Rabu, November 21, 2007

Ambil pengalaman orang buat perangsang



Saya mula-mula mengenali Jeniri Amir semasa mengikuti Seminar Pecinta Buku yang pertama pada tahun 2006. Orangnya kecil sahaja tetapi lincah berkata-kata dan tak reti duduk diam. Semasa mendengar ceramahnya, kita rasa tiada masa untuk lalai seminit pun. Dia pandai menarik perhatian audiens.

Kali kedua saya ketemu beliau ialah semasa mengikut Bengkel Penulisan di IKIM.FM tahun 2006 juga. Beliau membentangkan kertas mengenai ‘menulis bagi mendapatkan pendapatan’. Sungguh bertenaga persembahan beliau, antara yang saya ingat, seorang penulis kena cari alasan untuk menulis bukan sebaliknya dan penulis MESTI hantu membaca!

Hari ini saya terjumpa satu artikel, bukan tulisan beliau tetapi mengenai beliau. Ikutilah sedutan tulisan tersebut yang ditulis olhe Roosfa Hashim, dari UKM.

“Jeniri Amir, penulis prolifik dari Sarawak antara sejumlah kecil penulis yang selalu bersedia berkongsi pengalaman peribadinya menulis dan hidup selesa sebagai penulis. Dalam masa dua puluh tahun, Jeniri telah menulis hampir seratus judul buku dan beratus-ratus rencana untuk akhbar dan majalah. Beliau diberi anugerah dalam kategori penulis Malaysia paling prolifik melalui Anugerah Buku Malaysia 2005, selain mendapat hadiah dalam Anugerah Buku Unimas 2007.

Mengenali Jeniri dengan lebih rapat, bekas guru, wartawan dan kini pensyarah bidang komunikasi di Universiti Malaysia Sarawak ini memang rajin menulis dan mendapat banyak wang dengan menulis. Beliau ‘gila’ membeli buku. Pejabatnya di Unimas cuma tinggal ruang kecil untuk pelajar datang mendapatkan nasihat dan rundingan. Di rumah dua tingkatnya, di Kampung Pinang Jawa, Petrajaya juga ada sebuah kamar besar yang sarat dengan buku.

Melihat keadaan rumahnya, kenderaan yang dipandunya dan cara hidupnya, dapatlah disimpulkan Jeniri memang buat duit dengan menulis buku, atau menghabiskan duit dengan membeli buku.

Jeniri menghabiskan hari-hari cutinya dengan menulis. “Nilai baki cuti tahunan kalau ditukar dengan wang selepas bersara tidak sebesar mana pun, lebih baik digunakan untuk menulis, pulangannya lebih besar bukan sahaja kepada penulis tetapi besar juga manfaatnya kepada pembaca,” jelas Jeniri bagaimana beliau memanipulasi cuti rehat tahunannya untuk menulis”

(Utusan M'sia, 21 Nov 2007, hal. 11)

Tiada ulasan: