Jumaat, Ogos 22, 2008

Huduh sungguh!


Pernahkah kita melihat orang yang berperangai huduh? Senang je nak lihat, pernah tengok penunggang motorsikal yang mencilok sesuka hati. Ha...cuba le berikan ‘honk’. Nanti anda akan lihat, dia bukannya hendak mengaku salah. Sebaliknya dia akan memandang anda dengan renungan mata bak 'helang sesat' dan mulutnya akan mencebik angkuh sambil mengangkat jari telunjuk yang menunjukkan simbol ‘lucah.’ Silap hari bulan, dia akan tendang kereta anda!
Ya, inilah dinamakan perangai huduh, lebih huduh daripada orang yang sengaja kentut telur dalam lif!

Anda tahu, seorang teman mengatakan, insiden wartawan dipukul semasa penamaan calon di Permatang Pauh tempoh hari juga, adalah akibat kehuduhan perangai seperti di ataslah…jadi, anda fikirlah sendiri moralnya!

Di Malaysia, jika anda mahu berperangai huduh maka kenalah anda pandai memilih ‘team’ mana anda berada. Jika anda mahu menunjukkan aksi huduh sebagaimana pun, anda akan dianggap bersopan jika kena teamnya…

Ini termasuklah menggambarkan aksi luar tabiie yang huduh semasa penamaan calon, ia tidak salah jika anda kebetulan berada di team Pak Lah. Ingat…anda di team mana? Kelaku huduh ini sendiri pernah dipamerkan oleh Adnan Yaakob di Pahang dahulu...ha, apa jadi? Tak jadi apa-apa kan!

Argh!!! Saya selalu memikirkan, mampukah BN mengaku dan berundur dari Putrajaya jika ditakdirkan 16 September 2008 ini, semua ramalan dan jangkaan Anwar benar-benar menjadi realiti? Mampukah mereka menerimanya? Mampukah mereka mengekang perangai huduh mereka?

Umno khususnya adalah parti yang tidak pernah merasa dikalahkan sepanjang 50 tahun memerintah Malaysia. Mereka sudah menanamkan 'akidah politik' bahawa Umno itu kerajaan dan kerajaan itu Umno. Itulah padahnya, kini mereka terasa cukup perit menerima kekalahan.

Sementara itu di Perak, tak semena-mena kerajaan PR yang berkelebihan dua kerusi diheret ke kancah rasuah seks dan wang juta-juta. Sedangkan kata MB, Nizar...projek di Sri Iskandar itu pun tak wujud...ni apa ni?

Huduh…huduh sungguh! Nampaknya pihak politikus sekarang ini begitu teruja memainkan isu seks dan rasuah.

Tapi, bagaimana boleh terjadi sedemikian? Kenapa di Perak. Kenapa bukan di Selangor? Adakah ada sesuatu di sebalik kehuduhan ini… huduh sungguh!!!

Tiada ulasan: