Selasa, Mac 18, 2008

Dari Beirut Ke Jerusalem


Tajuk: Dari Beirut ke Jerusalem
Penulis: Dr Ang Swee Chai
Penerbit: Buku Harakah
Tebal:
Harga:
Tamat baca:
Antara buku yang sudah lama menggamit saya untuk membacanya ialah Road To Mecca oleh Muhammad Asad (Yahudi yang memeluk Islam 1926) dan From Beirut To Jerusalem oleh Dr Ang Swee Chai (seorang penganut Kristian). Kedua-dua buku ini diberikan kredit oleh ramai orang, ia adalah catatan sebenar pengalaman manusia yang menyaksikan dunia dari perspektif mereka yang tersendiri.

Sempena 25 tahun Sambutan Tragedi Sabra dan Shatilla (Februari 1982 – Februari 2007), Buku Harakah telah menerbitkan buku Dr Ang dalam edisi Bahasa Melayu siap dengan kata pengantar khas dari Dr Ang. Saya jadi bertambah semangat untuk membelinya.

Benar, tiada bahasa yang mampu mengungkapkan kekejaman yang dilakukan oleh Zionis – Yahudi di sebuah negara bernama Israel ini. Apa yang mampu saya ungkapkan dalam bahasa termudah ialah, bayangkan anda dan keluarga anda hidup rukun aman di rumah anda. Tiba-tiba datang sekumpulan manusia yang ganas dan kejam memecah masuk ke dalam rumah dan mula merosakkan segala perabot tanpa mengendahkan anda sebagai tuan rumah. Anda bukan tidak berusaha melawan, tetapi mereka yang mengganas itu memiliki senjata canggih seperti mesingan, mortar dan roket; sedang anda hanya mampu mencapai batang penyapu yang akhirnya patah dua tidak berdaya!

Kemuncak dari usaha penjarahan rumah anda, setelah segala isi rumah anda digeledah, dirosakkan bahkan dirampas sesuka hati, anda akhirnya dihalau begitu sahaja – sehelai sepinggang tanpa sesen pun pampasan dan tanpa segaris rasa kasihan. Maka anda pun bergelandanglah bersama keluarga yang sudah porak-peranda mencari penempatan lain, penempatan baru demi hidup baru. Akhirnya di situ, di kampung baru itu kehidupan anda kembali aman. Kejiranan mulai tumbuh dan anda dapat mengubat luka hati anda di situ.

Namun, tiba-tiba penjenayah yang dilindungi oleh sang penguasa besar datang lagi mengganggu anda. Sekali lagi mereka merempuh masuk, memecahkan alatan rumah dan mengambil apa-apa sahaja, termasuklah anak gadis dan anak lelaki anda! Anda cuba melawan, namun kekurangan anda ialah perkara sama – peralatan yang daif dan naïf, mungkin hanya sebilah pisau pemotong daging sedang mereka membawa jet pejuang dan kereta kebal! Anda berputih mata lagi sekali dan lebih parah, anda dihina semahu-mahunya!

Akirnya anda pun berpakat mewujudkan kumpulan yang akan mempertahankan hak dan maruah anda. Anak-anak lelaki dan golongan dewasa yang berbaki pun mengangkat senjata demi membela maruah diri dan agama! Anda ingatkan, dengan adanya kumpulan itu maka akan gerunlah si penjahat; rupa-rupanya mereka lagi dahsyat. Mereka gunakan segala keupayaan untuk terus menekan anda dan komuniti anda. Bekalan makanan, ubatan dan apa sahaja mereka sekat semahunya. Rupa-rupanya mereka begitu berani kerana di belakang mereka ada Bos Besar bernama Uncle Sam yang berhak mencaturkan apa sahaja!

Akhirnya, dengan muslihat yang licik mereka berjaya mengajak anda berdamai. Kononnya mereka akan berhenti menyerang dan mengganggu anda dengan syarat, suami dan anak-anak lelaki anda yang dahulunya berjuang mempertahankan anda semua, kena keluar dari rumah dan kampung halaman dan senjata-senjata hendaklah diserahkan kepada pihak kerajaan. Anda terpengaruh dengan umpanan itu demi kedamaian, malangnya anda ditipu hidup-hidup.

Demikianlah secebis sorotan yang dapat saya paparkan. Hakikatnya, naratif yang sebenar akan mengheret anda jauh ke pelosok kem dan menyaksikan sendiri kerakusan, kekejaman dan kezaliman manusia yang hatinya sudah berkematu.

Saya akan sering membaca buku ini pada waktu malam sebelum mata terlelap. Setiap kali itu jugalah saya sentiasa mendambakan, bilakah agaknya Allah SWT akan menurunkan seorang penyelamat ummah. Sudah tidak tahan lagi rasanya mendengar penyiksaan demi penyiksaan, sedang umat Islam sendiri serata dunia asyik bergocohan tanpa sudah.

“Ya Allah…bantulah saudara seagama kami di Palestin, menangkanlah mereka ke atas Yahudi dan jadikanlah Islam kembali berdaulat di bumi syuhada itu…amin.”

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

After getting more than 10000 visitors/day to my website I thought your u-hah.blogspot.com website also need unstoppable flow of traffic...

Use this BRAND NEW software and get all the traffic for your website you will ever need ...

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

In testing phase it generated 867,981 visitors and $540,340.

Then another $86,299.13 in 90 days to be exact. That's $958.88 a
day!!

And all it took was 10 minutes to set up and run.

But how does it work??

You just configure the system, click the mouse button a few
times, activate the software, copy and paste a few links and
you're done!!

Click the link BELOW as you're about to witness a software that
could be a MAJOR turning point to your success.

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com