Jumaat, Ogos 22, 2008

Kisah billboard dan gambar pelaris


Sesuatu yang pasti berbeza antara kepimpinan PR dan BN di Selangor dan Perak ialah, GAMBAR. Percaya atau tidak, saya merasa pelik + bangga dengan sikap kepimpinan baharu kerajaan Perak dan Selangor yang tidak tergopoh-gapah mahu menayangkan muka mereka di papan-papan iklan besar (billboard).

Cubalah anda memandu di jalan-jalan utama di Selangor dan Perak. Di Kelantan, Kedah dan Penang entahlah….saya belum sampai ke sana selepas PRU 12 lalu.

Di Selangor, cuba teropong di kawasan Shah Alam, rasanya masih banyak billboard lama yang memaparkan muka Khir Toyo. Di Perak sendiri masih ada papan iklan yang menayangkan muka Sammy Vellu.

Persoalannya ada dua. Pertama, adakah pimpinan kerajaan baharu PR tidak mengejar GLAMOUR; berbanding pimpinan BN yang gemarkan PUBLISITI dan PROMOSI. Keduanya, adakah adakah kepimpinan baharu kerajaan PR menganggap gambar bukanlah agenda penting, maka ia tidak perlu difikirkan lagi.

Hanya MB Selangor dan Perak sahaja mampu menjawabnya. Namun, jika benar sekali pun mereka tidak mengejar publisiti dan promosi, eloklah DITURUNKAN saki-baki papan iklan yang dibina secara ad-hoc semasa PRU 12 yang masih berdiri hingga kini. Bukan apa, kekadang saya rasa seperti kerajaan baharu ini terlalu ‘slow’ pula, hingga papan-papan iklan sebegitu pun tak tertanggal-tanggal lagi.

Walau bagaimanapun, saya juga merasa PELIK + AJAIB dengan sikap Menteri Pelancongan, Dato' Azalina yang amat gemar menayangkan wajahnya. Bayangkan, di setiap papan iklan besar di sepanjang lebuh raya atau jalan-jalan utama seluruh negara, diletakkan tiga gambar. Gambar PM, TPM dan Azalina.

Saya tak arif tapi musykil, apa kena mengena gambar mereka dengan aktiviti pelancongan. Saya lebih tertarik dengan papan iklan pelancongan Singapura…yang memaparkan apa yang menarik di negara mereka. Kita nak melancong kerana nak melihat apa yang menarik, bukan nak melihat muka mereka yang memang selalu ‘tergedil’ di merata-merata itu!

Sat…sat…nanti ada orang kata saya sokong Kit Siang pulak! Tidak, ini reality. Saya tak fikir semua papan iklan besar itu perlu ada gambar Azalina dan dua orang tokoh negara itu. Apakah itu gambar pelaris? Atau satu peluang terbuka bagi mempromosikan diri semahu-mahunya!

Tiada ulasan: