Jumaat, November 02, 2007

Jujur pemimpin menjadi cermin...


Menuai padi masak separuh
kicau tiak membuat sarang
Andai hati terasa jauh
Benci tidak orang dibuang

Aduhai, menelaah ucapan YAB Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Dato' Menteri Besar Kelantan ini amat mengesankan. Betapa indahnya susunan bicara, dimulai dengan kalimah Allah yang mulia, terselit pantun terungkap rasa, agar terusik jiwa alpa dan terkuak jendela hati yang sering lagha...benar sungguh, ikhlas hati mencari jalan, jujur lisan mengungkap persefahaman, jangan dirosak segala harapan, dek sempitnya akal menafsir ucapan. Silah tuan...

http://www.harakahdaily.net/bm/index.php/arkib-siku/ucapan-nik-aziz-di-ecer-tazkirah-mursyidul-am-pas-kepada-presiden-umno.html

Tombak jatuh matanya patah
Patah hulu bersambung jua
Sudah dibaca edar-edarlah
Manfaat dikongsi tercapai kiranya

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum. saya sudah sampai sini. terima kasih sudi tumpangkan ke stesen lrt semalam, kalau tidak pasti kuyup lencun saya meredah hujan. terima kasih sekali lagi.

salam sastera.

U-HAH berkata...

salam perkenalan dan ukhuwwah berpanjangan...

penat ke berkelana semalaman semalam?

Mardihah berkata...

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).” (al-Ahzaab: 21)

Unknown berkata...

U-hah,

Wah. Dah jumpa puteri elaira ye...

U-HAH berkata...

Qudwah-mardihah,

lama tak mai ke blog saya ye...

Abang JR,

Itulah hikmahnya kan bila ada persamaan dalam minat dan kesukaan. Kenalan pun bertambah dan pengalaman kian mematangkan sesama kita...tak gitu puteri elaira?