Selasa, Julai 08, 2008

Ziarah, ole-ole dan kisah tok di kampung

Abang ipar Sdr Jiwa Rasa dan biras, Kak Suri datang bertandang ke kediaman saya Ahad lepas. Berdua, Aisya Nur Arafat ditinggalkan. Mereka dalam rangka ke kenduri perkahwinan di PWTC, langsung berziarah buat seketika.

Lama juga tidak ketemu. Abang JR saya makin sibuk mutakhir ini. Halaman Blog beliau pun jarang bersentuh. Saya merungut-rungut juga dengan isteri, kenapa Abang JR lama tak up date blog. Dalam senggang waktu kami, biasanya blog Jiwa Rasa adalah antara blog yang awal dibuka. Saya sendiri suka membaca komen JR mengenai buku. Saya tahu Abang JR banyak membaca buku, sebulan kekadang dua tiga buah. Bukan seperti saya, sebuah pun susah bukan main untuk langsai.

Saya merungut juga fasal CD Dewanga Sakti yang saya order daripada Zul tapi masih belum diperolehi. Abang JR pula, memang sedari awal berniat untuk menghadiahkan saya sekeping CD itu. Dek kerana belum tahu kapan bila saya bakal menerima CD daripada Zul Dewangga Sakti, saya terima sahaja CD daripada Abang JR. Terima kasih. Saya terima dengan hati yang berbunga. Semalam saya sudah dengar CD itu. Nantilah, lepas ini saya akan tulis mengenainya.

Tidak lupa juga, emak mertua mengirimkan sekotak ole-ole dari kampung. Mak mertua saya memang begitu. Jarang menghampakan. Ada-ada sahaja barangan yang dititipkan. Daun pisang, pisang abu, ubi kayu, tempoyak, durian, pucuk ubi, bunga kantan dan apa-apa sahaja lagi. Termasuklah air selusuh yang istimewa untuk isteri saya. Anak kelima kami akan lahir bila-bila masa sahaja lagi.

Semalam juga emak saya menelefon dari Lenggong. Emak tanya, bila mahu pulang ke kampung. Rasanya selepas isteri bersalinlah. Juga emak memberitahu kondisi Tok Long yang kian uzur. Sudah enggan menjamah nasi. Air pun makin sedikit diminum. Mak bimbang akan kesihatan ibu mertuanya itu.

Tiada ulasan: