Khamis, Oktober 25, 2007

Raya oh Raya…

Saya berpulang ke Perak pada petang Khamis 11 Oktober 2007. Awal-awal lagi isteri comel saya dah ngajak pulang awal, hajat hati dapat tarawih di kampung. Saya teringat akan masjid Ubudiah di Bukit Chandan. Saya pula nak tarawih dulu di KL. Akhirnya, saya telefon isteri dari pejabat, minta ready awal dan jam 4.30 petang kami pun menderam membelah angin mengintai ke wajah kampung yang melambai-lambai…

“Ambil jalan lama lah ye…?” Saran saya.

“Em…atih kata hati-hati. Jangan ambil laluan tambahan di PLUS Highway yang baru dibuka, bahaya!” Gitulah pula isteri menegaskan.

Kami merentasi jalan KL – Ipoh sehingga ke Slim River. Sempat singgah di pekan Slim untuk membeli juadah berbuka, pun beratur panjang dan banyak yang sudah habis dari yang tinggal. Jam menunjukkan angka 6 petang lebih. Tanpa memikir panjang, saya membeli dua keeping murtabak dan empat keeping roti boom juga air len ci kang. Itu pun jenuh menunggu giliran!

Sebenarnya, isteri sudah pun memasak meehon goring dan menggoreng sosej. Saja je nak menambahkan variasi makanan dan merasai thrill pulang beraya.

Mampir sahaja ke Hentian Sebelah Sungkai, jam menunjukkan kurang lebih 10 minit lagi waktu berbuka. Adik ipar yang hensem menyarankan, singgah sahaja di situ. RnR Tapah masih jauh lagi dan yang dibimbangkan, adakah lagi ruang memarkir kereta?

Rupa-rupanya, hentian sebelah itu juga penuh terisi. Kami dapat parking pun sudah hujung, di susur keluar ke lebuh raya. Adik ipar menukar channel radio dan akhirnya suara DJ Perak FM pun kedengaran. “Senang nak tahu waktu berbuka, jika tidak kena tambah lagi dua minit…” kata beliau.

Di luar jendela, saya lihat ramai betul anak-anak perantauan mengambil peluang berehat dan berbuka. Meriah suasana kala itu. Ada yang membentangkan tikar dan akhbar dan bersila di atas rumput. Masing-masing menyediakan kudapan bagi berbuka. Pengalaman menarik sebenarnya, bagaikan pesta berbuka puasa pula. Kami, cukuplah di dalam kereta. Anak saya masih kecil untuk berada di luar dan tikar pun tiada untuk dibentang.

Sepanjang perjalanan kami dihiburkan dendangan lagu-lagu raya dari corong radio Perak FM. Hati teruja untuk segera tiba ke kampung halaman. Terbayang wajah ibu bapa dan sanak-saudara.

“Ha…macam nilah best. DJ pasang lagu raya aje menjelang hari raya ni, baru meriah nak beraya.” Dan kami sama-sama menyetujuinya.

Sehari sebelum raya, saya ke Bandar Kuala Kangsar. Isteri minta belikan kasut anak bongsu kami yang dah hilang sebelah. Di KK, suasana memang menzahirkan kemeriahan. MDKK membina replica lemang berdekatan bulatan jam lama. Manusia berduyunan membeli-belah dan kenderaan bersusun di jalanan. Mak mertua mintakan saya menukar wang baru untuk angpau raya, jenuh saya menanya dua tiga bank tapi semuanya dah habis.

Saya menerima lebih seratus SMS raya…sekali masuk bertalu-talu. Sakan…saya sengaja biarkan terkumpul dan baca sekaligus. Tiba-tiba, sahabat lama saya Safari yang menjadi juruteknologi makmal di Hospital Sg. Siput menelefon ajak berjumpa. Kami memang dah lama tak jumpa, masa saya ke rumahnya dia tiada…itulah, saya solat Jumaat di masjid India Sg Siput dan kami melabun sakan selepas itu.

Malam raya…Kami hanya sempat berbuka puasa pada malam lasti dan selepas solat Maghrib, kami pakat takbir beramai-ramai. Abang ipar saya lead dahulu. Kami solat di surau rumah abah mertua.

Raya tahun ini adik ipar saya Hakim hanya gantung lampu lip-lap. Tiada panjut sepanjang jalan dan halaman. Ammar yang rajin pulang lewat. Malam raya itu dia masih bergelut membantu kawannya menyiapkan kerja. Jam 8.00 kurang lebih baru dia bertolak dari Penang.

Pagi Raya, kami bangun awal. Planningnya kami nak solat di Masjid Ridwaniah Kuala Kangsar dan selepas itu akan bergambar keluarga. Abang ipar saya insist bebenor. Selepas itu kami pakat berjalan dan hari itu sahaja 9 biji rumah kami lewati.

Anak kedua saya Abang Yang dari awal lagi sudah mengira duit raya.

“Abi…abang yang dah dapat 20 ringgit!”

Setiap kali dapat duit dia tambah, tak silap saya masa pulang KL hari Khamis kemudian, dia sudah mengumpul kira-kira 90 ringgit…tapi jenuh juga saya dan isteri memesan agar dia tidak menyebut kuat-kuat di depan tuan rumah. Maklumlah…anak kedua saya itu memang ramah dan tamah mulutnya, takut nanti terover pulak…malu kompeni dibuatnya!

4 ulasan:

isma berkata...

sekejap nya rasa kemeriahan hari raya tahun ni. minggu depan dah nak abis bulan syawal. sekarang ni di kampung dah kembali sunyi sepi dan orang kampung boleh habiskan puasa enam dengan aman tenteram.

Terbalik ngan kita di kota ni. Le ni, bukan main sibuk dengan jamuan hari raya tak abis-abis. Open house sini, open ofis sana sepanjang masa.. hai banyak betul dugaannya untuk berpuasa enam. Bila le nak mula posa ni? ;)

U-HAH berkata...

Seelok-eloknye, berposelah dengan hati yang penuh kesabaran. Nak harapkan tak de open house atau open office memang payah...

dengar lagu raya dah tak berapa syiok, rasa cam dah tak de aura je...

Unknown berkata...

isteri yang comel..
adik ipar yang hensem..

abang ipar?


:)

U-HAH berkata...

Abang ipar yang 'cute'...he...he...he... :-)