Rabu, Julai 04, 2007

Selamat hari jadi Along!


29 Jun lapan tahun lalu, saya dan isteri begitu berdebar-debar menantikan kelahiran anak pertama kami. Di Pusat Perubatan Ko-Hilal, Taman Melawati itulah, akhirnya menjadi saksi lahirnya anak yang kini sudah berusia lapan tahun. Itulah anak sulong kami Iqbal Hidayat.

Saya masih ingat, ketika isteri saya sarat mengandung itulah kami menziarahi ustaz Bob yang menjadi mentor kami semasa aktif di dalam jamaah di UKM. Beliau menyewa di Sungai Merab, berdekatan Pusat Pengajian Abim.

Saya meminjam kereta sahabat yang ketika itu kami sama-sama bertugas di anak syarikat Harakah. Anis namanya, baik dan murah dengan senyuman. Keretanya pula model lama, Datsun 120-Y putih keluaran tahun 1970-an.

Hakikatnya saya baru memperolehi lesen kereta ketika itu. Itulah pula kali pertama saya memandu dan kebetulan pula untuk jarak yang agak jauh, dari Kuala Lumpur ke Bangi. Dup-dap-dup-dap jantung saya memalu bertalu-talu. Masukkan kunci ke dalam sarangnya, enjin pun hidup. Saya memasukkan gear satu dan tekan pedal minyak…mati! Ulang lagi dan enjin mati lagi! Begitulah…agh…rosak ke kereta ni….getus saya. Ah...rupa-rupanya…saya terlupa menurunkan brek tangan!

Saya memandu berhati-hati kemudiannya. Jalan di Kuala Lumpur biasalah, bukannya seperti di Karai ke Jawang atau di Tampan Air ke Changkat Berangan. Hati-hati saya memulas stereng, biarlah lambat asalkan selamat. Sampai di Plaza Tol Sungai Besi, saya mulai berdebar kembali. Ketika itu, untuk mengambil tiket masuk ke lebuh raya ialah melalui mesin yang mengeluarkan tiket secara automatik.

Saya memberhentikan kereta di hadapan mesin tiket tol dalam keadaan deretan kereta yang bersusun. Saya cuba menghulurkan tangan, ah…tak sampai, angkat lagi badan dan…tiba-tiba kaki kanan saya terangkat dari pedal brek dan kereta pun bergerak ke depan…saya gelabah, cepat-cepat turunkan badan dan kaki membrek cekatan. Dengan suara berbaur kerisauan sedang pemandu kereta di belakang telah pun membunyikan hon…saya meminta isteri yang sarat mengandung ketika itu turun dari kereta dan mengambilkan tiket untuk saya!

Itulah…pengalaman yang melucukan pertama kali memandu. Sampai di Sungai Merab, saya mengambil laluan kampung yang sempit dan agak berliku. Gaya saya memandu jika sekali lihat, semacam orang sudah hebat sangat. Walhal…saya terkial-kial mengelak itu dan ini…hinggalah akhirnya tiba di rumah Ustaz Bob.

Itulah, petangnya kami balik dan kali ini saya lebih bersedia melalui Plaza Tol sekali lagi. Tetapi kali ini, destinasi kami ialah ke Jalan Genting-Klang dan kami mahu singgah sebentar mencari barang-barang baby…isteri teruja mahukan baby court…dan saya terkial-kial memandu melepasi jujusan kereta yang bertali arus dengan simpati yang sedikit untuk melepaskan saya melintasi jalan.

Pulang ke rumah sewa (semasa itu di Kampung Changkat, Gombak, KL) pun menjadi satu cabaran. Kereta perlu melalui lorong kecil dan sempit sepanjang Jalan Kampung Padang Balang hingga tembus ke Taman Melewar sebelum saya melencong ke Kampung Changkat. Jalan itu pula ramai benar penggunanya, jenuh saya mengiring ke kanan menyenget ke kiri. Mujurlah kami sampai selamat ke rumah..

Esoknya…itulah, isteri saya terus terasa sakit nak bersalin…akhirnya lahirlah anak pertama kami…kata isteri saya, mungkin sepanjang perjalanan beliau asyik menahan kecut perut menyebabkan baby dalam perut pun mahu segera keluar…Happy Birthday Along, semoga Along jadi anak sulong yang hebat dan menjadi model kepada adik-adik!

2 ulasan:

Unknown berkata...

Hepi besday Along dari Pak Long & Mak Long

Tanpa Nama berkata...

Memang kenangan yang tak boleh dilupakan.. Ada ke patut suruh kite keluar amik tiket tol.. kih..kih..kih..