Khamis, Ogos 28, 2008

Bila MB kata ‘Pergi Mampus’


Dahulu, masa kita kecil…mak dan abah selalu berpesan. Jangan bercakap kurang hajar, jangan mencarut dan jangan menipu. Saya ingat sangat, opah saya lagi rigid. Jika orang tua sedang berbual pun, anak-anak kecil ditegah menyampuk. Duduk melangut menongkat dagu pun kadang-kadang kena tegur. Maka, itulah nilai-nilai murni zaman dahulu. Nilai-nilai mulia yang ada dalam masyarakat Melayu yang selari dengan ajaran agama.

Kini, zaman sudah berubah. Manusia semakin maju…alahai, macam iklan sesebuah akhbar la pulak!

Ya! Perubahan zaman menyaksikan akhlak manusia juga kian punah. Dahulu, orang menipu dipandang hina. Kini, orang menipu boleh jadi mulia. Dahulu, orang berbohong dikatakan akhirnya menjadi pencuri; kini orang yang suka berbohong lama-kelamaan boleh jadi menteri.

Salah siapa? Saya ingat sangat pesanan mak dan opah. Orang berbohong atau kazib dalam bahasa Arab adalah orang yang jahat. Lidahnya akan dipotong di akhirat. Bahkan Islam menyatakan, orang munafiklah yang suka berdusta ini.

Maknanya, ajaran Islam telah clear menyatakan dusta atau menipu atau bohong itu hina-dina dan terkutuk. Tapi, zaman yang sudah berubah ini tidak kenal semua itu.

Sebab itulah, saya jadi sedih mengenangkan pemimpin-pemimpin yang capoi mulutnya, liar lidahnya, herot mulutnya dan bebal akalnya…sanggup berkata-kata dengan dusta, cerca dan huduh.

Pemimpin adalah contoh. Jika pemimpin sendiri kata ‘Pergi Mampus!’…maka apakah kita terkejut jika anak-anak muda sendiri suka ‘Pergi Mampus’…mampus dengan gengsterisme, dengan rempit, dengan buli dan dengan dadah!

p/s: catatan ini terkesan dengan laporan berita harakahdaily.net...ada seorang MB di Selatan Tanah Air berkata Pergi Mampus!

Tiada ulasan: