Jumaat, Jun 08, 2007

Melawat Kedai Buku BOH-Tea @ Cameron Highlands




Wah…hebat betul Teh Boh ‘yang ada…Umph!!!’ Bukan sahaja tehnya mahsyur seantero dunia bahkan turut punya toko buku hebat rupanya!

Em…jangan silap. Realitinya ini adalah gambaran sebenar di dalam kedai Teh milik Boh Plantations yang terletak di puncak Gunung Brinchang, Cameron Highlands. Saya begitu teruja dengan keanggunan susun atur kotak-kotak teh ini sehingga menatijahkannya dalam rakaman lensa kamera. Turut termuat dalam frame lensa ini ialah isteri tercinta dan ibu mertua (yang membelakangkan lensa) serta anak comel ketiga.

Cuti sekolah penggal kedua 2007, apabila kaki kami menginjak ke Cameron Highlands, tempat tuju utama kami ialah kawasan di mana sayuran segar dijual. Tidak tertinggal pastinya buah-buahan segar terutamanya Strawberry yang seolah-olah menjadi trade-mark Cameron Highlands. Kami membeli sayur-sayuran hijau, buah-buahan seperti oren dan strawberry (termasuklah merasa strawberry cecah atau bersalut coklat) dan turut menikmati cendawan goreng. Sebelum ke Cameron Highlands, ada kawan sepejabat menyatakan, dia teringin sangat nak merasa cendawan goreng namun terpaksa menahan gelojaknya dek kerana yang menyajikannya ialah orang cina…saya beruntung kerana di depan mata yang menggorengnya ialah kakak bertudung dan pekat amat bahasa Melayunya.

Perjalanan ke Boh Tea Plantations memang mencabar. Abang ipar saya nyaris-nyaris berjaya mempengaruhi keputusan umum untuk tidak melewati banjaran penuh pokok-pokok teh itu. Mujurlah atas desakan beberapa ahli rombongan termasuklah adik ipar yang mengatakan “Rugi jika tidak ke sana, berbaloi sangat…” dan mungkin juga fikir saya atas cabaran pakcik penjual ais krim strawberry bahawa “pasai apa tak nak naik, Rosyam Nor pun naik aih…yang tak Rosyam Nor pun naik, bas pun lepas ke atas…” akhirnya kami semua menggagahkan kereta masing-masing memanjat gunung Brinchang walau hati turut berdebar kerana di kiri kami bukit, di kanan kami cenuram tajam menanti. Apabila kenderaan kami berselisihan, pasti ada yang kena berhenti.

Kami mengambil angin dengan berjalan kaki mendaki tanah berbukit seputar 30 darjah ketinggiannya setelah memarkir kereta di kawasan berdekatan rumah pekerja (pun cantik susunannya pada mata daif saya). Ibu mertua saya yang sudah umur pencen nampak terengah juga melangkah, namun terus gagah! Di atas, tersedia galeri Boh dan juga kilangnya sendiri. Saya menglik beberapa keeping foto, khusus merakamkan gambar anak-anak. Kemudian beriringan dengan para pelancong lain, kami melewati galeri yang begitu cantik dan santai persembahannya. Sepanjang laluan pejalan kaki dihiasi potongan kayu bulat dipotong disusun cantik membentuk dinding yang lebih bersifat hiasan. Sukar sebenarnya menggambarkan melainkan saya turut pamerkan di sini illustrasi yang sebenarnya.




Ketika kaki melepasi palang masuk ke kedai Boh itulah, saya bagai terkesima dengan pameran teh yang begitu cantik tersusun kemas di para...kemas dan teratur...bagaikan, ya bagaikan sebuah perpustakaan. Saya lalu menilik kotak-kotak teh yang mempamerkan kepelbagaian dalam citarasa. Ada rasa mint, strawberry dan sebagainya. Banyak juga saya memenuhkan raga dengan kotak-kotak teh pelbagai rasa. Hajat di hati, saya akan hadiahkan kepada keluarga terdekat juga buat beberapa orang sahabat dan kenalan di taman dan pejabat.

Selepas membeli apa yang patut, abang ipar menganjurkan kami ke balkoni untuk mencicip teh segar yang tersaji (sebenarnya terjual) di sana. Kami menghayun langkah penuh teruja dan buat kali kedua, saya lebih terkesima. Tanpa dapat ditahan-tahan, mulut saya mengumat-kamitkan kalimah ‘Masya-Allah dan Subha-Nallah’. Kagum, takjub dan ajaib dengan kehebatan ciptaan Tuhan. Saujana mata memandang di hadapan dan dalam dakapan aroma penuh kedinginan, saya tatapi hamparan menghijau pepohonan renek teh yang menutupi bumi. Alangkah...alangkah indahnya...dan saat itu saya mengiyakan berkali-kali betapa benarnya ungkapan adik ipar saya di bawah tadi, bahawa tidak rugi menginjakkan kaki ke sini.

Sedikit penutup awal barangkali, saya menulusuri sedikit tak banyak catatan awal peneroka ladang teh ini. Siapa menyangka, seorang anak kecil yang datang ke Malaya pada usianya tujuh tahun pada tahun 1890, J A Russell, akhirnya berjaya membina empayar teh terunggul di negara ini. Ketika mana kami semua meninggalkan ladang indah itu, hati bagaikan berkata-kata...pokok-pokok teh ini adalah saksi hidup akan segalanya, kerana sesungguhnya saya yakin, usia mereka (pokok-pokok teh ini) adalah ratusan tahun sebenarnya. Di sini adalah bukti bahawa, kehidupan boleh dibina di atas kemahuan, ketegaran dan kesungguhan. Nah, ziarah ini menjadi buktinya!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tak cerita tentang harganye ke? ;)

U-HAH berkata...

Harga ni yang tensen sikit, ingatkan kat ataih ni kilang dia, dapat rege murah...rupanya mahe...Kat Cameron rege Tea-Cino RM9.90, balik ke Kuale Kangsor tingge RM9.30, balik KL tengok kat NSK Selayang RM8.90....adui, sabor je la! :)

Unknown berkata...

Lain kali istighfar dulu banyak-banyak sebelum borong... he he