Selasa, April 22, 2008

Blog dan kawan-kawan

"Saudara Jiwa Rasa (kiri sekali berbatik pucuk pisang) dan Puan Nisah Haron (novelis pemilik Ujana Ilmu di kanan sekali sedang kusyuk membicarakan perihal blog dan blogger"

Rakan dan kenalan yang sering menyinggah di meja saya sering teruja melihat saya memiliki blog sendiri. “Eh, engkau ada blog, bolehlah kau ajar aku buat satu eh…” Demikianlah komen dan first impression mereka, mereka pun ingin ada blog sendiri.

Saya mula berblog pada tahun 2006. Saya bukan seorang programmer, jauh sekali pandai dan tahu tentang soft ware komputer. Sebab itulah, semasa mula-mula berblog, terkial-kial jugalah saya mencuba itu dan ini, omputih kata 'trial and error'. Saya cuba buat posting dan bila artikel yang saya tulis dipaparkan, saya gembira. Saya tahu, kelak orang lain pun boleh akses kepada artikel saya itu.

Kala itu, saya teraruh dengan keghairahan abang ipar saya, Saudara Jiwa Rasa. Hari Ahad beberapa minggu yang lalu, beliau dijemput selaku panelis di Astaka Minda DBP, takhasus membicarakan ehwal blog dalam dasawarsa terkini (iyalah, dampak blog dan blogger mampu mencetuskan riak tsunami lewat PRU lalu...). Ahad baru-baru ini (20 April 2008), pendapat beliau dicuplik lagi oleh Berita Minggu:

Seorang blogger harus mampu melahirkan dirinya dalam penulisan, mahu berkomunikasi dengan orang lain dan berterus terang. Blogger, Yasser Arafat Ishak yang dikenali sebagai Jiwarasa berkata, blog yang baik selalunya akan mendapat perhatian dan ibarat pasaran terbuka yang pengunjung mempunyai pilihan. Blog yang baru sering meletakkan alamat blog yang bagus di blog masing-masing. Katanya, memuatkan blog yang bagus di blog masing-masing bagaikan satu trend untuk menempatkan diri dalam kelompok blog. “Pengunjung blog juga cerdik dan bijak memilih bahan yang baik. Mereka selalunya akan membuat rujukan silang di mesin carian Yahoo dan Google untuk mendapat kepastian sesuatu fakta yang ditulis di blog,” katanya.

Nah...Usul saya kepada kawan-kawan, jika anda sudah terdetik di hati untuk berblog, teruskanlah sahaja. Namun, manfaatkanlah blog itu demi kebaikan jangka panjang, manalah tahu dari blog yang ‘cikai’ itulah, satu masa nanti kita mampu menjadi penulis hebat seperti A. Samad Said…amin.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Eh! Wajah baru!

Tahniah! Dah dua tahun rupanya usia blog ini!

U-HAH berkata...

Tahniah juga sebab selalu dah blog JR dapat perhatian khalayak luar...