Rabu, Julai 09, 2008

Saya rasa... Anwar diambang kemenangan

Wah! Wah! Saya pasti dicop sebagai fanatik Anwar! Neo-Anwarisme! Ekstrimis Anwar! Atau apa-apa sahaja. Tapi, kenapa boleh saya terfikir sedemikian? Sekadar menyedapkan hati?

Jujurnya saya bukanlah pengikut Anwar yang taksub. Sepanjang musim reformasi era 1990-an di sekitar Jalan TAR dan Masjid Jame’ di KL, saya bukanlah manusia yang sanggup dikejar dan disembur air asid oleh FRU. Di Masjid Negara malah. Sebaliknya, saya adalah manusia yang memerhati dari jauh. Melihat jenuhnya manusia pelbagai unsur yang menyokong Anwar. Termasuklah mereka yang akhirnya 'terpeleot' buku lalinya dan kembali melutut ke telapak kaki Umno.

Namun, saya adalah pengagum Anwar. Saya akui akan kehebatan Anwar. Auranya terasa. Ucapannya bertenaga. Daya fikirnya menguja minda. Dia manusia yang progresif. Ada ciri-ciri pemimpin unggul. Maka lahirlah sosok yang penuh karisma. Zahirnya Anwar, menyatukan manusia pelbagai latar di Malaysia. Inilah persona Anwar.

Kenapa saya rasa Anwar di ambang kemenangan? Tiada justifikasi khusus. Cuma gerak hati. Pertama, saya melihat riak kemenangan di pihak Anwar. Beliau bahkan berani bersumpah dengan nama Allah, liwat bukan amalan beliau. Di samping itu, kecenderungan rakyat untuk mengiyakan tuduhan liwat nampak meleset. Bukan orang Melayu, bahkan orang Cina sendiri meragui tuduhan ini.

Selain itu, Umno bagi saya sudah terlalu reput. Pelbagai parasit duduk menumpang sehingga bahtera Umno makin goyah. Ramainya orang di dalam Umno hari ini kerana mahukan laba dunia semata. Masakan saya berbohong, kerana sudah nyata di pelupuk mata. Seorang wakil rakyat di kampung saya sendiri, asalnya hanyalah guru sekolah yang menaiki Toyota Van Liteace yang agak 'laieh' namun berubah sekelip mata setelah menyandang pangkat YB!

Saya tahu, jika saya mahukan laba dunia maka Umno lah lubuknya. Saya pernah terfikir, jika saya mahu kaya maka saya akan jadi aktivis Umno. Perdulikan dosa dan neraka. Politik wang jadi taruhan. Adu domba dan cah keting jadi mainan. Semua ini saya sudah masak, kerana saya hidup di sekeliling orang-orang Umno juga. Mereka bahkan senang-senang membuka mulut menceritakan aib parti sendiri. Bukan saya minta, mereka yang beri.

Anwar boleh jadi PM dan Pakatan Rakyat boleh menang. Ini ikut naluri sayalah. Cuma masanya sahaja belum pasti. Mungkin dekat mungkin jauh. Sementara itu, kita mesti mendekatkan diri dengan Allah. Mohon kejayaan. Mohon kemenangan. Mohon keselamatan. Mohon juga Umno dan ahli-ahli serta pemimpinnya boleh menerima perubahan. Mohon mereka jadi matang. Mohon mereka rela jadi pembangkang.

Ya! Sebagaimana matangnya Haji Hadi, matangnya Nik Aziz dan matangnya semua orang PAS, PKR dan DAP menerima diri sebagai pembangkang selama ini. Selama 50 tahun sebelum ini!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Tempohari ketika saya membeli makanan disebuah kedai runcit yang taukenya seorang berbangsa India, saya disapa oleh pembekal makanan yang berbangsa Cina, sambil menunjukkan gambar muka depan suratkhabar (Gambar Anwar)..lalu dia tanya pada saya dan tauke India, "U percaya ka ini olang main blakang???"