Selasa, Ogos 12, 2008

Akal itu cahaya


Imam Abu Ja’far Muhammad Al-Baqir berkata:

"Ketika Allah menciptakan akal, Dia mengajaknya berbicara. Allah berkata, ‘Menghadaplah (kepada-Ku)!’ Maka, akalpun segera menghadap. Kemudian Allah berfirman kepadanya, ‘ Demi kebesaran dan kemuliaan-Ku, tiada makhluk yang lebih Aku cintai daripada kamu. Dan tidak Aku sempurnakan kamu melainkan pada orang-orang yang Aku cintai. Kepadamulah Aku menyuruh, melarang, menyiksa, dan memberi pahala.’"

Semalam saya membuka kitab, lalu membacakan beberapa perenggan. Ia kisah akal manusia. Akal adalah ciptaan Allah SWT yang diberikan khusus kepada manusia. Akal adalah makhluk yang mulia. Akal adalah cahaya. Cahaya yang dapat menyuluh si mukmin agar dapat membezakan hak dan batil. Membezakan baik dan buruk, halal dan haram. Bak kata Fathi Yakan: "Dengan cahaya dari Allah yang dapat melihat sesuatu di sebalik tutupan yang halus."

Namun, tahukah kita akal akan malap cahayanya? Ya, menurut Fathi Yakan, cahaya akal boleh malap. Apabila cahaya itu malap, maka manusia hilang pedoman. Manusia yang hilang pedoman akan dipanggil hilang akal. Manusia yang hilang akal akan melakukan sesuatu yang dianggap tidak wajar.

Hari ini, ramai manusia yang sudah hilang akal ini. Bukankah hilang akal namanya andai seorang anak mencuri wang ibunya sendiri, tidak hilang akalkah namanya jika seorang datuk menodai cucunya sendiri dan tidak hilang akalkah jika anak-anak kecil sudah pandai melakonkan watak hubungan seks yang sepatutnya mereka sendiri tidak kuasa untuk mengetahui.

Semuanya kerana cahaya atau pertunjuk daripada Allah SWT kian malap di hati dan akal manusia.

"Sesiapa yang tidak diberi cahaya (pertunjuk) oleh Allah, maka tiadalah dia mempunyai cahatya walau sedikit pun." (An-Nuur: 40)

Kata Fathi Yakan, cahaya akal manusia boleh malap apabila berlakunya tiga perkara:

1) Melakukan maksiat secara konsisten
2) Melakukan maksiat secara terang-terangan
3) Tidak bertaubat di atas maksiat yang dilakukan

Nabi SAW menyatakan:

"Sesiapa yang melakukan dosa, akal akan berpisah daripadanya dan tidak akan kembali kepadanya buat selama-lamanya."

Wallahua'lam!

2 ulasan:

blackpurple @ jowopinter berkata...

Salam.

Tazkirah yang maib untuk santapan hati dan jiwa. Terima kasih.

U-HAH berkata...

Hm...mekasih ye, saya juge suka dengan cerita bro JP...santai tapi mengesankan.