Jumaat, Mei 30, 2008

Dalam Mihrab Cinta


Judul: Dalam Mihrab Cinta
Penulis: Habiburrahman El-Shirazy
Tebal:
Penerbit: Ar-Risalah Product Sdn Bhd
Harga:
Penilaian: 1 ½ bintang

Sesungguhnya, andai aku membaca buku ini terlebih dahulu, maka persepsiku terhadap karya-karya lain Habiburrahman El-Shirazy akan cacat. Mujurlah aku membaca Ayat-ayat Cinta terlebih dahulu. Keindahan bahasa, bait dan tutur kata Ayat-ayat Cinta terlebih dahulu menyihir indera dan hati. Aku terkesima dan jadi gila…aku mahu menikmati semua karya El-Shirazy. Tapi itulah, setelah aku menguliti karya yang diberi nama Dalam Mihrab Cinta ini, aku kecewa. Ia tidak seperti mana yang aku harapkan. Sentuhannya tidak seajaib Ayat-ayat Cinta. Bahkan plotnya bagai sudah diduga. Berlaku pengulangan peristiwa yang kekadang kelihatannya sengaja direka-reka. Membacanya juga bagai membaca karya penulis muda yang baru mahu bertatih. Bukan seperti seorang pengkarya yang masak dan ranum dengan ideanya.

Sebenarnya, aku baru mendapat hadiah berupa tiga buah novel. Aku berpindah ke jabatan baru dan jabatan lama membuat majlis perpisahan dan membelikan hadiah. Aku meminta agar membelikan baki beberapa buah karya El-Shirazy. Itulah, akhirnya aku pun dapat melengkapkan karya El-Shirazy di dalam koleksi buku di rumah.

Di dalam Mihrab Cinta, ia memuatkan tiga kisah. Ia ibarat trilogi. Kisahnya semua mengaitkan dunia pelajar atau dunia pendidikan, sama ada di pesantren mahu pun di universiti. Kisah bagaimana susahnya orang Indonesia mahu meneruskan kehidupan. Kisah jatuh cinta dan jatuh cinta lagi. Kisah mencari cinta atau lebih tepat mencari jodoh. Kisah bagaimana menanggulangi kehidupan – payah dan senang, suka dan duka. Kisah ketegaran dalam hidup. Penyudahnya…semua happy ending!

Aku menamatkan buku ini dalam masa kira-kira dua hari. Kiranya tanpa gangguan mungkin sehari sudah khatam. Gaya bahasanya masih ke-Indonesia-an, mungkin tidak sempat di-Bahasa Melayu-kan oleh penerbit di Malaysia. Terlalu banyak akronim atau singkatan, kerana orang Indonesia memang menggemari singkatan. Aku jadi rimas kerana banyak singkatan yang aku tidak tahu maksudnya. S.1, S.2, SMA dan sebagainya. Aku boleh mengagak maksudnya; tapi memenatkan. Aku juga kurang gemar kerana banyak kesalahan bahasa di sini sana. Hakikatnya sejak sekolah menengah aku memang cerewet menikmati buku, sesungguhnya aku paling menyampah jika terlalu banyak kesalahan ejaan dan tata bahasa. Nampak seperti penulis bersifat malas dan hanya mahu cepat siap. Bagiku, karya yang baik ialah karya yang mempunyai kesempurnaan dari aspek maksud dan cara persembahan. Karya yang mempunyai maksud yang baik tapi dipersembahkan dalam cara selekeh, bagiku akan hilanglah kebaikan maksudnya.

Aku beri sekadar satu setengah bintang sahaja buat karya El-Shirazy ini.

3 ulasan:

blackpurple @ jowopinter berkata...

Salam. Peminat buku juga ya. Alhamdulillah.

Sejujurnya, saya belum pernah membaca karya-karya beliau.

Abang Long berkata...

Salam hormat buat saudaraku.

Setelah membaca Ayat - ayat Cinta. Didapati karya hasil penulis Malaysia sebenarnya lebih hebat, tetapi kurang promosi.

U-HAH berkata...

Jujurnya saya hanya terkesan dengan Ayat-ayat Cinta...tapi betullah kata Abang Long, penulis Malaysia tidak kurang hebatnya, bahkan lebih hebat lagi pun ada. Saya stop dulu baca apa-apa tulisan Habiburrahman, le ni saya sedang baca buku Maszlee Malik...tentang Palestin pulak.