Jumaat, Jun 29, 2007

Gagahkan Meladeni Kehidupan


Hidup dalam alam kedewasaan memang mencabar. Ketika usia masih di takah remaja, kita hanya dibebankan dengan tanggungjawab melangsaikan pelajaran dan peperiksaan. Bermula SRP (kini PMR), usaikan pula SPM dan mungkin menakah lanjut ke undakan STPM ataupun sebagainya.

Sebelum itu, zaman kanak-kanak adalah paling menarik. Mencebur diri ke dalam sungai bersama kawan-kawan, menggedik santai di atas batu besar di pinggir jalan kampung saya, melastik burung murai atau capor kuning di kebun getah atau memangkah gasing batang jambu sambil terkekeh-kekeh melihat gasing kawan relah terbelah!

Begitulah, kala itu emak atau opah selalu membebel tentang pelajaran. Namun hanya secalit cuma melekat di minda, ujian dan peperiksaan dirasakan enteng atau galangan mudah. Tidak nampak ke mana masa hadapan buat penyudah. Yang penting, setiap pagi harus mandi dan bersiap ke sekolah, pulang bergegas menyampakkan beg ke penjuru rumah dan mencari lastik atau pistol panah. Kemudian ke carok, paya, sungai atau ke hutan buat melastik tupai atau menahan lukah.

Kala di universiti, bukan tiada tanggungjawab menanti…ada! Cuma kala itu lebih terjurus kepada kursus yang diladeni. Sibuk dengan urusan persatuan barangkali, memikirkan pilihan raya kampus atau memperluaskan pengaruh demi menang kerusi! Atau sibuk dengan assignment yang pensyarah beri tanpa henti. Sibuk dengan kawan-kawan sekuliah berdiskusi, sibuk dengan kumpulan studi, sibuk dengan itu, sibuk dengan ini. Matlamat hanya satu, pastikan segulung ijazah tergenggam kelak. Jika boleh dapat pointer terbaik, nanti mudah dapat kerja!

Kini, kelaman sudah berubah. Tanggungjawab kian melimpah. Tanggungjawab di rumah dengan isteri dan anak-anak (juga pembantu rumah jika adalah…). Tanggungjawab di tempat kerja dengan kawan-kawan dan bos (yang kadang-kadang cepat marah…). Tanggungjawab di perumahan dengan jiran-jiran yang pelbagai, yang bisu, yang ramah dan yang entah apa-apa ntah…Tanggungjawab dengan organisasi lain, jamaah surau misalnya, persatuanlah dan pelbagai yang lain.

Hakikatnya, hidup ini memang penuh tanggungjawab. Sebab itulah, dahulu masa kecil kita sering lihat emak ayah selalu bisik-bisik, kadangkala emak sedih, kadangkala ayah lirih, kadangkala emak senyum, kadangkala ayah kagum, adakala emak masam, ada masa ayah bungkam! Semuanya, mungkin kerana penatnya merungkai segala masalah, meluweskan segala yang payah.

Ya Allah….berikan kami kekuatan, agar kami tidak kalah dan rebah…amin!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Amin..ya rabbal alamin..

Tanpa Nama berkata...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

U-HAH berkata...

Apekebende yang dicakapkan kek ataih tu...? Tak paham den...

Tanpa Nama berkata...

ha ah lah..dari mais kot.. :)