Selasa, April 15, 2008

Di sini kutemui asal diri yang daif


Detik-Detik Diri Di Daerah Daif Penulis: Shahnon Ahmad Penerbit: DBP No. KK: 642 50105101 No. ISBN: 9836220194 Tahun Terbitan: 1995 Harga Buku: RM10.00
Menekuni karya-karya SN Pak Shahnon memang mengujakan. Sejak saya mulai memesrai hasil para sasterawan negara, saya sudah terpikat kepada SN Pak Shahnon. Karyanya tulus mulus menggambarkan reality masyarakat. Sepak terajang dan jatuh bangun manusia-manusia digambarkan secara rincinya. Betapa demikianlah namanya kehidupan, ada masanya kita menangis gembira dan ada waktunya terjelepuk ke atas tanah diuji duka. Betapa ramai golongan atasan yang mengambil kesempatan, kawan makan kawan dan saling menjatuhkan. Pergolakan politik nasional selalu cair di tangan Pak Shahnon. Bahkan tidak kesasar andai saya menabalkan Pak Shahnon adalah seorang SN yang paling Prolifik tanah air.

Karya Detik-detik Diri Di Daerah Daif ini hakikatnya adalah satu pengakuan berani lagi berterus-terang pengarangnya. Cerita tentang sebuah kawasan kecil di utara tanah air. Kampung dan daerah yang terpencil dan jauh daripada permodenan dan amat kaya dengan kemunduran dan kemiskinan. Kisah bukit-bukau dan sungai, kisah bendang dan kerbau keweh, kisah balaisah dan kisah anak-anak ceredung mengelek ayam pupuh buat berlaga, kisah orang-orang tua yang bergalak dengan pancang tengah arusnya, kisah hobi berdenak terkukur, kisah sama-sama menebas menerung dan memerun, kisah yang memang membangkitkan nostalgia silam khidupan sebuah kampung.

Pada kali pertama menatap naskhah ini lewat 1992 dahulu, terasa puas membacanya. Namun, saya kehilangan naskhah ini setelah bertukar tangan…biasalah kawan-kawan kan suka pinjam-meminjam. Lama kemudian, kini saya membelinya lagi sebagai melengkapi koleksi SN Pak Shahnon di rumah dan saya ralit menikmatinya. Terasa segar cerita pak Shahnon, hati saya digeletek amat ketika menggambarkan gamatnya kehidupan beliau bersama Usop Debeng, Saad Gugut dan Melah dan Siti. Kisah mereka menyelam dalam alir jernih Sungai Ceper main sembunyi pucuk buluh dan nampaklah segalanya di bawah air itu, kerana mereka main bersama lelaki dan budak perempuan, menghimbau kenangan betapa itulah sejarahku. Bahkan kami main sembunyi batu di dasar lata, kemudian carilah batu itu sampai jumpa.

Pak Shahnon ghairah bercerita tentang saat dia memasuki alam baligh, saat mimpi basah mendatanginya saban malam, saat perasaannya sudah membunga kala menjeling Siti dan Esah, saat suara garau menggarok tenggorokan dan saat dia kenal apa kehendak lelaki dan wanita. Juga saat disengat ikan keli yang mengap-ngap sampai ke ketiak, lalu mereka pakat kepong budak-budak lelaki belum berkhatan untuk mendapatkan sedikit tahi kalat buat ubat, atau saat balaisah roboh disesah angin dan sama-samalah mereka membangunkannya kembali lalu menadah kitab buruk mengaji, saat ayah beliau naik ke bukit cari terkukur jalang, saat emak menjengil mata bila Pak Shahnon Tanya kenapa orang bersunat seperti makan pisang buat kulit seperti yang Tok Diah cerita dan saat buka tapak saidina Ali dengan silat gayung fatani sampai terjatuh tersembam depan pengantin.

Semuanya menggamit memori indah. Aku membayangkan, itulah rempah ratusnya yang mengkayakan khazanah seorang sasterawan sehingga Pak Shahnon kekal orang hebat di arenanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

buka minda juara