Jumaat, Ogos 15, 2008

Aduhai Tuanku Raja & Memanda singa!



Aduhai, sedih rasanya bila membaca dua tuan guru kesayangan hamba tidak diperkenan membaca khutbah di masjid negeri kelahiran hamba. Walhal, sehari sebelumnya sudah diuar-uarkan bahawa, para keduanya sudah diperkenankan oleh raja negeri hamba bagi meluncurkan bacaan khutbah mereka. Ayuhai raja, gerangan apakah maka tuanku yang mulia tiba-tiba menitahkan sedemikian rupa. Sayugianya tuanku boleh berfikiran terbuka, tidakkah boleh tuanku menitahkan akan keduanya tuan guru hamba yang mulia itu agar berkhutbah mengikut garis panduan yang bagaimana…asal sahaja keduanya boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama semenggah di masjid di negeri tuanku.

***

Sekiranya diikutkan pandangan batin pacal yang hina, maka Pilihanraya Kecil Permatang Pauh itu pastinya akan menjadi medan yang paling berguling-gelantang jadinya menjelang 26 Ogos ini. Segala satyalencana akan dikeluarkan. Segala kemewahan akan ditaburi. Segala yang bergentayangan akan dijadikan modal menarik undi para rakyat marhaen di daerah kecil itu. Pacal hanya berdoa, moga Allah rabbul jalil akan mengurniakan kemenangan buat yang jujur dalam kerjanya dan tahu apa matlamatnya dan mengalahkan para satwa anggara yang durjana itu.

***

Sekonyong-konyongnya memanda Menteri Perdana yang selalu ketiduran itu pun membacakan tafsir mimpinya, bahawa pada 1 hari bulan purnama yang bakal menjelang ini akan diumumkan penurunan harga bahan bakar kereta. Maka, dinyatakanlah apa asbab-musababnya, antara lain kerana minyak bahan bakar di peringkat 'atas angin' pun sudah menurun akan harganya.

Maka tanpa disangka-sangka, timbalan memanda Menteri Perdana yang tidak habis-habis suka 'menasi tambah'kan apa yang disebut oleh Menteri Perdana pun berkata, penurunan itu adalah lambang ihsannya kerajaan yang ada. Betapa kerajaan hari ini memahami getir hidup rakyat jelata, maka itulah diusahakan penurunannya.

Ayuhai…mulia sungguh hati para memanda. Semurah hati sang singa yang memberikan lembu dan kambing makan di padang hijau sebelum mereka dijadikan santapan sang raja!

Glosari:

Semenggah: patut, padan, layak
Berguling-gelantang: keadaan seperti porak-peranda/ tidak tersusun
Satyalencana: segala yang indah/ gemerlapan
Bergentayangan: berkeliaran ke sana ke mari
Satwa anggara: binatang buas
Atas angin: barat
Nasi tambah: suka menokok-tambah cerita





Tiada ulasan: