Isnin, Jun 18, 2007

Hari Bapa 'Tersambut' lagi...



17 Jun adalah Hari Bapa. Sejak kecil dulu, rasanya tak ade lah pula saya dengar orang pakat sambut Hari Bapa ini. Ada tak ada pun saya ingat orang sambut Hari Raya...hari ini, terlalu banyak benar di'hari'kan, ada Hari Ibu, Hari Kekasih, Hari Guru, Hari Jururawat, Hari Bumi, Hari 'Tipu' (April fool), Hari Tembakau dan Hari-hari Mau...em, lawak je...!



Saya kini sudah punya empat anak (tidak termasuk anak tekak dan anak kucing...), dan mula dihargai sebagai bapa oleh isteri dan anak-anak ketika anak saya berjumlah dua orang. Isteri membuat lukisan dari tapak tangan dan tapak kaki mereka, siap dengan ucapan 'Selamat Hari Bapa'...saya teruja dan tersentuh dengan ucapan itu lalu membikaikannya dengan kayu bercat warna merah...lambang cinta saya dan ghairah yang tidak berkesudahan terhadap keluarga yang saya bina.

Semalam, selepas makan tengah hari dan tetiba anak-anak saya memanggil dengan menyembunyikan sesuatu di belakang mereka, emm...rupa-rupanya ada suprise lagi. Saya mudah mengagak pasti ada sesuatu dan benar, mereka telah berpakat dengan umi (atau sebaliknya, saya rasa umi (isteri saya) yang berpakat dengan mereka) mengunjukkan sebuah beg kertas kecil. Di dalamnya termuat sebiji kotak berbentuk hati berisi tiga biji coklat, sebotol minyak wangi (yang saya rasa mahal harganya) dan sekeping kad istimewa dengan tulisan tangan anak-anak saya...

Terima kasih, terima kasih dan terima kasih... coklat masih saya simpan, minyak wangi saya dah rasmikan untuk solat subuh di surau pagi tadi dan kad telah pun saya baca berulang kali...terima kasih anak-anak abi, maafkan andai abi terlalu garang dalam mendidik, atau terlalu cengih tika menunjuk dan abi memang tak berapa reti memujuk, abi tahu abi adalah manusia biasa yang pastinya terlalu banyak kedaifan di sini sana...cuma abi sering mendambakan, anak-anak abi membesar sebagai manusia yang besar manfaatnya...kepada agama tercinta!

p/s: "Sebenornya, hari bapa atau hari apa-apa sahaja hanyalah 'pencetus' agar kita menginsafi peranan yang dimainkan oleh orang-orang yang 'istimewa' berkenaan, apa yang afdalnya...kita raikanlah ia selalu...seperti tak jemu-jemunya ibu yang menyusukan bayinya walaupun kena bersengkang mata setiap jam tiga pagi atau seperti tidak bosannya seorang bapa menoreh getah di subuh sepiee demi sesuap nasi ke mulut anak-anaknya..."

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pagi tu breakfast home made roti canai kira termasuk dalam pakej hari bapa le tu.. special Abang Yang uli sampai koyak koyak..

U-HAH berkata...

Memang le sedap roti canainyer...tapi lapor nunggu lame bebenor

Unknown berkata...

Huuuu yooooo...

Bestnya!

Selamat Hari Abi...

U-HAH berkata...

Abang JR,

TQ...tapi rumah kat Kg Melayu Subang tu masih tak terziarah lagi...esok ni pun ada Family Day Jabatan Umi...