Khamis, Jun 14, 2007

Catatan Diri Di Banggol Belimbing


Dari tanah bendang yang landai, luas dan terbentang itu, Akmal mendepakan tangannya. Dia berdiri megah di sisi pondok diperbuat dari buluh sepenuhnya dengan beratapkan rumbia, anyaman sendiri tentunya. Di kakinya mengalir deras air mendesit sejuk dari lata di bukit, menuruni anak sungai berbatu dan diempang-alirkan ke bendang berpetak-petak. Dia menyeringaikan gigi, rambut mengerbang dipuput angin sedikit keras. Dia menjerit-jerit kesukaan, penuh keriangan, penuh teruja anak kecil pada usia enam tahun.

‘Huargh!!!’ Sekumpulan tiak cuba menghinggapi rumpunan padi yang masih hijau dan baru belajar menguning, tidak jadi nampaknya dan terus terbang lagi. Berkawanan dan bergerombolan. Kelihatan seperti kawanan kapal terbang Jepun yang menyerang Pearl Harbour lewat drama perang Ba Ba Black Ship yang ditayangkan di TV 1 setiap malam Selasa.

‘Huargh! Huargh!!’ jeritan bersiponggang lagi. Tidak cukup sekadar mengeruhkan dengan jeritan, tali-temali yang bergantungan padanya tin-tin susu kosong ditarik laju, kuat dan laju sebenarnya. Ia disambung menyambung melingkari dan merentasi bendang dengan pacakan buluh sebagai tongkat penyangga. Bila ditarik dari pondok itu, ia ibarat pondok jaga di sebuah kawasan elit yang segera mengeluarkan bunyi-bunyian bising tin-tin berlaga. Ibarat sebuah remote control yang apabila dihidupkan suisnya, maka bising gamatlah keadaan. Burung-burung pun makin berterbangan, terganggu menikmati hidangan percuma.

‘Huargh!!!’ kelihatan juga di tengah-tengah bendang, orang-orang ciptaan Pakchu Yid berceratuk di beberapa sudut. Dipakaikan dengan topi terendak buruk, berbaju lusuh dan seluar buruk. Orang-orang itu adalah jaga bisu yang tambah menimbulkan suasana amarah petani pada serangan sang tiak! Tidak mampu berbuat apa-apa melainkan menjadi saksi bisu kepada jeritan yang terus bermaharaja lela… ‘Huargh!!!’

***

Ini adalah antara mukaddimah sebuah catatan diri di Banggol Belimbing, seperti mana yang pernah ditanyai oleh Jiwa Rasa, bila pula saya mahu menggarapkan kisah rencah Banggol Belimbing seperti mana Pak Shahnon menumpahkan sejarah Detik-detik Dirinya Di Daerah Daif Banggol Derdap...insya-Allah, dalam proses. Jika ada penerbit berminat, bakal tertataplah nanti kisah kecil tidak besar, tapi punya makna mendalam dari sebuah daerah kecil di Lenggong ini...insya-Allah, amin.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah
salamun'alaikum warahmatullah
muat turun fashahah diari?
WasSalam

U-HAH berkata...

Alaika assalam,

Maaf, fashah diari ???

Unknown berkata...

Syok baca ni. Kalau dibuat novel boleh laku ni...

U-HAH berkata...

Bro JR,

Ikut hati rasa nak cuti, pegi bertapa kat mana-mana seminggu dua, tiru macam Azizi Hj. Abdullah atau Pak Shahnon, siapkan segala yang belum sempurna...doakanlah ye...