Khamis, Februari 21, 2008

Orang Utan lebih baik dari 'binatang'

Apalah sangatnya Orang Utan jika dibandingkan teguran Allah SWT terhadap golongan yang engkar kepada aturan Allah, mengenepikan pedoman dan mengambil kesesatan. Bahkan pastinya segala wahyu Allah ini dilafazkan pula oleh lisan mulia Rasulullah SAW. Adakah apabila nabi mencerca Abu Lahab dengan kata-kata ’Celakalah Abu Lahab dan kedua tangannya!’ maka nabi dianggap manusia yang tidak reti dakwah, tidak mesra alam dan mulut capoi?

Inilah susahnya apabila manusia sering membaca Al-Quran tetapi jahil memahami maksudnya. Mereka membaca al-Quran hanya kerana habit, misalnya pada setiap malam Jumaat akan diadakan majlis membaca Yaasin dan tahlil dan mereka hadir sebagai rutin mingguan. Tiada ikhtiar untuk memahami maksud atau makna di sebalik huruf-huruf dan perkataan-perkataan Arab yang mereka baca. Lantaran itu, kekallah orang-orang sedemikian di dalam kedunguan berpanjangan. Emm...harapnya kita tidaklah begitu.


Manusia memang makhluk yang sering alpa. Bukankah ini namanya insan, makhluk pelupa! Dek kerana kelupaan dan kealpaan itulah, manusia sering kena diperingatkan. Ingat mengingat ini lumrah dalam kehidupan, sedangkan seorang ibu acap benar mengingatkan anak-anaknya agar rajin-rajin belajar, di jalan raya sering ada papan peringatan had laju, seorang kekasih akan mengingatkan kekasihnya jam berapa janji temu mereka, seorang menteri bahkan sering benar mengingatkan rakyat jelata perihal hidup berhemah, jangan membazir, jangan itu dan jangan ini.

Hakikatnya, inilah manusia – makhluk yang sering kena diperingat dan diperingatkan. Sampai bila? Sampai bila-bilalah!

Seorang ulama’ atau orang yang pandai agama juga ada tugasnya, iaitu mengingatkan umat akan banyak perkara. Bukan namanya ulama’ jika dia hanya pandai membaca doa sahaja pada setiap pembukaan majlis rasmi, mengarang doa berjela panjangnya sedang nabi berpesan, doa terbaik itu adalah ringkas, padat dan tepat maksudnya. Itu bukan ulama’ tetapi tukang doa baca sahaja.

Lalu, inilah amanah yang perlu dipikul ulama’, memberi ingat. Jika tidak jadilah ’ular dalam semak’ yang hanya mementingkan diri. Ulama’ warisan nabi, mana ada nabi lagi rasul yang membisu seribu bahasa melihat kemungkaran. Bahkan para nabilah yang akan menentang kemungkaran – walaupun yang membuat mungkar itu keponakan sendiri atau ayah sendiri.

Nah, bacalah dua ayat di bawah. Ia adalah peringatan langsung dari Allah SWT yang telah dinukilkan oleh lisan agung lebih 1429 tahun silam...

"Sesungguhnya seburuk-buruknya binatang disisi Allah adalah orang orang yang buta, tuli yang tidak mengerti apa apa (tidak mengambil peringatan Allah)" (Al anfal 22).

"Dan sesungguhnya Kami jadikan (jahannam) untuk kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati tapi tidak digunakan untuk memahami, mereka mempunyai mata (tetapi) tidak digunakan untuk melihat, mereka memiliki telinga (tetapi) tidak digunakan untuk mendengar. Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang orang yang lalai." (Al A'raf 179).

Kenapa jadi buta dan tuli, kerana mereka mengabaikan akal pemberian Ilahi untuk mencari pedoman dan mengejar kesesatan.

”Itulah orang-orang yang membeli kesesatan (untuk) digantikan dengan pertunjuk, maka tidak beruntung perniagaan mereka dan mereka (pastinya) tidak akan mendapat pertunjuk (daripada Allah SWT)” (Al-Baqarah 16)

Wallahua’lam!

Tiada ulasan: