Khamis, Ogos 07, 2008

Ketegaran Anwar Ada Asasnya...


Hari ini jalan-jalan sekitar KL sesak. Saya pelik, apasal pulak polis ni...lah, rupa-rupanya kan hari ini DSAI akan dibicarakan di mahkamah Jalan Duta.


Dalam meniti perkembangan semasa, saya membuat beberapa rumusan. Saya tidak fikir, plot yang pernah berlaku pada tahun 1999 akan berulang lagi. Senario sudah berubah...jauh sekali malah. Dahulu, ketika mantan PM yang kini selalu dok meracau...Dr Mahathir mengenakan Anwar, kondisi BN sangat ampuh. Anwar mampu menggugah sokongan Melayu sehingga jadi 50:50. Namun, majoriti cina dan India masih solid menyokong BN.


Kini, cina dan India solid menyokong Anwar manakala Melayu masih 50:50. Maknanya, kekuatan sentimen rakyat tidak menyebelahi BN. Bodohlah BN jika memandang rendah keupayaan rakyat. Mungkin buat beberapa tahun ini BN masih mampu menampuki kekuasaan; namun tidak sehingga sekurang-kurangnya PRU akan datang.


Di samping itu, saya juga melihat Anwar sudah membaca lebih awal senario yang bakal berlaku. Sebab itulah, beliau menjalin perhubungan begitu erat dengan para pemimpin dunia luar. Ah...singgungan kecil-kecilan pimpinan AS dilihat mengiyakan andaian saya ini. Bahkan, kebenaran Kerajaan Turki membolehkan Anwar mendapat perlindungan awal kes liwat dahulu pun sudah membenarkan pendapat ini. Maka, sekali lagi saya melihat...BN khususnya Pak Lah jangan cepat melatah memainkan wayang yang sama seperti dahulu...


Akhirnya, saya melihat Anwar amat ketegar sekali untuk membentuk kerajaan baharu menjelang 16 Sept ini. Bagi saya, Anwar ada asas. Segala bayang-bayangan atau klu yang telah berlaku mengesahkan ketegaran ini. Masakan SAPP berani mencerca maruah BN jika tiada apa-apa jaminan. Atau beranikah beberapa pimpinan Umno menyeberang jambatan jika mereka sendiri kabur masa hadapan Anwar. Semuanya...ada sesuatu yang sudah terjangkakan. Maka, saya yakin Anwar tidak bermimpi di siang hari!


Tinggal lagi...saya bimbang jika kerajaan yang ada mengambil sesuatu tindakan luar jangka...saya bimbang kerana semuanya tidak mustahil dalam dunia politik tidak matang seperti di Malaysia. Lainlah jika kita berada di bumi Jepun, Britain atau Amerika...yang pertukaran kerajaan dan presiden adalah perkara biasa bagi mereka!

Tiada ulasan: