Khamis, Jun 12, 2008

Bila anak-anak bicara soal cinta


Zaman kanak-kanak dahulu, kita mana kenal cinta. Cinta lelaki – perempuanlah! Yang kita tahu, main pondok-pondok atau main dangau. Main masak-masak. Lelaki jadi ayah dan perempuan jadi emak. Ambil daun ubi kayu dan ambil tempurung nyiur dan buatlah masak-masak. Kemudian, main kawin-kawin. Sandingkan sang mempelai di atas pelamin dekat pokok pisang belakang rumah!

Bila umur naik sikit, masuk sekolah dalam darjah tiga, barulah tumbuh rasa suka kepada ‘lawan jenis’. Sudah mula pandai berangan-angan dengan budak perempuan. Rasa seronok bila dapat duduk dekat dengan murid perempuan yang kita suka. Agaknya, si budak perempuan itu pun sama juga. Suka bila dapat lihat wajah budak lelaki yang dia suka.

Itulah zaman kanak-kanak. Sambil galas beg sekolah dan sambil sangkut lastik di tengkuk, masih ada juga lintasan-lintasan untuk mencari kawan perempuan. Saya terkadang senyum sendiri. Iyalah, teringatkan Asiah anak Pak Su Yek yang bertahi lalat di dagu kirinya. Asiah pernah hinggap sebentar di dahan usia saya. Dalam darjah tiga, saya mulai menyukainya. Saya pernah berbisik kepada seorang kawan, dia berjanji mahu merahsiakannya. Tapi, dasar kawan mulut ‘jelabas’, dia kepohkan pula kepada kawan-kawan lain. Aduh…malunya!

Kini saya ada dua anak lelaki. Seorang umurnya sembilan tahun dan seorang lagi lapan. Umur mereka yang agak sebaya, menyebabkan mereka agak rapat. Pernah si adik menyatakan, si abang sudah ada makwe di sekolah. Abang pun menyatakan yang sama. Saya malas nak usul periksa. Tapi, saya tahu itu lumrah…perkara biasa. Yang abnormal jika suka kepada kawan sejenis…itu bahaya!

Namun, cerita seorang kawan mengenai anak lelakinya yang baru masuk darjah satu sudah jatuh cinta, benar-benar menggerudi hati saya. Bayangkan, usia baru tujuh tahun, tapi sudah pandai bermain kata dan bermain mata! Kata kawan saya, anaknya sudah pandai menghantar SMS kepada ‘si gadis’, walaupun dia tersilap hantar kerana SMS itu akhirnya tiba kepada bapanya sendiri! Kata SMS itu…Hai..*$%@#(*…

Ya..itulah anak-anak zaman siber, memang mudah teruja hati dan mindanya. Aruhan suasana dan setiap kejadian di hadapan mata mereka, menumbuhkan saham ke dalam diri. Saya amat berharap, anak-anak saya mampu menghadapi zaman getir yang disebutkan nabi zaman al-fitan (penuh kerosakan) ini dengan perkasa. Perkasa iman dan perkasa takwanya…amin.

Tiada ulasan: