Jumaat, Ogos 22, 2008

Cerita Balik Kampung


Cerita Balik Kampung Nombor 1

"Anta balik berapa hari?"
Seorang kawan basa-basi bertanya. Basa-basi juga saya menjawab.

"Ada le kot lima enam hari."

"Syeikh, musim minyak mahal le ni, anta kalu balik kampung biar lama-lama. Kos balik tu dah naik, anta kena ambik kira."

Ya…saya kotakan cadangan itu. Saya cuti enam hari bebaru ini!

(P/s: gambor tu eksen je...bukan gambor teman yg sebenor...)

Cerita Balik Kampung Nombor 2

Muktamar PAS ke-54 berlangsung di Stadium Indera Mulia, Ipoh. Saya tak lepaskan peluang. Ibu mertua mengajak ke sana hari Sabtu 16 Ogos. Yang bestnya, di samping mendengar perbahasan, saya juga mencari buku-buku yang dijual pada harga patut. Saya beli buku Pelik Tapi Benar Dalam Solat dan Bait-bait Cinta karangan Geidurrahman Elmishry juga senaskhah majalah baharu terbit edisi perdana bernama Solusi oleh Telaga Biru.

Seperkara yang menyedihkan saya, sambutan mesyuarat agung tahunan terbesar PAS ini tidak diberikan sambutan paling sempurna. Promosi kurang. Sebagai contoh, bendera PAS sendiri kurang dipasang. Kain-kain rentang dan bunting juga kurang. Suasana muktamar hanya terasa tatkala mula memasuki kawasan berdekatan simpang untuk ke stadium.

Mulut saya pok-pek-pok-pek merepek. Saya katakan, sepatutnya PAS Perak kena tunjukkan izzah melalui muktamar ini. Barulah rakyat Perak terasa kewujudan PAS.

Isteri saya menjawab mudah… "Agaknya, PAS Perak tak ada duit le kot untuk sambut meriah-meriah. Maklumlah, PAS bukan macam *%#@ yang boleh dapat tajaan juta-juta daripada syarikat swasta..."

Hmmm…bernas juga pandangan isteri saya!

Cerita Balik Kampung Nombor 3

Rambutan meranum di belakang rumah. Sampai di kampung pun, matahari sudah mahu beradu. Sabar…

Pagi Sabtu, pulang dari mengudap di Karai saya pun mulakan misi. Abah mertua kata, kerat sahaja dahan lagi senang. Saya capai gergaji yang abah baru beli. Panjat dan pekena dulu sebiji. Memang….hmmm…manis bersari. Nikmatnya dapat makan rambutan segar di atas pokok. Saya cari posisi dan mulalah menggergaji.

Hari itu sahaja lapan bekas penuh berisi rambutan. Puas yeob…puas!!!

Cerita Balik Kampung Nombor 4

Balik Lenggong hari Sabtu tu juga. Emak dah pesan, balik awal takut tak sempat petik buah dokong. Dah masak sangat…banyak yang gugur ke tanah. Melembang-lembang!

Pagi Ahad misi kedua. Hari pula hujan. Petang saya dah tak tahan. Saya panjat dan berjaya kutip seraga besar penuh buah dokong. Amin adik saya mencadangkan agar dikait sahaja. Mana ada thrill. Lagi pun buah boleh relai jika dikait.

Alahai…rasanya, hmm…memang manis sekali! Nikmat sungguh…puas hati saya!!!

Cerita Balik Kampung Nombor 5

Ada lagi…i/allah jika larat saya sambunglah lagi….

Tiada ulasan: