Ahad, Februari 03, 2008

Gemulah Sudah Ishak Baharom

(1928 - 2008)


Detik dan saat mengenali tokoh bernama Ishak Baharom ini, saya dikhabarkan oleh opah saya bahawa iras wajah redupnya ada menyamai iras wajah moyang saya. Kesamaan wajah itu menumbuhkan rasa bangga dalam hati saya, kerana ada juga susur galur keturunan saya yang wajahnya menyamai wajah seorang ulama.

Dato Ishak Baharom bagi saya adalah lambang ketegasan seorang ulama. Sebelum dilucutkan jawatannya oleh pemerintah lewat 1997 dahulu, beliau sering muncul di kaca TV dalam soal jawab agama. Kesederhanaan dalam penampilannya amat memikat. Tidak gelojoh dalam menjawab bahkan nampak tawadhuk sekali tampangnya.
Bayangkan, beliau disingkirkan dari jawatan mufti yang telah disandangnya selama 12 tahun (1985 - 1997) hanya kerana mempertahankan enakmen syariah yang diluluskan sendiri di Dewan Undangan Negeri oleh pihak kerajaan yang memerintah. Beliau kalah dalam pertandingan 'Mufti VS Ratu Cantik'. Namun iItulah yang membikin ramai orang tertegun dengan ketegasannya, pendeknya beliau lembut tetapi tegas!

Saya masih ingat ketika beliau hadir memberikan ceramah dan sekaligus penjelasan 'pemecatannya' di Bangi Lama sekitar 1997. Antara lain saya ingat lagi, dia tidak kisah dipecat; tetapi yang dia tidak boleh terima ialah apabila 'pemimpin menipu' demi menegangkan benang basah mereka!

Saya juga teringat ketika mana beliau memberikan jawapan bahawa ASB haram dan ia disiarkan oleh sebuah majalah (Al-Ummah jika tidak salah saya) telah meninggalkan keriuhan di kalangan orang awam di kampung saya, sebenarnya saya yang memfotostat artikel itu dan menampalnya di papan kenyataan masjid dan surau di kampung saya...kejadian ini berlaku pada tahun 1992 gitu.

Setelah dilucutkan hak beliau sebagai mufti walaupun telah disambungkan kontraknya, maka beliau lebih cergas bersama PAS, jamaah yang melagang usaha menerusi medan dakwah dan politik. Foto wajah beliau mula menghiasi muka hadapan akhbar Harakah dan majalah politik alternatif. Jika semasa berjawatan mufti beliau menegakkan Islam melalui jawatannya, maka setelah dipecat beliau istiqamah bersama jamaah PAS pula. Beliau adalah Ahli Syura Ulama' PAS sehingga tahun 2007 yang lalu - satu penghormatan dan pengiktirafan yang begitu tinggi buatnya.

Mungkin generasi muda pasca reformasi wajar mengetahui, Dato' Ishak Baharom dipecat hanya kerana mempertahankan tindakan penguatkuasa JAIS menahan beberapa orang wanita Islam yang menyertai ratu cantik. Dek kerana keberaniannya itulah beliau dipecat. Nah, bukankah ini menyamai nasib yang pernah menimpa para imam mujtahidin yang didera, dipenjara bahkan dibunuh hanya kerana fatwa mereka yang bercanggah dengan pemerintah.

Al-Fatihah untuk gemulah...wallahua'lam.

Tiada ulasan: