Selasa, Jun 26, 2007


Akhil Hayy ditangkap!

Saya terima SMS dari abang ipar semalam dan ada sedikit kejutan. Bukannya apa, seingat saya Ustaz Akhil Hayy sudah jarang berceramah apatah lagi di pentas-pentas politik yang opposisi sifatnya. Oh…rupa-rupanya, beliau di'gari' oleh Penguatkuasa JAIS atas kesalahan memberikan ceramah tanpa tauliah. Mujurlah akhirnya beliau dibebaskan dengan jaminan.

Saya menung sendirian mengenangkan apakah nasib yang bakal melanda muda-mudi hari ini. Untuk mengadakan sesi ceramah agama pun, maka permit dan tauliah adalah benda penting untuk diperolehi. Sudah menjadi adat, setiap yang dipohon tidak semestinya mendapat. Maka, teringat saya betapa di negeri Selangor sudah disediakan senarai panjang para penceramah yang dihitamkan. Mungkin termasuklah si Akhil Hayy…

Namun, di negeri yang dihebahkan berstatus maju ini jugalah banyaknya segala macam kemungkaran. Paling mungkar ialah berdirinya kilang arak yang berdiri megah menabiri Lebuh Raya Persekutuan menghala ke Shah Alam. Itu belum diambil kira betapa banyak lokasi maksiat lain, sama ada yang berlesen mahu pun beroperasi secara haram.

Di dalam khutbah di negeri ini, saya selalu dengar para khatib berdoa agar dijauhkan dari segala bencana, sama ada kemarau panjang, penyakit berjangkit dan banjir besar. Namun, apa yang diminta itulah yang Tuhan berikan. Siapa dapat sangkal banjir besar melanda Shah Alam lalu menenggelamkan rumah dan melautkan taman perumahan.

Di Selangor juga banyak kejadian lain, tanah runtuh dan menggelongsor sesuka hati. Bukan sekadar di Ulu Klang dengan ngerinya peristiwa Highland Tower ataupun hanyutnya rumah dalam lumpur, namun di mana-mana ada sahaja gerak-gempa dan jerubu bila-bila masa. Belum diambil kira masalah lain, ayam disyaki membawa virus selesema burung di Paya Jaras atau masalah muda-mudi yang lebih buruk perangainya dari ayam bapak bila gila nak mengawan dan mengepak!

Itulah negeri Selangor, sebuah negeri yang paling maju di negara ini adanya….wallahua’lam!

Tiada ulasan: