Isnin, Jun 30, 2008

Kenangan Sabtu & Ahad

Menjelang tengah malam Sabtu kelmarin, seorang kawan menghantar SMS: “Anwar mungkin ditahan lagi…kes liwat.” Ala…saya sudah mahu masuk tidur, ada pesanan pula. Tidak cukup dengan itu, kawan saya berjanji akan memberitahu apa perkembangan terkini. Beberapa kali talian saya terganggu. Mudah saya simpulkan lewat malam itu: “Apa lagi ni Pak Lah…”

Ah…saya malas mengulas isu ini. Bagi saya, jika benar ia konspirasi maka ia akan gagal. Seperti mana kata mursyid saya, TG Nik Aziz, bawakanlah saksi. Itu tatacara dalam Islam.

***

Hari Sabtu yang menarik juga saya lalui. Pagi, seputar jam 9.30 saya dan dua anak ke sekolah rendah, ada gotong royong. Sekolah anak saya di dalam kawasan rekreasi, iaitu FRIM. Lokasinya menarik. Dikelilingi alam yang hijau. Ada anak kali mengalir jernih di hadapannya. Cengkerik dan riang-riang suka bermain. Nak tahu, ketika kami giat membersihkan anak sungai itulah, rupa-rupanya masih banyak hidupan akuatik bermain di situ. Terkejut saya apabila anak-anak mengunjukkan platik yang berisi belut, ketam dan udang…

***

Malamnya, saya berjanji membawa keluarga makan di luar. Kami ke steak house di Kg Baru. Enak steaknya. Along yang akan menyambut hari jadinya pada 29 Jun, jadi saya wajar memberikan sesuatu. Ya, saya bawa makan diluar. Di samping makan-makan, dapat juga mengeratkan hubungan kekeluargaan.

***

Pagi Ahad, anak kedua saya Ayang merengek…nakkan hadiah. Dia mengungkit-ungkit hadiah hotel yang kami tak jadi pergi walaupun dah dapat tiketnya pada tahun lalu. Letih saya….

***

Petang Ahad saya membunuh keboringan dengan mengajak famili keluar lagi. Wife yang sudah berisi dan sarat menanti hari, tidak berapa larat nak berjalan. Kami mencari diapers untuk baby juga baju-baju baru. Kami menjamu selera di Laksa Shack…wah!!! Laksanya boleh tahan lazat; tapi harganya menurunkan berahi!

***

Pagi Isnin…aduh…anak ketiga saya, Huda buat hal. Enggan bangun pagi, saya dukung ke bilik air. Enggan mandi saya siramkan dengan air panas. Akhirnya dia menangis enggan ke sekolah. Isteri menungkit kisah lama: “Dahulu masa Abang Yang, abi tarik aje ke bilik air. Tak nak mandi abi siram…basah habis semua baju tidur. Kena anak perempuan ni…lain pula jadinya.”

Em…tanpa sedar, saya bersikap lunak sebenarnya dengan anak perempuan saya!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

he he..Abang Yang dulu kalau tak paksa, maknanya dalam seminggu sehari je dia sekolah.. tapi huda ni setakat ni kalau meragam pun sehari je dalam seminggu yang tak nak ke sekolah..