Ahad, Mac 23, 2008

Jalan yang pening ke Astaka Minda, DBP

Sabtu, 22 Mac 2008 saya dan isteri serta dua anak perempuan kami ke DBP. Kami ke sana untuk mengikuti Seminar atau dipanggil Astaka Minda yang bertajuk, Penulis dan Blog: Trend Masa Kini. Abang ipar Jiwa Rasa dijemput khas dari Pulau Mutiara (sebenarnya Bukit Mertajam) untuk menjadi salah seorang panelis di samping Puan Nisah Haron. Kami agak lewat ke DBP lantaran berpagian kami ke Pasar Borong Selayang terlebih dahulu. Jam 10 gitu kami ke DBP yang jaraknya kira-kira 20 km dari rumah.

Fikir saya, hari Sabtu apalah sesaknya. Mujur, jalan tidak sesak bangat berbanding hari-hari biasa. Sesampai di Jalan Dewan Bahasa, saya lega melihat Bangunan Baru DBP bagaikan melambai. Tetapi…ah, jalan sudah berubah. Saya membelok ke Jalan Dewan Bahasa tetapi tidak boleh memasukinya lantaran ada kon berderetan menghalang, oh sudah…ada pembinaan jalan rupanya. Saya terpaksa membuat pusingan melalui jalan hadapan Menara MAA tetapi sekali lagi buntu, tiada jalan masuk ke DBP.

Hati saya mulai panas. Jam sudah menakah angka 11.30 pagi. Tidak lama lagi pasti tamatlah acara. Aduhai...saya cuba mendail teman yang bertugas di DBP, namun tiada yang menjawab. Mujur ada seorang teman yang pernah berkerja di DBP. Katanya, cubalah buat pusingan di kuburan cina dan ambil jalan dari Sungai Besi. Saya menyeranah juga...apalah nak jadi Malaysia, papan tanda sementara ke satu lokasi sepenting DBP pun mereka gagal dirikan. Apatah lagi jalan yang dibina mengelilingi DBP itu pasti memakan masa yang lama. Bayangkan kesusahan yang terpaksa dilalui oleh mereka yang pertama kali atau jarang-jarang mahu mengunjungi DBP. Ini bukan Kuala Kangsar; tetapi Kuala Lumpur!

”Jika kita tak jumpa juga lepas ini, abang rasa kita balik sahajalah!” Ujar saya kepada isteri yang gagal mencari nombor telefon rakan sekerjanya yang suaminya bertugas di DBP.

Saya tawakal dan meredah jalan. Kami ambil laluan merentasi kawasan kuburan Cina (sebenarnya Buddha, sebab Cina adalah bangsa dan tak semua orang Cina mati dikebumikan di situ, melainkan mereka beragama Budha dan, em...cantik pula kawasan itu, terjaga rapi berbanding kawasan kuburan Islam). Setelah itu tembus di jalan Sg Besi berdekatan susur ke TUDM tetapi saya terus ambil arah ke Pusat Bandar dan susur keluar ke Jalan Loke Yew. Isteri berpesan agar berhati-hati dan saya sendiri pun gusar, rugilah masa saya asyik berputar-putar jika gagal menjumpai DBP.

Saya sampai ke persimpangan antara Jalan Dewan Bahasa, Loke Yew dan isteri menyatakan cuba ambil jalan lurus ke hadapan. Mana tahu kot-kot ada susur ke kiri. Memang ada tapi susah pula nak masuk, saya melanjutkan hingga sampai berdekatan Hotel Mandarin Court dan ambil arah ke kiri melalui jalan kecil dihimpit bangunan tinggi. Aduhai...susahnya nak cari DBP ni, getus hati saya berulang kali.

Akhirnya kami nampak dari jauh Balai DBP; tetapi kami tidak boleh masuk ke sana kerana jalan yang ada tidak membenarkan pengguna jalan raya belok ke kanan.

”Parking ajelah kereta kat sini bang, kita jalan kaki sahaja...” Isteri saya memberi idea. Mujur ada lot kosong, segera memarkir dan menapaklah kami empat beranak ke DBP.

Masuk sahaja ke halaman Balai Pustaka, kosong sahaja ruangan parkir. Ah...tak ada orangkah...saya mulai ragu. Masuk ke foyer dan terjumpa dua orang kakitangan DBP, sebenarnya salah seorang ialah pengawal keselamatan. Ujarnya, memang ada seminar tetapi ia berlangsung di Dewan Seminar di Bangunan Baru DBP di bahagian belakang bangunan itu.

Saya melangkah keluar dan sempat bertanya, kenapa sukar sekali mencari DBP, tiada penunjuk arah membantu dan takkanlah tak ada seorang pun kakitangan DBP terfikir untuk menggesa pihak-pihak berkenaan menyelesaikan masalah itu. Dia sekadar ketawa kecil dan tiada jawapan konkrit mengiringi langkah keluar kami...nampak sungguh institusi bahasa dan sastera seperti DBP ini kurang benar dihargai!

Saya ke bahagian belakang balai itu dan ah...pintu yang berdekatan berkunci pula. Saya kena patah balik ke belakang dan akhirnya menapak lagi. Itulah, kami tiba betul-betul pada minit atau tepatnya saat-saat terakhir forum. Baru sempat mengklik beberapa foto digital maka pengerusi pun memaklumkan forum tamat.

Jiwa Rasa dikelilingi peminat dan pemberita. Saya diberitahu, ada dari Harian Metro, Utusan dan Bernama. Hebat! Kata saya, mungkin program ini anjuran DBP dan ia adalah badan berautoriti yang meyakinkan media untuk datang. Mereka bertanya banyak benda dan menulis pun banyak benda. Tapi saya yakin, mungkin 1/3 sahaja yang bakal tersiar. Maklumlah, aktiviti kesusasteraan dan kepembacaan seperti ini apalah sangat nilai komersialnya jika dibandingkan dengan program hiburan hu-hah-hu-hah-huuu yang melambak di merata tempat. Tapi saya berharap, mereka dapat menyiarkan dengan tepat dan lebih panjang temubual itu, justeru Jiwa Rasa turut memberikan komentar yang membina mengenai kewujudan blog dewasa ini dan pastinya kesan fenomena blog dan blogger terhadap keboleh-percayaan rakyat terhadap media massa utama.

Antara yang dapat saya catatkan, kata Jiwa Rasa... ”Semua pihak wajar menyedari peranan blog dan blogger hari ini. Mereka mempunyai ruang lingkup luas dan mampu diakses oleh ribuan orang. Bayangkan, blog saya yang hanya membicarakan soal buku pun diakes lebih 200 orang sehari, bagaimana pula blog yang membicarakan isu politik? Malaysia Today misalnya contoh blog yang menarik ramai orang. Harakahdaily dan Malaysiakini lagilah mendapat kunjungan ribuan orang..sehingga jem dibuatnya.” Kenyataan ini diakui oleh pemberita berkenaan, mereka terangguk-angguk setuju.

“Seperkara lagi, media massa arus perdana wajar membuat perubahan. Misalnya lebih telus. Sediakan ruang berbentuk interaktif. Pembaca boleh memberikan pandangan terhadap paparan berita. Ia berbentuk dua hala dan saya rasa, kewujudan ruang seperti ini akan memberikan cabaran kepada blog dalam meneruskan penguasaannya kepada rakyat, khususnya golongan muda.”

Sebelum pulang kami menyinggahi Kedai Buku DBP, sempat membeli beberapa naskhah buku dan majalah dengan harga murah. Kata abang ipar saya, mari kita cari tempat makan yang best sikit...wang saguhati panelis tadi pun banyak juga... he...he...tau takpa! Tak sesia memutar melilau mencari DBP pagi tadi.

Tiada ulasan: