Selasa, September 23, 2008

Cerita Ramadan 7#


Pengalaman balik kampung? Ish...saya orang kampung. Nak balik ke mana lagi? Maka itulah, waktu kecil dahulu saya pelik bila dengar budak-budak sekampung mendendangkan lagu Sudirman 'Balik Kampung!'


Saya hanya tahu, anak-anak opah yang akan pulang beraya di kampung. Angah dari KL dan alang di Kg Kati. Kadang-kadang angah sampai lewat malam dari KL dengan bas ekspress. Atau angah sewa kereta 3, 4 hari untuk bercuti raya. Saya rasa gembira bila anak-anak opah pulang ke kampung.


Saya suka apabila rumah kampung opah penuh dengan keceriaan anak-cucu. Penuhlah ruang anjung rumah opah. Kami anak-beranak tidur bersusun macam di kem pelarian. Begitu juga waktu berbuka. Lebih-lebih lagi pada hari raya.


Bila anak-anak di perantauan pulang, maka banyaklah cerita menarik untuk dikongsi. Saya selalu membayangkan, enak dan indahnya menjadi anak perantauan. Boleh balik ke kampung dan disambut mesra dan ceria oleh ibu ayah dan jiran tetangga.


Kini, saya benar-benar memahami makna 'Balik Kampung'. Saya memahami perasaan yang tidak tertahan untuk bertemu emak abah dan sanak saudara. Menghirup aroma udara kampung yang nyaman. Sejuk air di waktu pagi dan dingin anak kali berair jernih.


Anak-anak saya juga mendahului saya dalam memahami erti balik kampung... Aduhai, rindunya saya pada suasana ceria berhari raya di desa. Kampung yang tercinta...nantikanlah kepulangan kami ke desa!

Tiada ulasan: