Khamis, April 17, 2008

Inilah masanya, saya betul...Anwar masih penghidup seni, sastera dan bahasa Melayu!

Dunia Sastera dan Kekuatan Puisi

Dalam pidato saya di majlis memperingati almarhum Hamka minggu lalu saya menyinggung keistimewaan Hamka selaku ulama dan saterawan. Novelnya menggugah rasa, menyelami sukaduka rakyat; dan mungkin sosok sedemikian jua yang mampu mencernakan rasa hati rakyat, dan menambah kehebatan beliau selaku ulama, da’I dan intelektual rakyat. Diperhimpunan 14 April, Tan Sri Khalid berhujah bersandarkan puisi WS Rendra, Rajawali! Perasaan saya tercuit kerana Rendra pernah mengirim puisi tersebut ke Sungai Buloh. Dan saya terharu mengenangkan sahabat kami Abang Usman dan dua puisi terakhir beliau, Jentayu yang Luka dan Selamat Hari Jadi.

Dipetik daripada halaman http://anwaribrahimblog.com/

Tiada ulasan: