Selasa, Jun 19, 2007


Punca umat merana

Ada banyak sebab umat Islam hari ini merana. Merana kerana dihina. Merana kerana disiksa. Merana kerana dosa. Merana kerana alpa dan 1001 macam jenis merana.

Wanita muslimah merana kerana maruah terdedah. Lelaki muslim merana kerana tidak tunai amanah. Anak merana kerana ibu bapa pongah. Ibu bapa merana kerana anak-anak ghaplah. Atuk nenek merana kerana anak cucu perangai ‘boleh blah!’.

Cikgu merana kerana pelajar jadi samseng sekolah. Polis merana kerana mat rempit berlumba tak sudah. Tok ketua merana kerana orang kampung berpecah-belah. Pemandu kereta kecil merana kerana lori besar laju macam hantu galah. Orang tua merana kerana jadi mainan bebudak mentah.

Pemimpin merana pengikut membantah. Pengikut merana pemimpin aksen tak boleh ditegah.

Hakikatnya, semua merana sebenarnya…kerana lupa Allah! Salah satu ciri-ciri lupa Allah ialah…mempermainkan solah…

Rasulullah bersabda: Allah berfirman, "Aku telah memfardukan ke atas umatmu solat lima waktu. Aku sungguh-sungguh telah berjanji dengan diri-Ku bahawa sesiapa yang menjaga solat tepat pada waktu maka Aku bertanggungjawab untuk memasukkannya ke dalam syurga. Sebaliknya bagi sesiapa yang tidak menjaga solat, Aku langsung tidak bertanggungjawab ke atasnya." (Hadith Qudsi; Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).

Tiada ulasan: