Selasa, Ogos 12, 2008

Bagaimana…bersediakah Pakatan Rakyat?


Dalam PR ada tiga parti utama. Tiga parti ini tidak berasaskan bangsa. Dalam tiga parti ini, Melayu, Cina dan India boleh duduk bersila bersama. Dalam tiga parti ini, semua bangsa termasuklah Punjabi, Kadazan, Iban, Bidayuh atau Orang Asli pun boleh jadi presidennya.

Dalam tiga-tiga parti ini, PAS paling senior. PAS sudah wujud sejak 1951. DAP pula ditubuhkan pada 1966. PKR pula diwujudkan pasca era reformasi 1999. Maknanya, PAS paling senior. Paling tua dan paling abanglah kiranya.

Sebab itu, dalam PR kena ada respect kepada PAS. Respect atas dasar ketuaan. Respect atas dasar senioriti.

Lagi pun, PAS bukan parti perkauman. PAS bukan seperti Umno yang khusus untuk bangsa Melayu. PAS for all. Semua bangsa boleh menyertai PAS. Syaratnya, Islam itu sahaja. Kini, PAS dah wujudkan kelab penyokong. Orang India dan Cina yang bermata sepet semua boleh menyertainya, walau pun bukan beragama Islam. Maknanya, PAS memang untuk for all!

DAP pula walau zahirnya untuk semua bangsa, namun majority yang memimpin DAP kini adalah orang Cina. Samalah dengan PAS, majority yang memimpinnya orang Melayu. Bezanya, DAP tidak meletakkan apa-apa syarat agama. Orang yang tidak beragama pun boleh jadi ahli DAP. Yang penting warganegara Malaysia.

Pun begitu, DAP nampak ketegar dengan dasar menyama-tarafkan seluruh rakyat Malaysia. Dulu ia dikenali Malaysian Malaysia. Ini yang orang Melayu allergic sedikit. Lagi satu, kepimpinan DAP nampak begitu skeptis dengan Islam. Kenyataan semberono beberapa kerat pimpinan DAP menyakitkan hati orang Islam. Misalnya, kena langkah mayat ‘dia’ dahulu untuk tubuh negara Islam dan lain-lain kenyataan mengarut sekerat pimpinan DAP.

PKR pula nampaknya macam adik kecil yang pening. Dalam PKR semua jenis manusia ada. Yang nasionalis, yang demokratis, yang sosialis, yang idealis, yang Islamis dan yang popularis pun ada juga. Semuanya bersatu atas nama ‘keadilan.’ Itulah pun tangkal hikmatnya. Sampai bila tangkal itu mampu bertahan dan tidak putus, wallahua’lam.

PKR dari satu aspek nampak seperti pragmatis. Ia mungkin menjadi parti yang dasarnya mengikut arus. Kini Anwar Ibrahim memimpin PKR, maka nampaklah Melayu-Islamnya. Masa ke depan, tak tahulah lagi. Mungkin jika Syed Husin yang memimpin, Melayu-Sosialiskah pula?

PKR perlu kepada anjakan. PKR parti muda yang ahli-ahlinya kini bertambah drastic sekali. Bertambah kerana PKR nampak menang besar semasa pilihan raya bebaru ini. Hakikatnya, PKR tiada grass root. Dahulu, ramai ahli bawahan PKR ‘angkat kaki’ singgah kapal Umno. Hanya bila PKR menang besar kerusi parlimen, baharulah ramai yang mahu hijrah ke teratak PKR. Hijrah ketika dah kuat…samakah hijrah ketika masih lemah?

So, apa moral tulisan ini? Fikirlah sendiri.

Nota: Pagi ini Hj Hadi sebut...PAS keluar Pakatan jika selepas 16 Sept, kerajaan baru gagal nobatkan Islam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebut Cina saja tak boleh kah, tak tulis mata sepet,tak boleh kah? delete sajalah mata sepet tu. menyinggung perasaan saja.