Jumaat, September 19, 2008

Pak Lah & Anwar


Jujurnya, saya tidak pernah berhadapan dengan situasi politik yang begitu gawat seperti hari ini. Antara Pak Lah dan Anwar, nampak di satu pihak hilang keyakinan politik sedang di satu pihak penuh keazaman pula.


Saya tidak tahu, apa yang ada dalam bucu pemikiran Pak Lah. Dia menafikan kelemahan; sayangnya mata orang tidak bisa ditipu. Manusia boleh menilai, siapa yang bersungguh dan siapa yang celaru.


Jujurnya, jika saya ada peluang mendekati Pak Lah, maka saya akan nasihati beliau agar berundur. Amanah kepimpinan adalah berat. Abu Dzar Al-Ghiffari seorang 'gedebe' sebelum Islamnya, tidak diraikan nabi untuk menjadi gabenor. Ya...kerana amanah kepimpinan itu berat buat sahabatnya itu! Pak Lah mendapat jawatan PM atas dasar warisan.


Silap Dr M juga, dia yang mewariskan jawatan PM kepada Pak Lah. Kini, Dr M tak sudah-sudah menyesali diri...sampai dia ambil keputusan keluar parti. Itulah, amanah kepimpinan bukannya warisan. Biarlah seseorang itu naik dengan keupayaannya.


Kini Malaysia sudah jauh berubah berbanding 50 tahun dahulu. Rakyat kian cerdik lagi matang. Umpan murahan politik sempit dipandang sepi. Api perkauman dilihat hanya acahan sesebuah pihak yang tidak puas hati.


Baru sekarang saya rasakan, kepimpinan di Malaysia benar-benar teruji. Maknanya, pemimpin tidak lagi selamanya boleh menggula-gulakan rakyat. Projek dan pitih...itu sudah basi.


Ya...apa salahnya sekali dalam usia separuh abad ini, rakyat ingin merasa angin baru pemerintah baharu. Maka, Pak Lah harus sedia mengalah. Berundur cara terhormat sebelum terlambat. Masanya akan tiba...maka Pak Lah harus mengakuinya!

Tiada ulasan: