Khamis, Mac 27, 2008

Mamat Jongos...

Cik Mamat Jongos naik basikal keliling kampung. Dia berang kerana katanya anak-anak buah kampungnya dah jual maruah. Sambil mengayuh basikal tuanya yang berkeriut sana sini, dia tak habis-habis mengangkat tangan. Orang yang berselisih dengannya senyum sahajalah, mereka kasihan kepada Mamat Jongos, kerana dia seperti kecewa apabila pinangannya ditolak. Maklumlah, sebelum ini dia sudah banyak kali bernikah dan bernikah. Umurnya si Mamat Jongos pun sudah mencecah awal 50-an, mengikut sejarah hidup Mamat Jongos, dia sudah kahwin enam atau tujuh kali. Isteri-isterinya itu bukanlah semuanya senang hati sangat, dua atau tiga orang sudah pun diceraikannya dengan talak satu…saja kata Mamat Jongos, nanti aku teringin boleh rujuk balik!

Setiap kali dia berkempen untuk masuk meminang, maka akan dicanang keliling kampunglah perihal kejayaannya membahagiakan kesemua isterinya yang terdahulu, betapa setiap daripada mereka diberikan banglo enam bilik setiap seorang dan anak-anak yang diberanakkan pun dia beri lot saham. Uweekkk sahaja suara bayi anak Mamat Jongos, budak mentah itu sudah ada satu lot saham…itulah, setiap kali sambut hari jadi akan bertambah lagi satu lot.

Pernah juga anak Mamat Jongos yang kini lebih jongos dari ayahnya sendiri bertanya, dari mana ayahnya dapat duit sebanyak-banyakknya untuk membeli saham buat mereka, dengan tersengih sambil memintal misai panjangnya Mamat Jongos hanya berkata: “Apak suruh lah tu, orang-orang yang lalu lalang di hadapan rumah kita tu bayar tol, sebab apaklah yang sudah keluar duit dahulu membina jalan, jambatan dan menjaga maintenance saban bulan.”

Gitulah, adalah seorang anak dara umur 17 tahun yang cerdik, dapat Pangkat 1 dengan 10 A dalam SPM menjadi kegilaan Mamat Jongos. Anak dara itu milik Pak Abu Seman hujung kampung. Mamat Jongos pasang perangkap, saja je dia menayang-nayang jet peribadinya kepada Pak Abu Seman si drebar Bas Merah Kuning di kampung itu. Mamat Jongos tahu, orang tua sekutuk Pak Abu Seman pasti akan berlenja liurnya melihat jet peribadi Mamat Jongos bersidai depan rumah.

Kekadang, Mamat Jongos sengaja menayang-nayang helicopter Pumanya yang berdengung-dengung memusingkan kipas. Habis terbang segala kain di ampaian rumah Pak Abu Seman. Jenuhlah Si Milah anak dara 17 tahunnya mengutip kain-kain itu sambil hatinya menyumpah-nyumpah, apalah tua pikun tak sedar diri asyik nak menayang kekayaan peribadi. Pernah satu hari, hampir terselak kain Milih anak dara 17 ditiup angin kencang helicopter Puma Mamat Jongos, hampir-hampir terselak dan tersingkaplah betis bunting padinya…dan hampir-hampir terbelalak hingga nak tersembul macam nak terbit mata Mamat Jongos melihatkan kain batik Milah yang tergebar-gebar di sesah angin kipas helicopter Pumanya…..

Tiada ulasan: