Selasa, Jun 17, 2008

BEBERAPA ISU...UNTUK RENUNGAN BERSAMA

Jom tengok Mas Idayu bergolek-golek…

Ketua Pemuda PAS Selangor, Ust Sallehen Mukhyi sudah menghantar memorandum bantahan kepada MB Selangor: “Jangan izinkan konsert Ella dan Mas Idayu sempena 100 hari mentadbir Selangor.”…Apa kata Dato’ Dr. Hasan Ali ye?

Saya sebenarnya sudah letih dengan Malaysia yang kaya hiburan. Sungguh…tidak percaya, anda bukalah siaran di TV, dari saluran satu hinggalah sembilan. Cuba hitung, berapa banyak rancangan hiburan? Banyakkan?

Di dalam sebuah negara membangun seperti Malaysia, khususnya Selangor yang kononnya pada zaman Dr Khir sudah menjadi ‘negeri maju’, kita patut mencorakkan pemikiran dan budaya rakyat. Corakkan secara betul. Contoh, budayakan ilmu, suka membaca, hidup sihat dengan jauhkan rokok dan arak, kawal akhlak dengan hindari disko dan rumah urut dan berbagai-bagai lagi.

Ah…saya hanya mengharapkan kebijaksanaan para pemimpin di atas. Ingat ye, Allah SWT memantau anda!

Jaminan undang-undang Islam

Dewan Pemuda PAS bercadang…baru mengemukakan draf perlaksanaan undang-undang Islam di lima negeri Pakatan Rakyat. DAP dan PKR melenting, jangan buat…motif utama PR ialah kebajikan rakyat.

So what? PAS tersepit atau PAS kurang cerdik? Dari dahulu saya nyatakan, jangan suka heboh-heboh…jangan jadi ayam bertelur sebiji becok setaman. Buatlah, walau pun bukan atas nama undang-undang Islam, tapi buatlah. Undang-undang Islam ada tiga jenis, Qisas, Hudud dan Ta’zir, mana yang boleh buat dulu maka buatlah. Tapi tak payah berlabel-label. Tak payah canang… “Inilah undang-undang Islam.” Yang penting, buat.

Ia 100% pasti sesuai dengan manusia, kerana ia undang-undang Allah. Tapi bila ada segelintir manusia dalam PAS yang masih suka bermain slogan dan suka mencang, ha…inilah akibatnya. Apakah perlu kita tulis besar-besar di hadapan dada kita, SAYA ADALAH MUSLIM…cukuplah kita menutup aurat, menjaga akhlak dan mengesakan Allah. Kita adalah MUSLIM!

Hadari…buang masa!

Suka saya membaca komentar YAB Tan Sri Khalid: “membuang masa.”

Kata MB Selangor, manakan tidak membuang masa jika ia perlu diterangkan kepada masyarakat. Budak-budak sekolah hingga ke universiti. Sebaliknya kata beliau, lebih baik mengkaji Islam semasa era Turki Uthmaniyyah (Ottoman) dan era Umar Abdul Aziz…lebih baik.

Saya memang suka komen MB seorang ini. Bersahaja tetapi berisi. Em…macam komen beliau tentang penamatan kontrak Pengarah Muzium Selangor… “Saya tidak mahu dia pun jadi macam artifak sejarah juga…”

Tiada ulasan: