Jumaat, April 25, 2008

Nyemah Mulya 'mengganggu' tidur saya

"A Famosa...saksi sejarah makar si Feringghi dan alahnya kerajaan Melayu yang kata FT...mudah lupa!"

Nyemah Mulya serikandi Melaka, Dr Adi Fimiyun jatuh cinta dengan Frida, bondanya Nyemah Mulya juga, seorang professor sejarah tersohor dan Fimiyun tenggelam dalam kancah 1511, saat Melaka jatuh dan punah-ranah dimamah Alburqurqe. Maude pula tidak lelah merencanakan sesuatu buat suaminya Fimiyun yang tenggelam dalam amnesia serius. Sejarah bakal berubah? Bagaimana cinta Frida-Fimiyun. Selamatkah Nyemah Mulya daripada serakah Feringghi, dibawa balik sebagai budak suruhan Benggali Putih. Mampukah Melaka melakar sejarah baru di tangan Fimiyun.

Aduhai…saya tidur lewat semalam, hampir jam 2 pagi! Buku 1511 karangan Sdr FT mengganggu saya. Sukar untuk melelapkan mata dibuatnya. Hampir khatam buku itu saya kuliti… Sayang! Andaikanlah hari ini bukan hari Jumaat dan semalam saya boleh tidur lewat…

1 ulasan:

Unknown berkata...

Nyemah Mulya dalam 1515 bukan 1511 :)