Ahad, Januari 27, 2008

Biblioholist dan gaya membaca


Biblioholist adalah jolokan bagi orang yang memang tidak dapat hidup tanpa buku. Saya mulai diperkenalkan dengan istilah ini oleh Sharom TM Sulaiman, penggerak awal Seminar Pencinta Buku yang juga menggerakkan Bukuonline.org pada tahun 2006 lalu. Entah saya ini termasuk dalam kelompok biblioholist atau tidak, saya tak pasti. Yang pasti saya memang teruja dengan buku sejak muda remaja lagi.


Sejak dahulu lagi saya sentiasa mendambakan memiliki sebuah kamar pustaka sendiri yang punya pelbagai genre penulisan. Ada politiknya, ada cerekanya, ada akademiknya, ada sosialnya, ada dakwahnya, ada fikahnya dan ada koleksi khasnya – apalagi buku-buku hobi sayalah – tentang dekorasi dan pastinya buku masakan untuk koleksi teman hidup saya – isteri tercinta.


Kini di rumah saya sudah ada tiga rak buku yang sudah penuh dan padat dengan pelbagai buku dan majalah. Saya puas melihatnya dan saya mengharapkan anak-anak saya membugar dalam lingkungan ilmu. Di rumah saya tidak ada stesen TV berbayar yang asyik mencengkek pitih kita dengan siarannya yang sering ‘hampeh’ , bahkan TV di rumah saya pun kecik…aje, sehinggakan kenalan kerja saya terkejut dengan saiz TV berukuran diameter 11’ sahaja paparan mukanya. Katanya… “Zalim kau Zul, punyelah kecik TV engko, kasihan kat anak-anak engko!”

Saya memang pengumpul buku. Ada buku yang saya beli atas asakan naluri yang amat kuat bahawa ia perlu saya beli, walaupun membacanya belum tentu…karya para penulis mapan misalnya. Ada pula kerana digiat-giatkan oleh teman-teman…khasnya abang ipar saya, lalu saya beli atas rekomendasinya, walaupun sesetengahnya sukar pula saya khatami. Ada buku yang memang saya beli sebagai sumber rujukan, khususnya dalam bab fikah. Mutakhir ini, saya semakin teruja memahami fikah Islam yang begitu luas dan luwes, tidak terlalu rigid dek fanatik mazhab dan juga kesempitan akibat taklid membuta-tuli.


Saya tahu, ada orang yang mampu membaca puluhan buku dalam usia setahun. Saya kagum dengan keupayaan orang seperti itu. Pastinya ia memerlukan upaya yang bersungguh dan konsisten. Ini kerana, ada sesetengah buku boleh sahaja diladeni dengan sesantai-santainya; namun ada juga yang memerlukan fokus yang bukan kepalang.


Saya tertarik dengan gaya membaca Datuk Kamaruddin Jaafar, Setiausaha Agung PAS yang pernah saya baca habit membacanya. Dia akan membaca sehingga dua atau tiga buku dalam tempoh masa yang sama. Caranya, satu dibaca di rumah, satu di dalam kereta dan satu di kantornya. Saya amalkan juga kaedah itu dan Nampak ada manfaatnya. Ada orang membaca kala malam kian ke penghujungnya buat melapik tidur seperti pernah digambarkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim semasa ceramah perdananya kepada mahasiswa baru UKM lewat sesi 1994/ 95, ada yang membaca ketika menunggu sesuatu bahkan ada yang menghabiskan novel ketika membuang masa di dalam tandas! Tak kisahlah, asalkan gaya itu menjadikan kita lunak untuk membaca dan membaca, teruskanlah.

Selama setahun yang lalu, saya duduk-duduk diskusi dengan isteri dan mula mengira jumlah buku yang sempat kami khatamkan. Alhamdulillah, kami masing-masing habis lebih dari 12 buah buku yang memaknakan kami kekal membaca sebuah buku setidaknya dalam satu bulan. Memanglah jumlah itu agak ciput jika mahu dibandingkan dengan insan-insan lain, namun bagi kami yang kesibukan dengan empat anak rasanya ‘boleh tahan’lah…

Berikut adalah Senarai buku yang habis dibaca oleh saya pada tahun 2007:


A: Karya kreatif


1. Tunggu Teduh Dulu – Faisal Tehrani
2. Kawin-kawin – Azizi Hj Abdullah
3. Sangheeta – Azizi Hj Abdullah
4. Imam – Abdullah Hussain
5. Di Hadapan Pulau – A. Samad Said
6. Cinta Hari-Hari Rusuhan – Faisal Tehrani
7. Kekasih Sampobo – Faisal Tehrani
8. Cinta Sang Ratu – Ramli Awang Mursyid
9. Bagaikan Puteri – Ramli Awang Mursyid
10. Cerpen-cerpen Underground – Faisal Tehrani &
11. Masuk Ke Dalam Cahaya – Abdullah Hussain
12. Suupheeya – Abu Hassan Morad
13. Advencer si peniup nei – Faisal Tehrani
14. Combat 1511 – Faisal Tehrani


B: Non kreatif


Taka de yang khatam…


Senarai buku yang tidak habis dibaca pada 2007 pula:


A: Karya kreatif


1. Setitis Embun Semarak Api – Shahnon Ahmad
2. Lamunan Puitis – Shahnon Ahmad
3. Sakura Petals Unfold (ulang baca) – Arena Wati
4. Memoir Geisya –
5. Cinta Sangkuriang – Nisah Hj Haron
6. The Missing Piece (Jilid 1) – Fatimah Busu
7. Bila Tuhan Berbicara – Faisal Tehrani
8. Memeluk Gerhana – Isa Kamari
9. Monolog Sasterawan (ulang baca) – antologi cerpen
10. Detik-detik Diri Di Daerah Daif (ulang baca) – Shahnon Ahmad
11. Perjalananku Sejauh Ini – Shahnon Ahmad
12. Inikah Cinta – H M Tuah Iskandar


B: Non kreatif


1. Wang – CAP
2. Sejarah 4 imam mazhab
3. The Road To Mecca – Mohamad Assad
4. Kisah Saya Saudara Baru – Nur Aisyah Chua Abdullah
5. Talfiq – Maszlee Malek
6. La Tahzan – Dr Aidh Abdullah Al-Qarni


Isteri saya…ziarahlan blog Biostatistik-nye…kot-kot ada beliau postingkan di sana… J

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

`Isteri saya…ziarahlan blog Biostatistik-nye…kot-kot ada beliau postingkan di sana… '

he..he..he.. ooo.. saje ye..
kitakan pakai motorola biase je..manalah ada masa nak updatekan blog..macam abang ni.. tambah pula server ofis yang lembap mengalahkan kekura lagi le menurunkan keghairahan meng- up date blog..