Selasa, Februari 19, 2008


Tajuk: Bila Tuhan Berbicara
Pengarang: Faisal Tehrani
Tebal: 367 halaman
Penerbit: Ameen Serve
Tahun: 2007
Harga: RM21.90
Tamat baca: 12.20 tgh malam, Jumaat (masuk Sabtu dah), 15 Feb 2008

“Kita harus kembali kepada tujuan asal karya sastera Islam, kembali kepada matlamat awal drama Islam. Kita ingin melakukan tarbiyyah bukan? Kita ingin berdakwah bukan? Kita ingin bertabligh bukan? Jadi kita harus semat dalam ingatan bahawa ini tujuan teater Islam…” – Sedutan Novel Drama Bila Tuhan Berbicara, muka 338

Naskhah Bila Tuhan Berbicara (BTB) ini hangat dipromosikan pada tahun lalu. Saya kira ia novel dewasa kedua terbitan Al-Ameen Serve Holdings Sdn. Bhd. Pertama ialah novel Memeluk Gerhana oleh Isa Kamari (pemenang S.E.A Write Award 2006). Saya membeli naskhah garapan mantap Faisal Tehrani ini di Pesta Buku Selangor 2006 yang tidak salah saya diadakan di Kompleks PKNS, Shah Alam.

Bukan mudah membaca dan menghadam kandungan naskhah ini yang dinamakan oleh FT sebagai ‘Sebuah Novel Drama’. Ini kerana, ia seperti drama namun ia jua sebuah novel. Yang pasti, FT meneruskan tradisi teknik dan gaya khutbahnya menerusi naskhah ini. Gaya ini memang berkesan, khususnya dalam proses menerapkan pemikiran penulis kepada pembaca. Namun ia sedikit meletihkan, khasnya bagi mereka yang sudah terbiasa dengan novel gaya biasa, iaitu kaya dengan dialog antara watak. Isteri saya sendiri alah dengan novel BTB ini; sedang novel Tunggu Teduh Dulu dan Perempuan Politikus Melayu dahulu, bukan main lagi dikilik dan diseliginya dari kulit ke kulit.

Sepintas lalu, BTB melontarkan pelbagai persoalan, tentang akidah, tentang akhlak, tentang budaya, tentang seni dan hiburan, isu semasa dan sebagainya. Jika bab akidah misalnya, ia menyentak hati mengenai keyakinan kita terhadap janji Tuhan, misalnya yakinkah kita kepada kehidupan selapas kematian. Hal ini dapat kita telusuri lewat lakonan tiga watak utama – Mazlan (seorang doktor), Sahlan (vulkanologis) dan Razlan (ustaz yang mahu menjadi pejuang berani mati!) yang membumbui 90 peratus isi novel drama ini. Apa yang menambahkan kompleksiti novel drama ini ialah, konflik yang wujud dalam diri tiga watak utama dan kesinambungan konflik yang tercetus apabila ketiga-tiganya ditakdirkan untuk terselamat di dalam sebuah kubu atau bunker setelah melarikan diri dari letusan gunung berapi yang menyala...

Diulangi...watak-watak inilah yang mendominasi keseluruhan novel drama ini. Saya tak dapat membayangkan andai ia dipentaskan, pasti penonton akan merasa sedikit bosan jika tidak kena gaya...iyalah, perbualan mereka bersimpang-siur, simpang-peranang dengan sedikit gila-gila dan seperti sengaja mencuri perhatian! Namun, ya...mungkin itulah gaya pementasan, mencuri perhatian agar penonton tidak leka dan lena.

Pemuda-pemuda ini diibaratkan seperti Ashabul Kahfi. Mereka bagaikan melalui terowong masa atau Time Machine, lalu bermulalah kembara di dunia baru pasca letusan gunung berapi. Mereka ada tanggungjawab sesama manusia yang perlu dilunaskan di samping tuntutan akidah yang mendesak (mungkin juga tuntutan fitrah manusiawi...sang Paduka Ratu oh...).

Menelaah hingga ke akhirnya menambahkan keyakinan saya tentang kemampuan FT menguasai khalayak pembaca. Tabik saya pada FT. Layaklah beliau dianugerahi Anugerah Sastera Negara dan memenangi pelbagai hadiah dan anugerah lain. Mungkin beliau adalah calon Sasterawan Negara tahun-tahun mendatang. Syabas FT!

p/s: saya pelik sebenarnya, bagaimana FT mampu menghasilkan karya dalam masa yang singkat dan padat pula dengan info. Bukan senang jika tiada semangat dan iltizam...inilah yang menguji kemapanan seorang penulis sebenarnya.

Tiada ulasan: