Rabu, Mei 21, 2008

Ayat-ayat Cinta Menggebu-gebu Di Minda


Tajuk: Ayat-ayat Cinta
Penulis: Habiburrahman El Shirazy
Tebal: 492 halaman
Harga: RM22.90
ISBN 983-2672-36-8
Penerbit: Ar-Risalah Product Sdn. Bhd.
Penilaian: 4 bintang

Jujurnya, hati saya gerimis saat meladeni novel ini. Saya bagaikan terpasung terus untuk menamatkan hingga ke penghujung. Lalu, di sepanjang ruang menerokai babak demi babak dan plot yang terjalin rapi, emosi sering diusik dan fikiran sering terjentik.

Saya membeli novel ini pada Pesta Buku KL yang baru lalu. Isteri saya beriya-iya, saya tidaklah begitu berminat. Namun, saranan daripada beberapa kenalan menjadikan saya lebih terdorong. Kata mereka, rugi tidak membaca kisah yang terpapar. Sungguh...banyak hikmah untuk diratah, banyak ilmu untuk dikutip. Saya tatangkan jiwa selebarnya dan saya rakus mencicip setiap incinya.

Benar. Saya kagum dengan apa yang saya baca. Bukan sebarang orang mampu menghasilkan karya sebaik ini. Gaya bahasanya memikat dan jalinan plotnya nampak kemas dan saling terikat. Watak dan perwatakan nampak hidup dan memasing berdiri secara kukuh menghidupkan watak sendiri.

Ya, saya terkesan dengan penggunaan kalimah-kalimah Arab dan Jerman yang diselitkan di sana sini. Nampak akan keluasan bahasa pengarang. Namun saya jadi lebih kagum apabila menancapi kehebatan pengarang menyelitkan pelbagai cuplikan dan kutipan. Tidak sekadar menyandarkan dialog kepada ayat-ayat Al-Quran dan al-Hadis, bahkan pengarang merujuk sama dapatan daripada ilmuwan – ulama dan sarjana barat. Lalu semuanya teradun rapi bagi menghasilkan sebuah naskhah unggul dan enak serta seistimewa ini.

Begitu juga betapa optimisnya Fahri. Saya teruja melihat kesungguhannya. Bergelut dengan waktu sentiasa. Bahkan saya jadi haru mengenangkan mimpi Fahri, syahdu dan mencengkam kalbu. Apakah saya mampu melaluinya. Berapakah surah yang saya hafal. Berapa orangkah ulama’ yang sanggup mengakui saya muridnya. Mampukah saya meraih syafaat daripada mereka?

Benar, mungkin ada menyatakan ia adalah kisah cinta manusia. Bagi saya, sesuailah dengan tajuknya Ayat-ayat Cinta. Memang novel ini membicarakan kisah cinta. Namun cinta yang putih mulus dan disandarkan kepada syariah. Sekali lagi saya tertegun dengan ketegasan Fahri, saat diajak Maria untuk berdansa. Juga saya tertegun dengan kisah pertemuan dua jiwa yang bakal disatukan, Fahri dan Aisha. Semuanya disulam kemas dan indah. Saya membayangkan, apakah mampu saya melakukan sedemikian. Mampukah?

Saya menamatkan naskhah ini kira-kira jam 11.20 malam, pada 20 Mei 2008. Hati saya puas. Sekadar mencoretkan pandangan A. Samad Said:

’Ayat-ayat cinta memang pintar mengheret kita menjejaki – malah menghidu – perhubungan Fahri (Indonesia) dan Maria (Mesir) secara penuh mengajar, menghantar isyarat dan kebijaksanaan baru melalui perhubungan sopan antara insan dua negara. Rasanya memang sesekali kisah cinta yang Islami begini sempat disampaikan dengan penuh tertib...tidak membacanya seperti sengaja melepaskan peluang untuk mencium bau, merasai iklim dan memahami gerak hidup insan...’

Juga ungkapan Fahri lewat bersama Aisha, saat dirundung ujian di penjara:

“Aku ingin cinta kita kekal. Kekal di dunia dan kekal di akhirat. Jangan nanti di akhirat kita berseteru. Kuatkanlah pergantungan dengan Allah. Dekatkan diri dengan Allah! Dekatkan diri dengan Allah! Dekatkan diri dengan Allah!”

Tiada ulasan: