Khamis, Julai 10, 2008

Politikkan masjid...versi saya


Zaman BN atau tepatnya Umno jadi kerajaan negeri dahulu, bukan kita tidak pernah dengar isu masjid dan surau didominasi sebelah pihak. Tepatnya dipolitikkan! Saya sendiri adalah AJK surau dan pernah terlibat dalam Mesyuarat Pemilihan J/K Masjid. Saya sendiri melihat senarai jawatankuasa masjid yang perlu ‘ditapis’ terlebih dahulu di pejabat agama sebelum ‘diluluskan’. Tapis punya tapis…itulah akhirnya berlaku, nazir masjid di Gombak tapi tinggal di Klang. Itu contoh betul…masjid mana tak payahlah saya nyatakan. Lagi pun, itu insiden kira-kira dua tiga tahun sudah.

Saya sebenarnya melihat, masjid adalah nadi umat Islam. Politik adalah sebahagian daripada denyutan nadi itu. Cuba beritahu saya, zaman bilakah politik dibuang oleh rasulullah? Bahkan, semasa nabi dalam proses pembentukan negara Madinah, berapa banyak perjanjian demi perjanjian yang dimeterai. Bermula dari Perjanjian Aqabah I & II dan diikuti Perjanjian Hudaibiyah. Begitu juga penggubalan undang-undang atau perlembagaan di Madinah yang dinamakan Shahifah Al-Madinah. Kemudian, nabi menjadikan masjid sebagai pusat pentadbiran. Menyelesaikan masalah umat dan tempat bermesyuarat. Bahkan nabi tidak segan-silu mengisytiharkan peperangan di masjid. Ini semua apa? Main pondok-pondokkah? Atau main bursa saham kah? Atau main masak-masak kah?

Apa yang dilarang di dalam masjid ialah perkara yang melalaikan atau ‘lagha’ sehingga menjurus kepada maksiat. Membuat maksiat dalam masjid pastilah ditegah. Main judi, berdisko, dangdut reggae, karaoke lagu Isabella, dating, berzina, bunuh orang, tengok video lucah dan sebagainya yang merupakan dosa dan kelalaian, pastilah haram dan berdosa pun. Berdosa kerana mencemarkan kesucian masjid dan melanggarkan hukum Allah.

Apakah menjelaskan arak itu haram sudah jadi isu politik? Menjelaskan aurat itu jika dibuka adalah haram dan berdosa isu politik? Menjelaskan cirri-ciri qazaf, hukum hudud, qisas, ta’zir dan bab-bab jinayah di dalam Islam itu politik? Hudud dan qisas ada dinyatakan di dalam Al-Quran, samalah seperti puasa, solat dan zakat. Adakah itu semua politik?

Atau apabila menegur manusia yang menyeleweng itu politik? Tahukah kita, zaman tabieen dahulu, ada sahabat nabi yang naik ke atas mimbar masjid demi menegur penyelewengan sosial di dalam masyarakat. Adakah itu politik?

Ya…tiada yang berdosa jika Islam tidak menggariskannya sedemikian. Masalah utama umat Islam hari ini ialah, enggan tunduk kepada hokum Tuhan. Al-Quran dan Al-Hadis dijadikan basahan mulut di dalam ceramah dan tilawah. Ia bukan lagi panduan dan perlembagaan. Hukum-hukumnya hanyalah untuk kajian bukan dilaksanakan. Maka itulah, umat Islam hari ini jadi berantakan!


Wallahu’alam

Tiada ulasan: