Selasa, November 20, 2007

Mengarang…susah sangatkah?

Saya ada beberapa orang kenalan (sama ada rapat atau sekadar kenalan biasa) yang memang suka membaca. Ada di antara mereka yang apabila berbual, memang nampak luas ilmu pengetahuannya. Itu maknanya dia memang kuat membaca. Salah seorang kawan saya, selalu membayangkan untuk menjadi penulis. Dia selalu menceritakan, betapa penulis Barat jadi kaya raya hanya dengan menulis…J K Rowling lah (Harry Potter), J R R Tolkien (Lord Of The Ring) dan entah siapa-siapa lagi…ramai yang dibariskannya.

Saya sarankan kepada dia, agar mula menulis. Sementelah saya tahu nature kerjanya yang kekadang banyak rehat dari sibuk. Sayangnya, setiap kali saya singgah ke pejabatnya…dia asyik sibuk melayari pelbagai halaman di internet. Saya katakan: “Jika hang nak menulis kenalah mula dari sekarang. Jika tidak sampai bila-bila pun hang tak akan mula…”

Begitulah. Tabiat manusia selalunya suka menangguh. Pepatah rangtua mengatakan, di mana ada kesungguhan maka di situ ada jalan. Hendak seribu daya tiada hendak seribu dalih tercipta. Maka, janganlah kita mencipta seribu alasan sedang orang lain mencipta seribu peluang…inilah lebih kurang bicara Dr Fadzilah Kamsah pakar motivasi kita.

Memang diakui, menulis perlukan bakat. Tapi percayalah, pra-syarat utama sebelum menulis mestilah membaca. Saya dahulu suka menulis, kemudian pernah satu period saya jadi malas membaca. Majalah berat saya tinggalkan, akhbar pula sekadar pandang-pandang…akhirnya saya dapat rasai minda saya berkarat dan jadi tumpul. Apabila mula mengarang, idea susah hendak muncul. Akhirnya saya jadi bosan menulis dan bakat yang ada pun kian terhakis. Maka, moralnya bakat sahaja tidak cukup jika tidak diasah dengan pembacaan.

Di samping itu, benar kata SN Shahnon Ahmad, pengalaman hidup jadi inspirasi berharga buat seseorang berkarya. Pengalaman beliau tentu sahaja tidak sama dengan kita. Perbezaan itulah rahsianya, itulah modal kita. Saya pernah mengarang cerpen Opah yang tersiar dalam majalah Anis tahun 1997, dan kisah itu adalah pengalaman sebenar saya. Saya karang lagi cerpen Juweeta dan tersiar dalam majalah Muslimah tahun 2000 dan itu juga kisah benar saya semasa di alam kampus. Manakala cerpen Mujahideen yang tersiar di Anis tahun 2001 adalah garapan semasa saya mewakafkan diri di program tafaquh fid deen di Madrasah An-Nuriah, Melaka. Maknanya, pengalaman mencetuskan ilham yang merangsang indera lalu lahirlah karya.

Nah! Bukan susah mengarang. Ramadan lalu, saya tersentuh dengan senario masjid yang agak kurang mesra pengguna lalu keluarlah artikel ‘Mesrakah Masjid Kita Dengan Kanak-kanak?’ dan ia tersiar di ruangan Rencana Utusan Malaysia. Saya sendiri terkejut, dengan sekali hantar ia terus keluar. Apabila keluar sahaja artikel, itulah kepuasan yang saya perolehi. Wang bukan ukurannya kerana bukan senang sebuah rencana untuk disiarkan, apatah lagi dalam akhbar perdana seperti itu.

Moralnya, setiap orang mampu mengarang. Bak tajuk filem ‘Jangan pandang belakang’, seorang pengarang pun kena bersikap sedemikian. Pandanglah ke hadapan, duduklah di hadapan komputer dan ketuklah papan kekunci anda…ciptalah ayat, binalah plotnya dan mainkanlah watak-wataknya atau fikirkanlah tema yang mengesankan pembaca…selamat mengarang!

Tiada ulasan: