memang penatlah juga. Lagi satu, imam membaca laju. Saya pun membaca lajulah juga. Kalah ekspress rakyat!

Bermula tahun 1989 itulah, saya menyertai tadarus Al-Quran. Saya seorang sahajalah pun yang remajanya. Orang lain semua dah masuk pangkat bapak atau tuk. Saya tak kisah. Saya suka berkawan dengan orang-orang tua. Mereka mengajar saya erti kematangan. Fikiran lebih waras, tindakan lebih berawas. Saya rasa, saya jadi lebih bijak bersama mereka. Pengalaman mereka mendewasakan saya.

Tok Megat Deraof, Ayah Mad dan Tok Mat Lebai Li adalah kawan-kawan tadarus saya. Mereka suka mendengar saya mengaji. Maka, mulai tahun 1989 hingga kini, saban Ramadan saya akan mengkhatamkan al-Quran.

Apabila masuk universiti, saya selalu jadi imam rawatib di surau kamsis. Lama-kelamaan, semasa Ramadan mereka minta saya jadi imam juga. Bukanlah selalu, bukan setiap malam. Kami pun selesa ke masjid UKM. Besar dan luas. Cuma tak tahan kerana imamnya belasah baca satu juzuk satu malam!

Habis belajar saya kahwin. Bila pindah ke Serendah, maka bermulalah musim saya menjadi imam tarawih secara tetap. Hingga kini, bila pindah ke Kepong saya masih jadi imam. Jadi imam tarawih ni penat…jika orang lain boleh rehat-rehat, penat boleh buat lapan…kita tetap sampai 20!