Rabu, September 03, 2008

Cerita Ramadan 1#


Waktu kecil-kecil dulu, teringin sangat nak solat tarawih di masjid. Abah tak pernah nak bawa. Sampai ke sekolah menengah baru saya dapat solat tarawih di masjid atau surau. Itu pun kala di asrama di Taiping. Siap berselawat sakanlah kami...berdengung-dengung bergegar-gegar surau.

Semasa masuk tingkatan 2, ingat lagi…kami budak-budak asrama dapat kebenaran untuk bersolat tarawih di luar asrama. Kami pun ke masjid Pakistan yang berdekatan di Kuarters Tentera di Taiping. Habis solat, bau kari mamak menusuk-nusuk. Hmmm…sedapnya.

Kami diajak makan oleh abang-abang karkun. Rupa-rupanya masjid itu adalah markaz tabligh di Taiping. Namun, selera kami patah secara tiba-tiba apabila melihat nasi berlaukkan kari...enak, tapi...alahai dihidangkan di dalam dulang pula!

Tahun 1989, saya balik bersekolah ke Lenggong. Bulan Ramadan saya jadi pengunjung setia masjid di kampung kami. Saya ikut jamaah solat tarawih. Mula-mula ramai, makin lama makin sedikit. Lalu saya ikut yang sedikit itulah untuk menamatkan 20 rakaat. Saya pelik, kenapa orang dewasa boleh lepak di serambi sambil hisap rokok, gebang-gebang dan abaikan tarawih. Penat tu memang penatlah juga. Lagi satu, imam membaca laju. Saya pun membaca lajulah juga. Kalah ekspress rakyat!

Bermula tahun 1989 itulah, saya menyertai tadarus Al-Quran. Saya seorang sahajalah pun yang remajanya. Orang lain semua dah masuk pangkat bapak atau tuk. Saya tak kisah. Saya suka berkawan dengan orang-orang tua. Mereka mengajar saya erti kematangan. Fikiran lebih waras, tindakan lebih berawas. Saya rasa, saya jadi lebih bijak bersama mereka. Pengalaman mereka mendewasakan saya.

Tok Megat Deraof, Ayah Mad dan Tok Mat Lebai Li adalah kawan-kawan tadarus saya. Mereka suka mendengar saya mengaji. Maka, mulai tahun 1989 hingga kini, saban Ramadan saya akan mengkhatamkan al-Quran.

Apabila masuk universiti, saya selalu jadi imam rawatib di surau kamsis. Lama-kelamaan, semasa Ramadan mereka minta saya jadi imam juga. Bukanlah selalu, bukan setiap malam. Kami pun selesa ke masjid UKM. Besar dan luas. Cuma tak tahan kerana imamnya belasah baca satu juzuk satu malam!

Habis belajar saya kahwin. Bila pindah ke Serendah, maka bermulalah musim saya menjadi imam tarawih secara tetap. Hingga kini, bila pindah ke Kepong saya masih jadi imam. Jadi imam tarawih ni penat…jika orang lain boleh rehat-rehat, penat boleh buat lapan…kita tetap sampai 20!

Tiada ulasan: