Rabu, November 14, 2007

'Demokrasi Oh Demokrasi'


10 Nov 2007 gempar di KL. Gempar kerana ramai rakyat marhaen datang kerumun di pusat KL. Gempar kerana jalan-jalan raya jadi sesak. Gempar kerana polis pakat tahan kenderaan. Gempar kerana pakcik-pakcik ‘Topi Merah’ siap pegang cota buat barisan. Gempak kerana aku naik LRT dan komuter penuh sesak dengan manusia. Gempak kerana warna kuning melatai jalan raya…

Aku joint sekali ke perarakan Bersih ni? Apa ke benda Bersih tu? Apa depa nak dari kita semua…para rakyat jelata? Apa depa nak bagi pada Agong?

Aku jujurnya simpati dengan Bersih. Aku bukanlah penggiat Bersih, jauh sekali perancangan gerakan itu. Aku hanya pemerhati yang suka memerhati dan sesekali memberikan opini. Mungkin bila orang dengar aku berbicara soal Bersih, maka depa kata aku mirip oposisi.

Lantaklah. Malaysia negara demokrasi. Hak menjadi ahli mana-mana parti terserah…tak nak jadi ahli mana-mana parti pun terserah. Nak mengundi pun terserah tak nak mengundi pun terserah. Pendek kata, demokrasi yang disarungkan ke tubuh badan Malaysia membolehkan kita menjadi rakyat yang bebas dan berkuasa. Bebas memilih dan berkuasa memilih…gitulah pandangan aku!

Aku bersahabat dengan orang-orang Umno, bersahabat juga dengan orang KeAdilan dan berkarib juga dengan orang PAS. Aku pernah berhujah sampai dua tiga pagi…semata-mata nak menegakkan pandangan aku. Aku pernah tepuk lantai surau kerana marah. Aku pernah hampir kena tumbuk kerana bertengkar…tak apalah, setidak-tidak ia menjadi kenangan dan pengajaran yang membentur pengalaman diri. Jadilah aku seperti hari ini.

Aku suka menulis bab politik walau di universiti aku bukan pelajar Sains Politik. Aku buat latihan amali di akhbar pembangkang. Tesis aku pun tentang pembangkang. Tapi kena diingat, aku bukanlah pembangkang membuta tuli. Bahkan aku suka menyatakan, jika memberikan pandangan berbeza itu adalah kebaikan, ia adalah pilihan. Sebaiknya ia dianggap nasihat. Bodohlah jika setiap yang berbeza dinamakan membangkang…bodohlah.

Aku bertanding di kampus, dengan jubah serban dan hampir gagal mendapat tandatangan sokongan pendaftar dan siap ditempelak lagi, kenapa aku dari aliran Sains Sosial tetapi berperwakan lebih dari bakal ustaz di Fakulti Pengajian Islam. Aku perduli apa…demokrasi! Tapi pegawai universiti itu bebal, dia suruh aku ikut cakap dia…perduli apa aku. Akhirnya aku menang besar, calon lelaki kedua menang undi terbesar di kolej, termasuklah undi para siswa cina dan India (termasuklah yang perempuannya...walau depa kata aku anti perempuan...depa la kata). Jadi, siapa kata lelaki berjubah dan nampak ‘fanatik’ agama tak boleh menang…aku sudah pun membuktikan!

Aku bukan benci orang dari parti mana-mana. Aku benci kepada kelaku yang suka melanggar norma dan batas agama. Menipu dan pecah amanah. Salah guna kuasa dan mementingkan diri. Cakap tidak sama bikin dan suka mencari aib orang lain. Jadi, benda itulah kena ditegur. Salahkah…?

Tiada ulasan: