Isnin, Jun 25, 2007



Apanya U-HAH itu?

Ada beberapa orang kenalan dan teman menyuakan pertanyaan, apa maknanya U-HAH? Saya membiarkan mereka terusan menerka maksud di sebaliknya. Mungkin ia sekadar nama, iya…seperti mana tegarnya si Faisal Tehrani menyatakan tiada apa-apa makna di sebalik ‘Tehrani’nya itu…walau beliau sering benar disakat oleh suku-sakat yang iri!

Hakikatnya, biarlah U-HAH dengan U-HAHnya. Saya boleh sahaja meletakkan nama…Rasa Sayang misalnya, atau Jiwa Perkasa atau apa-apa sahaja, Sangeetha pun boleh juga, yang penting ada sesuatu yang saya simpan, mungkin orang lain bisa kasmaran…terpulanglah…apa yang penting saya ada sesuatu yang mahu disampaikan.

Saya sebenarnya cemburu amat dengan Si Tehrani. Saya pernah menyelongkar siapa dia dan saya tambah cemburu apabila menemui latar dirinya. Lahir tahun yang sama dan mempunyai beberapa cirri persamaan, yang paling saya ingat Tehrani pernah mengarang sebuah cerpen bertajuk ‘Opah’ yang memenangi Hadiah Sastera Utusan Malaysia-Public Bank 1994 manakala saya juga mengarang cerpen ‘Opah’ dan tersiar pada halaman majalah Anis terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd pada 1997 gitu.

Saya ralit membaca kisah bagaimana Tehrani sering berdampingan dengan para tokoh sasterawan tersohor, Shahnon dan A Samad Said malah…jelasnya, saya juga semasa menuntut di UKM punya luang dan ruang yang sama, namun sayang saya persiakan begitu sahaja!

Mawar Shafie misalnya pernah menjadi guru (tutor dan kala itu beliau masih berstatus cik lagi) saya, Othman Puteh malah Muhamad Hj. Salleh, Mana Sikana, Siti Zainon Ismail, Shafie Abu Bakar dan beberapa orang lagi boleh sahaja saya himpit dan himpun segala ilmu dan kepakaran mereka dalam bidang penulisan ini…tapi itulah, saya terkesima dengan dunia universiti, saya hanyut dalam arus kemahasiswaannya yang serba idealis…saya ulangi: Idealis!

Peringkat awal di kampus, saya ghairah mendaftar diri dalam Grupemuisi UKM. Saya mahu agar bakat yang saya kesan dalam diri tidak pupus begitu sahaja. Semasa di sekolah menengah, ramai guru yang menyatakan saya ada bakat menulis. Malah, semasa di tingkatan empat dan lima, kendatipun saya dalam aliran sains tulen; namun saya amat meminati karya-karya Masuri SN dan ramai lagi yang sering termuat dalam helaian di Dewan Siswa. Saya potong muka surat berwarna itu dan bingkaikan sendiri dengan plastik lutsinar dan saya tampalkan di dinding kelas. Saya pernah ditegur seorang guru: “Awak aliran sains; tetapi minat puisi…”

Semasa di tingkatan enam, minda saya tambah tajam. Saya begitu kritikal mendepani isu. Guru-guru sering menjadi rakan bertegang hujah. Guru ekonomi yang saya lihat ‘makan cekak’ pernah digasak…jika cikgu cakap sistem ekonomi Islam itu yang terbaik; kenapa kerajaan kita kekalkan sistem ekonomi campuran, atau saya suka beriseng dengan cikgu-cikgi perempuan mahu pun lelaki yang baru keluar universiti, tentang kepentingan cinta dalam memotivasikan diri dan sebagainya (saya rasa…student form 6 masa itu matang lalu disenangi dan disegani ramai para guru).

Saya suka seorang cikgu perempuan nama Siti Aisah yang amat komited dengan subjek Bahasa Melayunya…saya karang khas puisi untuk hari guru buat beliau dan banyak lagi. Saya suka dengan cikgu yang sangat terbuka…namun saya amat sedih juga semasa di tingkatan empat, seorang guru wanita memangkah karangan saya kerana saya menggunakan pelbagai perkataan baru yang katanya kurang-lebih… "Awak jangan memandai-mandai mereka-cipta perkataan sendiri…" Walhal perkataan-perkataan itu saya temui dalam Dewan Masyarakat, saya cari maknanya dalam Kamus Dewan…sah! Cikgu itu yang malas membaca!

Ah…cukuplah, nanti habis idea saya untuk terus berkarya di blog ini. Saya ada hajat nak catatakan semuanya, nak tiru macam Pak Shahnon, merakam kisah diri di daerah daifnya. Saya cuba dan insya-Allah…semuanya dalam cepu kepala dan minda komputer riba saya!

4 ulasan:

Unknown berkata...

`Saya boleh sahaja meletakkan nama…Rasa Sayang misalnya, atau Jiwa Perkasa'


Perli ke?

U-HAH berkata...

"Tak aih...contoh aje..." Jiwa Rasa adalah satu nama tersendiri...cuma idea tu kuar sendiri masa nak tulis kat blog ni...mahap le jika terusik jiwa tersentuh rasa... :)

Tanpa Nama berkata...

kah...kah..kah..

ex-Grupemuisi berkata...

Rasa kita kenal?