Jumaat, Februari 15, 2008

Palestin O Palestin


Hari ini ada pameran dan juga ceramah mengenai Palestin yang dibawa khas oleh sebuah NGO bernama Aman Palestin. Sangka saya, ia adalah ranting dari Aman Malaysia, rupa-rupanya tidak. Aman Palestin adalah sebuah entiti berbeza dan ia memfokuskan kepada usaha membantu rakyat Palestin. Salah satu caranya ialah menaja keluarga miskin dan membiayai anak yatim di sana. Dengan hanya menyumbang serendah RM130, kita sudah pun membantu seorang anak yatim yang kehilangan ibu bapa akibat kejahatan Yahudi - Zionis!


Sebenarnya, saya tidaklah begitu mendalami sangat isu Palestin ini. Saya tahu tentang perjuangan rakyatnya, saya juga tahu ramai syuhada gugur demi Palestin, saya tahu tentang PLO dan Hamas, saya juga tahu sedikit-sebanyak usaha pemboikotan barangan buatan Yahudi demi membantu umat Islam yang ditindas di Palestin.


Namun, dalam mencari-cari sebuah buku buat penganan minda, saya meneliti juga sebuah buku yang memaparkan agenda perjuangan rakyat Palestin. Saya terjumpa satu halaman di mana di dalamnya di paparkan seorang wanita muslimah bertudung putih sedang dikelilingi askar Yahudi. Di belakangnya seorang kanak-kanak perempuan yahudi sedang menarik kerudung putih itu dan kirinya ada seorang kanak-kanak lelaki Yahudi sedang menendang ke arahnya. Ya Allah, teringat saya kisah Al-Makmun menghantar gerombolan tentera Islam hanya kerana seorang muslimah disingkap auratnya di sebuah pasar. Begitu terbelanya maruah umat Islam dahulu dan betapa murahnya maruah umat Islam kini...


Saya membeli buku tulisan Maszlee Malik bertajuk Al-Aqsa dalam bahaya!! Harganya tidak seberapa, hanya RM10 namun saya anggap itulah sumbangan saya. Berminat juga untuk menaja seorang anak yatim, tapi borangnya pula tiada. Jika anda berminat menaja, silalah hubungi Aman Palestin di talian 03.8926.7019 @ fax: 03.8925.9963 @ e-mail: alquds3@streamyx.com atau kunjungi sahaja laman mereka di http://www.amanpalestin.com/.

Tiada ulasan: